Gå till innehåll

Byta XP till W7 - varför?


Jack Bauer

Recommended Posts

Sitter i tankarna att byta från XP till W7,eller rättare sagt satt. För vid närmare eftertanke; varför skall man byta egentligen?

Kan inte komma på någon anledning till varför man skall byta? Någon som vill förklara?

Är nöjd med mitt XP SP3, som äntligen fungerar tillfredsställande efter alla uppdateringar och service packs....

En anledning till att man inte skall byta är ju priset; nästan 2000 kr för W7 Home Premium. Skulle inte tro det.

När XP kom så var det Wow! När Vista kom så var det Wow! ( Visade sig snart, och vid detta laget erkänner till och med Microsoft, att det inte blev som de tänkt sig )

Nu är W7 här snart, och återigen slår MS på stora trumman. BYT, BYT.

Hur resonerar ni med XP datorer?

Personligen kommer jag att sitta med mitt XP Home SP3 tills man tvingas byta det år 2014.

Men tills dess går jag inte på MS knep att byta, även om de säkert vill att alla skall använda W7.

Historien upprepar sig ofta i datorvärlden har jag märkt.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har ett väl fungerande system med Xp så finns det idag ingen riktig bra anledning att byta. Men är datorn vinglig eller det ändå är dags för en formattering så skulle iallafall jag inte installera Xp. Sjuan är så mycket bättre än Xp redan under installationen än vad Xp är. Sen fortsätter det bara. Inte mycket i Sjuan som är sämre än Xp. Har du en gammal ångmaskin så lär ju Xp passa bätttre :)

Säkerheten ska ju vara bättre än i Xp men jag hade aldrig några problem med Xp:s säkerhet.

Visst, det kostar en slant att byta, speciellt om man har flera datorer. Pyttemjuk biter sig själva i svansen genom ett för högt pris. De flesta som har Xp idag kommer nog inte köpa Sjuan utan de kommer att köra med piratkopior. De funkar ju trots allt precis lika bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och precis samma med Vista. Köpte en laptop förra årert med Vista Buisness och är mer än nöjd. Jag har två datorer till med XP Pro på, en från 2001 och en från 2005 och de funkar också bra, till det vi har dom till. Jag gör nu precis som jag gjorde innan Vista kom in i mitt liv, testade Vista i VMware på XP, innan jag köpte laptopen med Vista och nu testar jag Windows 7 virtuellt i VMware och på Vista och tänker nog inte, såvida inte den äldsta datorn, som hustrun har till släktforskning, skulle ge upp. Skärmen börjar bli lite sliten, men kanska då, framöver i nästa år, kan vi tänka oss en till dator och då finns ju Win 7 på dom flesta köpdatorer och i såfall, blir det en laptop till. Men byta, tänker jag inte göra på dom gammla trotjänarna, från XP till något annat.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl hålla med om att det inte finns så många tunga argument att byta om du är nöjd med vad du har.

De tekniska är väl 64bit om du har mer än 3GB minne då 64bit på XP är som det är medans det funkar utmärkt med drivrutiner och allt på Windows 7 samt DirectX som slutar vid version 9 på XP (om man inte vill köra en massa tveksamma fulhacks o grejer) som kommer behövas om man vill njuta fullt ut av framtida spel.

Upplevelsemässigt tycker jag Windows 7 är ett stort lyft, det är snyggare och samtidigt känns det som det är ett bättre flyt i allt. Det känns fräschare och trevligare helt enkelt, men om det motiverar kostnaden för ett byte? Njae.

Själv är jag dels på gång att köpa en laptop och då brukar man ju få med OS och då känns det självklart att välja Windows 7. Sedan hoppas jag även på en fin studentrabatt via CSN för att köpa en licens till min stationära dator. Men utan de 2 tillfälligheterna hade jag nog också dragit mig för att betala det hutlösa pris MS begär.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det inte finns någon anledning att betala 2000 kr för ett operativsystem?

Vad gör 7:an så mycket bättre än XP?

Misstänker att om man tar bort "det putsade skalet" på W7, så finns det egentligen ingen anledning till att byta från XP.

Trots allt, så kan man ju använda det i lugnan ro tills 2014, och då har det väl säkert redan kommit windows 8 om jag känner microsoft rätt.

vi konsumenter,vi konsumenter.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ingen expert men jag tror att det är just om man tar bort "det putsade skalet" som W7 är bättre än XP. Jag har prövat W7 och efter det Vista och upplever bägge mycket sämre att använda men utseendemässigt tycker jag bägge är mycket roligare. Men jag vill byta till W7 främst för 64 bitars varianten. Jag riktigt väntar på åtta GB minne!

Men fy vad jag tycker illa om utforskaren och rutor för att styra filverladdningar. Mycket sämre än XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det inte finns någon anledning att betala 2000 kr för ett operativsystem?

Vad gör 7:an så mycket bättre än XP?

