Gå till innehåll

Byta XP till W7 - varför?


Jack Bauer

Recommended Posts

Såg nu att priserna gällde uppgradering.

men man tycker att det borde fungera som en fullversion ändå?

kommer allt med från XP vid en uppgradering till W7?

kör man en fullversion av W7, så formateras väl hårddisken innan installationen?

man vill ju ha bort XP, och alla filer som det fanns med det.

det kanske är fullversionen man skall satsa på ändå?

då kommer priserna hamna runt 2000 vart man än kollar.

har dock sökt på www.prisjakt.nu, och hittat det för 1759 SEK.

någon som hittat billigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nu att priserna gällde uppgradering.

men man tycker att det borde fungera som en fullversion ändå?

kommer allt med från XP vid en uppgradering till W7?

kör man en fullversion av W7, så formateras väl hårddisken innan installationen?

man vill ju ha bort XP, och alla filer som det fanns med det.

det kanske är fullversionen man skall satsa på ändå?

då kommer priserna hamna runt 2000 vart man än kollar.

har dock sökt på www.prisjakt.nu, och hittat det för 1759 SEK.

någon som hittat billigare?

Innehållet på en fullversionsskiva är samma som på en uppgraderingsskiva... det är när du startar installationen på en uppgradering som är lite annorlunda. Därefter är det samma på de båda... du kan välja formatterings- och partioneringsmöjligheter precis som tidigare versioner.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det går alltså att köpa en uppgraderingsskiva av W7 Home Premium,och med den formatera hårddisken och lägga in W7?? Med XP alltså?

Har hela tiden trott att det bara gick att uppgradera från Vista till W7?

Vill bara dubbelkolla, för det skiljer ju 7-800 kr mellan uppgradering och Fullversionen.

Då börjar vi komma ner i rimliga priser iaf för min del.

Någon som kan säga detta med 100%??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det går alltså att köpa en uppgraderingsskiva av W7 Home Premium,och med den formatera hårddisken och lägga in W7?? Med XP alltså?

Har hela tiden trott att det bara gick att uppgradera från Vista till W7?

Vill bara dubbelkolla, för det skiljer ju 7-800 kr mellan uppgradering och Fullversionen.

Då börjar vi komma ner i rimliga priser iaf för min del.

Någon som kan säga detta med 100%??

Hänvisar till föregående länk: http://alltomwindows7.se/windows-xp/13-win...-windows-7.html

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice,detta verkar lovande.

Skall bara dubbelkolla med den lokala datorbutiken att de instämmer med detta.

Men förlorar inte M$ pengar på detta?

Finns väl ingen som köper fullversionen när man kan köpa uppgraderingen för mindre pengar?

Vad är då skillnaden mellan uppgradering och fullversion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag fattat det, men det ändras ju hela tiden då alla säger olika överallt, så är det såhär.

Uppgradering kan bara köpas till motsvarande utgåva man hade tidigare, typ Ultimate till Ultimate.

Samma sak gäller språket, svenska till svenska osv.

Dessutom kräver tydligen uppdatering att man har tillgång till det tidigare OS'ets installationsskiva då det kommer att fråga efter den varje gång man ska göra en nyinstallation, kanske inget problem men jobbigt.

Edit: sedan finns det ju faktiskt de som inte har någon äkta licens sedan tidigare och därför inte kan uppgradera.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, och vart kommer detta ifrån då??

Kan man uppgradera XP till W7 eller inte?

Med uppgradera menar jag alltså att stoppa in W7 -skivan, och välja att formatera hårddisken.

Sedan installerar man W7.

Verkar som det är lite olika bud här....Vilket är rätt en gång för alla?

Kanske bäst att maila Microsoft.

Var inne på den lokala datorbutiken, men de sa att det kanske går...du får väl prova.....

Inget svar direkt som känns att man vill slänga upp 1300 kr....

Någon som kan ge ett 100 % svar?

För många frågetecken här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, och vart kommer detta ifrån då??

Kan man uppgradera XP till W7 eller inte?

Med uppgradera menar jag alltså att stoppa in W7 -skivan, och välja att formatera hårddisken.

Sedan installerar man W7.

Verkar som det är lite olika bud här....Vilket är rätt en gång för alla?

Kanske bäst att maila Microsoft.

Var inne på den lokala datorbutiken, men de sa att det kanske går...du får väl prova.....

