Gå till innehåll

dns problem


CobraSnake

Recommended Posts

Hej.

Jag har haft problem med att ansluta till internet för ett tag sen, ringde supporten och de tipsade mig om att ange dns adressen med diverse siffror istället för att erhålla det automatiskt, då fungerar det igen med surfandet, men min fråga är kan jag reparera dns protokollet på något sätt så att jag i fortsättningen kan erhålla dns adresser automatiskt?? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har haft problem med att ansluta till internet för ett tag sen, ringde supporten och de tipsade mig om att ange dns adressen med diverse siffror istället för att erhålla det automatiskt, då fungerar det igen med surfandet, men min fråga är kan jag reparera dns protokollet på något sätt så att jag i fortsättningen kan erhålla dns adresser automatiskt?? :unsure:

Då det gäller att komma tillrätta med DNS som upphör att fungera i XP så finns de endast egentligen bara ett provisoriskt alternativ att använda då man tillhör kategorin privatanvändare och små nätverk där det inte är ekonomiskt försvarbart att starta igång dyra utredningar om vad som orsakar felet.

Orsakerna kan bero på flertalet faktorer av svagheter i länkningen som tillsammans eller enskilt ställer till dessa störningar.

Det vanligaste knepet är ju precis som Venoms berättar för dig, flusha DNS cachen.

Man kan också återställa Winsock och köra kommandot "netsh" med tillhörande funktioner i ett kommandofönster.

Alla dessa har ju egentligen endast med reparation och återställning av delar som redan finns installerat i XP, varför det inte finns några garantier för att anslutningen därefter kommer hålla permanent efteråt. Under den sista tiden så har det visat sig att många som använder XP också råkar ut för detta mer än de som kör nyare OS av Windows, kan hänga samman med att nyare tecknik på linorna och nyare modem m.m i hem och arbetsplatser inte riktigt erhåller XP de stöd för & fungera lika bra som det gjort tidigare, kan också bero på uppdateringar som släppts ifrån Microsoft som eventuellt också bidragit till dessa svagheter i XP. Ibland kan det lättaste vara att helt enkelt byta modem med tillhörande utrustning vilket "kan" göra DNS komunikationen mer hållbar till XP. Annars rekomenderar jag att du överväger att byta till Vista eller Windows 7 som fungerar bättre där XP vanligtvis får problem av denna sort.

Lektyr om Winsock

http://en.wikipedia.org/wiki/Winsock

Lite om DNS

http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System

Ett bra verktyg som kan hjälpa dig, Winsock Repair som gör exakt detsamma som netsh i Kommandotolken fast lite trevligare & jobba med.

http://www.rizonetech.com/?p=453

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under den sista tiden så har det visat sig att många som använder XP också råkar ut för detta mer än de som kör nyare OS av Windows, kan hänga samman med att nyare tecknik på linorna och nyare modem m.m i hem och arbetsplatser inte riktigt erhåller XP de stöd för & fungera lika bra som det gjort tidigare, kan också bero på uppdateringar som släppts ifrån Microsoft som eventuellt också bidragit till dessa svagheter i XP. Ibland kan det lättaste vara att helt enkelt byta modem med tillhörande utrustning vilket "kan" göra DNS komunikationen mer hållbar till XP. Annars rekomenderar jag att du överväger att byta till Vista eller Windows 7 som fungerar bättre där XP vanligtvis får problem av denna sort.

Eftersom den lösning som CobraSnake beskriver fick tillgripas hemma för ca 1 år sedan när både en XP- och en Vista-dator förlorade DSN-serveranslutningen samtidigt så var det i vårat fall något problem med routern eller internetleverantören. Vi har fortsatt att inte använda automatisk DNS-server utan angivit ett flertal DNS-servrar, inkl. OpenDNS, så att anslutningen ska fungera även om internetleverantörens DNS-servrar går ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den lösning som CobraSnake beskriver fick tillgripas hemma för ca 1 år sedan när både en XP- och en Vista-dator förlorade DSN-serveranslutningen samtidigt så var det i vårat fall något problem med routern eller internetleverantören. Vi har fortsatt att inte använda automatisk DNS-server utan angivit ett flertal DNS-servrar, inkl. OpenDNS, så att anslutningen ska fungera även om internetleverantörens DNS-servrar går ner.

Hej, låter som ni gjort ett klokt val och egentligen kanske också det enklaste för & få anslutningen till att hålla bättre.

Samkör man då också XP med Vista så blir det nästan oundvikligt att köra med något annat än fasta adresser.

Speciellt om det då också handlar om trådlöst och även IP adresser är involverat till att hålla isär varje enhet.

Skulle tro att det kommer & bli lättare när ni slutar använda XP även om OS:et tillhör mångas favorit.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, låter som ni gjort ett klokt val och egentligen kanske också det enklaste för & få anslutningen till att hålla bättre.