Misstänker att om man tar bort "det putsade skalet" på W7, så finns det egentligen ingen anledning till att byta från XP.

Trots allt, så kan man ju använda det i lugnan ro tills 2014, och då har det väl säkert redan kommit windows 8 om jag känner microsoft rätt.

vi konsumenter,vi konsumenter.....

http://blogg.tkj.se/windows-8-2011/

ja det dröjer inte länge..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur resonerar ni med XP datorer?

Jag har en gammal Dell Optiplex GX260 bordsdator som är upphottad med mer minne (2 GB RAM) och större hårddisk, integrerat grafikchip. Den skulle egentligen BARA köra Windows 2000 men fungerade utmärkt med XP, +Sp1, +SP2 och SP3. Fungerade aldrig med Vista men är helt underbar med Windows 7. Det enda problem som jag hade med datorn i uppgraderingssammanhang var drivrutinerna för grafikchipet som tog tid på sig att fatta vad den skulle visa. När den äntligen fattade så fungerade allt perfekt.

Upphottningen gjodes INTE i samband med att jag installerade W7 utan långt tidigare. Men huvudanledningen att lägga W7 just på den datorn var att se hur den fungerade med gamma teknik. Datorn är trots allt från 2002.

Personligen kommer jag att sitta med mitt XP Home SP3 tills man tvingas byta det år 2014.

I den takt som Microsoft levererar operativ just nu så skulle det kunna bli i samband med släppet av Windows 9/Windows 2014 och förutsättningarna för att köra operativet då vet vi ju inte idag. Min personliga förhoppning är att man slimmar det hela så att datorer som är ett eller två år nu fortfarande kan köras DET operativet och att det fortfarande känns raskt på en sex, sju år gammal dator.

Sedan kan jag förstå din frustration om prissättningen. Den är väl den enda, men naturligtvis stora, blunder Microsoft har gjort den här gången. Men var fantaifull. Om du har fler än en dator att uppdatera så vill man ju få betala så lite som möjligt i inköpspris. Familjepacken kanske är ditt svar. Inköp från utlandet av t.ex. OEM-licenser kanske är ett annat.

Sedan beror det ju också på vad du använder datorn till. Så länge man INTE planerar att köpa/ladda ner några nya program på sin dator och ta sin egen datautveckling ett steg framåt så kan man ju köra på samma dator till den faller i tu, om det så skulle vara 10 eller 25 år.

REDIGERAT: En sak som ingen har nämnt här är faktiskt att W7 är SÅÅÅÅÅ mycket bättre på nätverksanslutningar än XP. Har haft en hel del konstigheter med gamla XP framförallt med XP till XP och Vista till XP. Ytterligare en anledning till att jag föredrar W7 även på en gammal dator.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det putsade skalet, som det talas om, har faktiskt fler syften än bara visuellt. Det ger även en enklare överblick på allt...

Jag har det perfekta exemplet: Min fru använder datorn så lite som möjligt, men blir ändå tvungen efter hand som hon hakar på allt vad digitalkameror och Spotify innebär. För henne var filhantering en ångestfylld upplevelse i XP. Det enkla översikten i W7 gör att hon känner sig mer bekväm i sitt bläddrande bland filer och mappar. Först tänkte jag att det var inbillning, men efter att ha hört samma reaktion från fler användare (seniorer) så köper jag det argumentet...

Sen har det nämts nätverkshantering... t om där kan en oerfaren person finna sig ganska enkelt, både tack vare det tydliga gränssnittet och även det faktum att hanteringen av nätverk har blivit avsevärt enklare och bättre.

Vad gäller mer avancerad hantering så är det samma sak... installation, drivrutiner och så vidare... ALLT har blivit så mycket smidigare. Ni har läst det förut men ni får läsa det igen: W7 är vad Vista skulle varit från början och mycke mer än så. Redan i RC var det betydligt stabilare och rappare än vad Vista är med Servicepack och uppdateringar efter ett antal år...

Men... jag stödjer och respekterar naturligvis dem som väljer att stanna med XP. Det är trots allt ett väl fungerande system... och varför ändra på något som fungerar. Har man inte behovet att uppgradera så har man inte. Men ratar man W7 och väljer Vista vid en uppgradering så borde man nog lyssna på de som talar varmt för W7... som dag och natt.

Mange

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det som jag mest invänder mot, är att det inte direkt finns några jättestora förändringar som motiverar att lägga 2000 kr på W7.

För de pengarna får man ju en bra skärm.

Visst kan jag hålla med om att det ser snyggare ut, mer modernt och fräscht än XP.

Har dock inte helt lagt ner planerna på att uppgradera helt.

Vilken version skall man satsa på?

Pris?

Hårdvarukrav?

Hur lång tid tar det att installera?

Ang. hårdvarukraven, så vill jag veta vad man skall ha för att det skall FLYTA på.