Inget svar direkt som känns att man vill slänga upp 1300 kr....

Någon som kan ge ett 100 % svar?

För många frågetecken här.

Ja, du kan "uppgradera" på det viset som du beskriver, men det är ju inte en uppgradering utan en nyinstallation du gör då.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag menar egentligen en nyinstallation.

Men man säger ju uppgradering dels för att det är en uppgraderings skiva man använder,

samt att man uppgraderar från XP till W7.

Det sista jag vill nu är att sitta med skägget i brevlådan om datorn frågar efter Vista skivan, när jag skall ta bort XP o lägga in W7.

Finns det risk för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon som använder W7, och har använt XP innan,rada upp de viktigaste nyheterna?

* Enorm förbättring i säkerhet

* Dubbel prestanda i flertrådade program

* Smartare gränssnitt

* Mer accepterat som x64

* DirectX 10 och massa nya tekniker

* .NET förinstallerat

* Mycket bättre uppdateringssystem

* Stödjer fler cpu-kärnor för framtida uppdateringar

Men det är ju dyrt som du säger. Bäst är väl att vänta till man köper ny dator när man får det på köpet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag menar egentligen en nyinstallation.

Men man säger ju uppgradering dels för att det är en uppgraderings skiva man använder,

samt att man uppgraderar från XP till W7.

Det sista jag vill nu är att sitta med skägget i brevlådan om datorn frågar efter Vista skivan, när jag skall ta bort XP o lägga in W7.

Finns det risk för det?

Kan någon bekräfta?

Känns fortfarande inte som det är berättigat till 2000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått svar från M$,

och tydligen går det att uppgradera från XP.

Det enda som man tydligen måste göra,är att göra en s k nyinstallation.

Men det hade jag ju tänkt att göra ändå. Då blir det en helt annan sak.

Istället för ett pris på ca.2000 kr,hamnar man nu istället på 1300 kr.

Mycket pengar ändå,men nu börjar det kännas mer normalt.

Någon mer med XP,som funderar på att byta till W7?

Hur lång tid tar en nyinstallation?

Lätt att komma igång om man är van vid XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte mätt tiden det tar för nyinstallation av 7:an men det går fort. Och väldigt lätt, det är hur smidigt som helst.

Vi fick nyligen skaffa ny dator hemma efter ett haveri och eftersom jag får två Windows 7 licenser genom msdn aa så slängde jag in Windows 7 på den. Farsan har bara kört Xp tidigare och jag upplever att kom igång rätt snabbt med 7:an. Jag upplever att de gjort 7:an väldigt smidigt och användarvänligt.

En riktigt bra grej är hur smidigt installationen av skrivare gick. Medan jag höll på att ställa in lite saker slog jag på skrivaren för att installera den senare. När jag så var redo gick jag in i "Devices and Printers" (minns inte vad det heter på svenska) och gissa om jag blev förvånad när skrivaren redan fanns där, installerad och redo att användas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen bra, blir nog att jag köper en uppgradering till XP.

Har hört av den lokala datorbutiken,att nätverkskabeln måste sitta i vid installationen,

annars går det ej att fixa uppkopplingen mot Internet.

Stämmer detta?

Sedan undrar jag,eftersom det är en uppgraderingsskiva,om man kan installera W7 flera gånger om?

Låt säga att man installerar det,sedan kraschar datorn och man köper en ny.

Hur fungerar det då med skivan/licensen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att nätverkskabeln måste sitta i under installation är inget jag hört, men om den gör det så fixar 7:an uppkopplingen under installationen

och drar automatiskt ner de senaste uppdateringarna från Windows Update. Har du trådlöst nätverk frågar Windows efter nyckeln till det.

Ominstallation ska inte vara något problem, vet inte exakt hur det funkar men det är säkert inget problem. OEM licenser ska ju inte gå att

installera på en ny dator men om datorn kraschar är det bara att kontakta Microsoft när det är dags för aktiveringen så brukar de kunna fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sista jag vill nu är att sitta med skägget i brevlådan om datorn frågar efter Vista skivan, när jag skall ta bort XP o lägga in W7.

Finns det risk för det?