Samkör man då också XP med Vista så blir det nästan oundvikligt att köra med något annat än fasta adresser.

Speciellt om det då också handlar om trådlöst och även IP adresser är involverat till att hålla isär varje enhet.

Skulle tro att det kommer & bli lättare när ni slutar använda XP även om OS:et tillhör mångas favorit.

:)

Varför skulle inställningen med fasta DNS-servrar i Vista-datorn ha något att göra med att det finns en XP-dator i nätverket?

Det var inte fråga om att anslutningen till någon DNS-server var instabil utan att en dag så gick det inte att surfa alls eller pinga webbadresser, medan det gick utmärkt att pinga IP-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, är det på både vista och xp eller bara xp som problemet uppstår?

om bara xp, är det home eller pro?

Likaså med vista, vilken version gäller det?

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Windows XP:

Skapa en FixReg.reg

eller ladda ner en färdig..

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\IPSec]
"AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule"=dword:00000002

När det gäller Vista:

Har inte vista, så du får skapa...

Leta rätt på HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{GUID}

{GUID} är ditt nätverkskort som används..

Skapa ett nytt DWORD som du ger namnet DhcpConnEnableBcastFlagToggle

Ge värdet 1.

stäng regedit.

starta om datorn.

Funkar det?

FixReg.reg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Windows XP:

Skapa en FixReg.reg

eller ladda ner en färdig..

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\IPSec]
"AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule"=dword:00000002

När det gäller Vista:

Har inte vista, så du får skapa...

Leta rätt på HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\{GUID}

{GUID} är ditt nätverkskort som används..

Skapa ett nytt DWORD som du ger namnet DhcpConnEnableBcastFlagToggle

Ge värdet 1.

stäng regedit.

starta om datorn.

Funkar det?

Tack Venoms, det här fixet hjälpte inte alls samma som innan.

Redigerad av CobraSnake
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du överväga att installera sp2 i vista och ominstallera sp3 i xp?

Är det routern som "tappar" dns eller är det på datorerna?

Vilken router har du?

Kontrollera om det finns ett nyare firmware till din router..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du överväga att installera sp2 i vista och ominstallera sp3 i xp?

Är det routern som "tappar" dns eller är det på datorerna?

Vilken router har du?

Kontrollera om det finns ett nyare firmware till din router..

Ja att installera sp2 och sp3 i XP är inga problem. Tror du det hjälper??

Router?? Jag har bara Glocalnets

modem och inget annat, kör bara en nätverksdelning genom windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor sannolikhet att det löser problemen, genom att uppdatera till respektive sp.

När du bara har modemet och sedan delar uppkopplingen mellan datorerna, kan det bero på dina brandväggsinställningar.

Jag rekommenderar dig att köpa en router till ditt nätverk istället, det ger ett enklare system att underhålla samt att alla kan få en hygglig fart i sitt system. Det finns bra billiga routrar att köpa på typ Claes Ohlsson, Kjell & Co etc, om man inte vill köpa på webben typ komplett.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fixa detta kan man som andra skriver tilldela fast ip och dns för att unika krockar mellan datorerna.

Klart att man kan, men det ska inte behövas då i det här fallet vill anväda dhcp...

Sedan är en del av problemet att det delas uppkoppling på en dator och inte i nätverk med router / bredbandsdelare etc, och då är det fortfarande bara en dator som hämtar dns och ip som sedan delas av de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dhcp behövs egentligen inte användas eller vara angivet i modemet om endast 1st dator använder modemet.

Har man däremot flera datorer som delar Internetanslutning och kommunikation sins emellan så bör man utnyttja den automatiken dhcp erbjuder framför fasta adresser. Men vill de strula, så finns ju heller inte så mycket & välja på än köra fasta adresser om det handlar om mer än 1st dator.

Småsaker man kan kolla:

Kontrollera så inställd systemtid är den samma på både modemet och datorn.

Försäkra sig om att enbart 1 brandvägg är aktiverad i datorn. (Kolla så inte Windows egna fortfarande körs om annan brandvägg används). Heller inte ovanligt att brandväggar ibland hänger sig vad gäller DNS och därmed hindrar webbsidor ifrån att visas, man kan också prova med att byta tillfälligt till ett annat brandväggsprogram för & se om läget förbättras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta problem uppkommer speciellt om man kör trådlöst nätverk mellan XP och Vista+Windows 7 i samma nätverk. För att fixa detta kan man som andra skriver tilldela fast ip och dns för att unika krockar mellan datorerna.

Kan du beskriva hur jag tilldelar fast ip på mina olika datorer, och förresten så kör jag bara trådbundet.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...