Gå till innehåll

Vista och XP på samma dator


Space

Recommended Posts

Har Vista och Xp på skilda partitioner i datorn och i boot.ini på XP har jag lagt in en rad för Vista.

Vid uppstart så kan jag välja operativsystem och XP fungerar men inte Vista. Har laborerat med bootraden för

Vista men har inte lyckats få igång det. Vad saknas för att kunna få igång Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 61
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

XP´s boot.ini har inte med problemet at göra, eftersom Vista´s bootloader är överordnad. Troligen är denna bootloader skadad eller saknas helt, och jag skulle då börja med att försöka reparera den.

Boota upp datorn på Vistaskivan och gå till reparationskonsollen... där väljer du startreparationen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Tyvärr så har jag endast en recovery disk. Och den är inte användbar i det här fallet. Allt i datorn går ju då förlorat!

Både Vista och XP ligger på separata volymer. Så något fel på boot loader i Vista är det troligen inte.

Finns det något sätt att starta upp Vista från c:\ volymen, utan att använda någon Vistaskiva?

Jag kommer inte in i Vista programmet i nuläget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Använd Vista skivan och starta Recovery delen. Man får lova att göra det två gånger.

Då kommer Vista bara att synas vid uppstart. Starta upp Vista och installera sedan EasyBCD: http://neosmart.net/dl.php?id=1

Sen är det bara att lägga till XP alternativet via programmet med ADD/REMOVE ENTRIES

media_1221309381165.jpg

Med EasyBCD kan du ändra default OS, nedräkningen av tiden plus mycke annat...men va försiktig. Man kan även ställa till det.

Lycka till :)

Redigerad av yassin_2999
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för svaren!

Eftersom jag endast har en Vista recoveryskiva från datortillverkaren. Så måste jag tydligen införskaffa

ett Windows Genuine Advantage Kit för Vista (ny programvara), för att få ordning på datorn.

Recoveryskivan är således bara användbar efter ex. ett hårdvarufel och då hela datorn måste återställas!

Puuh.... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för svaren!

Eftersom jag endast har en Vista recoveryskiva från datortillverkaren. Så måste jag tydligen införskaffa

ett Windows Genuine Advantage Kit för Vista (ny programvara), för att få ordning på datorn.

Recoveryskivan är således bara användbar efter ex. ett hårdvarufel och då hela datorn måste återställas!

Puuh.... :blink:

För att fixa startreparationen kan du ladda ner en "riktig" recovery-skiva, i .iso-format, från nedanstående adress! Den är visserligen på engelska, men duger gott att reparera med! Scrolla ner en bit på sidan!

http://neosmart.net/blog/2008/windows-vist...-disc-download/

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för svaren!

Eftersom jag endast har en Vista recoveryskiva från datortillverkaren. Så måste jag tydligen införskaffa

ett Windows Genuine Advantage Kit för Vista (ny programvara), för att få ordning på datorn.

Recoveryskivan är således bara användbar efter ex. ett hårdvarufel och då hela datorn måste återställas!

Puuh.... :blink:

Tack e-son!

Jag har använt ditt tips, men stötte på problem.

Har laddat ner uTorrent 1.8.4 och det gick OK. Lade in Vista_Recovery_Disc.iso i uTorrent under filnamn.

Men nedladdningen startade inte. I statusrutan står det att det laddas ner. Har gjort flera försök men inget händer.

Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son!

Jag har använt ditt tips, men stötte på problem.

Har laddat ner uTorrent 1.8.4 och det gick OK. Lade in Vista_Recovery_Disc.iso i uTorrent under filnamn.

Men nedladdningen startade inte. I statusrutan står det att det laddas ner. Har gjort flera försök men inget händer.

Vad gör jag för fel?

Någon felaktig inställning i uTorrent förmodar jag. Har för mig att det skall finnas någon inställningsguide någonstans. Kanske någon annan vet bättre var!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta nåt som åtminstone liknar en inställningsguide...! ;)

http://blogg.tkj.se/utorrent-guide/

Nu har jag fått ner Vista_Recovery_ Disc.iso på en disk och laddat ner den i datorn. Den frågar nu om produktnyckeln.

Har inte någon produktnyckel. Kan jag gå vidare och hoppas på att jag kommer till reparationskonsolen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ner Vista_Recovery_ Disc.iso på en disk och laddat ner den i datorn. Den frågar nu om produktnyckeln.

Har inte någon produktnyckel. Kan jag gå vidare och hoppas på att jag kommer till reparationskonsolen?

Till att börja med så sitter det en lapp med produktnyckel, någonstans på datorn... förutsatt att det är en legal installation. Men så långt skall du inte gå... du skall till reparationskonsollen långt tidigare (se bild)

post-1936-1251969846_thumb.png

Edit:

Du måste alltså bränna .iso-filen på en cd och boota datorn på den!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så sitter det en lapp med produktnyckel, någonstans på datorn... förutsatt att det är en legal installation. Men så långt skall du inte gå... du skall till reparationskonsollen långt tidigare (se bild)

post-1936-1251969846_thumb.png

Edit:

Du måste alltså bränna .iso-filen på en cd och boota datorn på den!

Jag gick vidare utan produktnyckel och kom till den sidan du visade...!

Det blev Succé Pyramidalis!!!

Nu är Vista igång igen och ser ut som vanligt.

Ett "Supertack" för din experthjälp, e-son.

Ha en bra dag

Ingvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Vista skivan och starta Recovery delen. Man får lova att göra det två gånger.