Det har alltid varit så och är så för Windows 7 också att om du gör en installation på en hårddisk som är oformaterad eller nyformaterad och du har en UPPGRADERINGsversion så startar installationen som vanligt och efter ett tag (när den skall söka verifiering av tidigare operativ) kommer den att fråga efter en FULLVERSION av operativet (OEM eller fullvärdig av tidigare operativ). Microsoft har angett vilka tidigare version som är berättigade att uppgraderas ifrån. Det som du har i mångt och mycket stirrat dig blind på är uppgradering direkt från XP med alla installerade program, dokument, drivrutiner och specialinställningar (FÖR XP) som du har gjort genom tiderna helt intakta, vilket är en helt annan sak.

Mitt förslag för din uppgradering är:

Backup av viktiga dokument till ett USB eller extern hårddisk.

Backup av drivrutiner, speciellt för grafik och nätverk, t.ex. till ett USB.

Plocka ut din gamla hårddisk efter backuperna och installera en helt ny oformaterad.

Sätt in Windows 7 och gör installationen. Ha skivan med XP i beredskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört av den lokala datorbutiken,att nätverkskabeln måste sitta i vid installationen,

annars går det ej att fixa uppkopplingen mot Internet. Stämmer detta?

Du bör ha din internetuppkoppling igång så att Windows kan hämta de senaste installationsfilerna. Nätverkskabeln är troligen att föredra framför trådlöst eftersom installation och konfigurering av nätverket kommer en bit in i installationen.

Sedan undrar jag,eftersom det är en uppgraderingsskiva,om man kan installera W7 flera gånger om?

Låt säga att man installerar det,sedan kraschar datorn och man köper en ny.

Hur fungerar det då med skivan/licensen?

En licens mot en dator. Om din dator kraschar och du köper en ny hårddisk som ersättning då kan du använda använda din version (och licens) av Windows 7 för att göra en ominstallation av operativet.

Köper du en ny dator så får du ju en ny OEM-skiva av Windows 7 med datorköpet med egen licens och då har du TVÅ licenser som du kan använda.

Däremot är det INTE lagligt men fullt tekniskt möjligt att installera samma version av Windows 7 med samma skiva på flera datorer med samma licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xp kan också "bara" hantera 2 cpu kärnor så bara där om man en ny med 4 kärnor blir det ett lyft. Tycker också att det är stor skillnad när datorn jobbar med nåt fast man surfar eller spelar dessutom märks det knappast. Körde man en virus scan eller defragg i xp var det inte lönt göra annat. Detta har ju naturligtvis att göra med att man skaffat bättre hårdvara också men tror inte man ska underskatta mjukvarans betydelse som blivit bättre.

Sen är ju Win 7 som många säger säkrare och fräschare.

När man vart suttit med en Win 7 dator och sedan går till en med Xp så tycker jag skillnaden är enorm. Xp känns väldigt ålderstiget då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har alltid varit så och är så för Windows 7 också att om du gör en installation på en hårddisk som är oformaterad eller nyformaterad och du har en UPPGRADERINGsversion så startar installationen som vanligt och efter ett tag (när den skall söka verifiering av tidigare operativ) kommer den att fråga efter en FULLVERSION av operativet (OEM eller fullvärdig av tidigare operativ). Microsoft har angett vilka tidigare version som är berättigade att uppgraderas ifrån. Det som du har i mångt och mycket stirrat dig blind på är uppgradering direkt från XP med alla installerade program, dokument, drivrutiner och specialinställningar (FÖR XP) som du har gjort genom tiderna helt intakta, vilket är en helt annan sak.

Mitt förslag för din uppgradering är:

Backup av viktiga dokument till ett USB eller extern hårddisk.

Backup av drivrutiner, speciellt för grafik och nätverk, t.ex. till ett USB.

Plocka ut din gamla hårddisk efter backuperna och installera en helt ny oformaterad.

Sätt in Windows 7 och gör installationen. Ha skivan med XP i beredskap.

Jo, men på min dator är ju bara XP installerat,utan att skivan finns.

Enligt M$ skall det gå ändå.

Allt viktigt i form av dokument osv,har jag sparat på ett usb-minne.

Sedan skall ju W7 vara SÅÅ bra på att hämta drivrutiner,

så då behöver man väl inte vara orolig....?

Av erfarenhet skall jag nog vänta lite efter det släpps,

för att se hur det fungerar hos de flesta.

Brukar ju inte dröja så länge innan det dyker upp inlägg och artiklar

om något inte fungerar som det skall.

Det skall ju vara bättre än Vista, men man skall aldrig säga aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...