Då kommer Vista bara att synas vid uppstart. Starta upp Vista och installera sedan EasyBCD: http://neosmart.net/dl.php?id=1

Sen är det bara att lägga till XP alternativet via programmet med ADD/REMOVE ENTRIES

media_1221309381165.jpg

Med EasyBCD kan du ändra default OS, nedräkningen av tiden plus mycke annat...men va försiktig. Man kan även ställa till det.

Lycka till :)

Har installerat EasyBCD och följt dina instruktioner. Vi uppstart kan jag välja OS. Vista fungerar, men när jag väljer XP så får jag ett felmeddelande.

"Windows Boot manager"

File:\NTLDR

Status:0xc000000f

Info: The selected entry could not be loaded because the application is missing or corrupt.

Vad har jag missat för kommando i EasyBCD och som föranleder felmeddelandet?

Redigerad av Space
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Vista och Xp på skilda partitioner i datorn och i boot.ini på XP har jag lagt in en rad för Vista.

Vid uppstart så kan jag välja operativsystem och XP fungerar men inte Vista. Har laborerat med bootraden för

Vista men har inte lyckats få igång det. Vad saknas för att kunna få igång Vista?

Du säger att du lagt in en rad för Vista i XP:s boot.ini själv. Vilket op hadde du först på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du lagt in en rad för Vista i XP:s boot.ini själv. Vilket op hadde du först på datorn?

Jo, det gjorde jag innan jag visste bättre! Vistas boot loader är överordnad XP.

Nu funkar det mesta förutom att XP inte vill starta.

Se mitt inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gjorde jag innan jag visste bättre! Vistas boot loader är överordnad XP.

Nu funkar det mesta förutom att XP inte vill starta.

Se mitt inlägg ovan.

Använd EasyBCD och lägg till en ny entry för XP! Se till så du har Vista överst, i den övre vyn på bilden, och i den undre vyn matar du in parametrarna för XP. När det är klart skall du ha både Vista och XP i den övre vyn

http://neosmart.net/gallery/v/neosmart/Eas...indows.png.html

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd EasyBCD och lägg till en ny entry för XP! Se till så du har Vista överst, i den övre vyn på bilden, och i den undre vyn matar du in parametrarna för XP. När det är klart skall du ha både Vista och XP i den övre vyn

http://neosmart.net/gallery/v/neosmart/Eas...indows.png.html

Det krånglar fortfarande. Men Vista får jag igång i växlingsvyn. Men inte XP

Tycker att jag har installerat OS växlingen korrekt i EasyBCD.

I View Settings är Vista i Entry#1 och XP i Entry#2. De ligger i resp. C:\ och F:\.

Bootloader Path är \Windows\system32\winload.exe för Vista och för XP \NTLDR.

Undrar om \NTLDR är OK för XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krånglar fortfarande. Men Vista får jag igång i växlingsvyn. Men inte XP

Tycker att jag har installerat OS växlingen korrekt i EasyBCD.

I View Settings är Vista i Entry#1 och XP i Entry#2. De ligger i resp. C:\ och F:\.

Bootloader Path är \Windows\system32\winload.exe för Vista och för XP \NTLDR.

Undrar om \NTLDR är OK för XP?

XP-entryn skall ligga på samma ställe som Vista, om jag inte minns fel... eftersom det är Vista bootloader som bootar bägge systemen. Prova alltså att ta bort den XP-entry du la till nyss , och skapa en ny på samma plats som Vista.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bootar upp datorn, hur ser det ut på skärmen?

I min egen har jag två skärmsekvenser, där den första gäller för inställningen man gjorde med EasyBCD.

Vill jag då t.ex starta XP så väljer man startalternativet för XP i första sekvensen och därefter hamnar man bland startalternativen som hör samman med boot.ini i XP och då gäller det ju att även boot.ini är riktigt inställt för att XP ska kunna starta.

Om du kan komma in i Vista på första skärmbilden men du däremot inte kan starta XP på den andra, så ligger felet säkert i boot.ini på XP. Med största sannolikhet kommer det inte att hjälpa att köra kommandot Fixboot eller Fixmbr i återställningskonsolen ifall att startkatalogerna pekar på fel ställen i boot.ini.

http://support.microsoft.com/kb/102873/SV/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bootar upp datorn, hur ser det ut på skärmen?

I min egen har jag två skärmsekvenser, där den första gäller för inställningen man gjorde med EasyBCD.

Vill jag då t.ex starta XP så väljer man startalternativet för XP i första sekvensen och därefter hamnar man bland startalternativen som hör samman med boot.ini i XP och då gäller det ju att även boot.ini är riktigt inställt för att XP ska kunna starta.

Om du kan komma in i Vista på första skärmbilden men du däremot inte kan starta XP på den andra, så ligger felet säkert i boot.ini på XP. Med största sannolikhet kommer det inte att hjälpa att köra kommandot Fixboot eller Fixmbr i återställningskonsolen ifall att startkatalogerna pekar på fel ställen i boot.ini.

http://support.microsoft.com/kb/102873/SV/

Jag har endast en skärmsekvens där jag kan välja Vista eller XP. Vista ligger på C: och XP på F:.

Har försökt med flera inställningsvarianter i Entry#2 (XP) men hela tiden fått samma svar

när jag startar XP.

" Windows failed to start. A recent hardware of software change might be the cause.

To fix the problem.

1. Insert your Windows installation disc and restart your computer.

2. Chose your language settings, and then click "Next."

3. Click "Repair your computer."

If you do not have this disc. Contact your system administrator or

computer manufacturer for assistance.

File: \Windows\system32\winload.exe

Status: 0xc000000f

Info: The selected entry could not be loaded because the application

is missing or corrupt.

Hur gör jag för att ex. få två skärmsekvenser?

Har kollat boot.ini i XP och där är en rad som pekar rätt. För laddar jag med min orginal XP skiva så startar den utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...