Alltså inga minimikrav där det kommer att bli segt som sirap att använda.

Fler anledningar till att byta till W7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att för de flesta så duger Home Premium. Ultimate är i många fall overkill, och Home Basic verkar sakna en del funktioner. Jag kör Professional men det är bara för att jag får den versionen gratis som student genom msdn aa. Hade jag varit tvungen att betala hade jag nog valt Home Premium. Sedan går det ju alltid att uppgradera i efterhand om man saknar någon funktion.

På min dator i signaturen flyter windows 7 klockrent. Hur det är på klenare datorer har jag ingen erfarenhet av men jag har hört att det ska funka väldigt bra på lite äldre hårdvara också.

Om du ä sugen på att testa så har Microsoft en trial version av Enterprise för nedladdning här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att för de flesta så duger Home Premium. Ultimate är i många fall overkill, och Home Basic verkar sakna en del funktioner. Jag kör Professional men det är bara för att jag får den versionen gratis som student genom msdn aa. Hade jag varit tvungen att betala hade jag nog valt Home Premium. Sedan går det ju alltid att uppgradera i efterhand om man saknar någon funktion.

På min dator i signaturen flyter windows 7 klockrent. Hur det är på klenare datorer har jag ingen erfarenhet av men jag har hört att det ska funka väldigt bra på lite äldre hårdvara också.

Om du ä sugen på att testa så har Microsoft en trial version av Enterprise för nedladdning här.

Ok, kan vara bra att veta.

Är det någon som haft XP innan och installerat 7:an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kör W7 RC på två datorer; dels på en ny Samsung NC10 med 2GB Ram och dualboot med XP (förinstallerat) och dels på ett gammalt hemmabygge (2002) också med 2GB och dualboot med Vista Ultimate (äkta!). Båda W7-orna fungerar utmärkt - möjligen att W7 på NC10 är slöare i uppstarten än XP (mindre hårddisk, kanske) men sedan rullar det på alldeles utmärkt i båda fallen. W7 är betydligt enklare att installera än både XP och Vista och jättebra på att hitta drivrutiner utan att man behöver anstränga sig. Jag ska definitivt skaffa W7 till min ordinarie dator (Fujitsu-Siemens med 4 GB). Har installerat MS Office 2007 på NC10 och det går också bra. Ska kanske tillägga att jag inte kör några stora spel på någon av datorerna - är mycket ointresserad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok, använder idag XP Home SP3,och det flyter på bra.

Min datorkonfiguration syns i min profil.

Är W7 mer eller lika krävande som XP?

Om XP flyter på bra, gör även W7 det då?

Är det Home Premium som motsvarar XP Home?

Har kollat runt lite och försökt att läsa på om nyheterna i W7.

Hittar tyvärr inget som motiverar drygt 2000 kr att uppgradera.

Kan någon som använder W7, och har använt XP innan,rada upp de viktigaste nyheterna?

Misstänker att det finns ett antal saker som ligger "dolt under skalet",

och som man ej märker direkt.

Då tänker jag på saker som att flytta filer, komma åt bilder och musik m.m

Detta hittade jag nyss på IDG.se:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.256260/wi...ciella-priserna

Kan någon förklara vad som menas?

Går det att beställa från Prisjakt billigare än hos en lokal datorhandlare t ex?

Vilken version skall man köpa isf?

Misstänker att det inte går att uppgradera XP till W7,så vad heter versionen man skall satsa på?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, använder idag XP Home SP3,och det flyter på bra.

Min datorkonfiguration syns i min profil.

Är W7 mer eller lika krävande som XP?

Om XP flyter på bra, gör även W7 det då?

Är det Home Premium som motsvarar XP Home?

Har kollat runt lite och försökt att läsa på om nyheterna i W7.

Hittar tyvärr inget som motiverar drygt 2000 kr att uppgradera.

Kan någon som använder W7, och har använt XP innan,rada upp de viktigaste nyheterna?

Misstänker att det finns ett antal saker som ligger "dolt under skalet",

och som man ej märker direkt.

Då tänker jag på saker som att flytta filer, komma åt bilder och musik m.m

Detta hittade jag nyss på IDG.se:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.256260/wi...ciella-priserna

Kan någon förklara vad som menas?

Går det att beställa från Prisjakt billigare än hos en lokal datorhandlare t ex?

Vilken version skall man köpa isf?

Misstänker att det inte går att uppgradera XP till W7,så vad heter versionen man skall satsa på?

Varför provar du inte att installera en ren kopia av Sjuan? Så du får känna på hur det funkar i din dator. Uppgradera från xp går inte. Och det är bra det. Alltid bättre att installera en ren kopia.

Home Premium borde räcka för de allra flesta. Det är också det minsta du kan köpa.

Det viktigaste för mig är att allt känns bättre än i XP/Vista. Och då menar jag allt. Det finns inga jättenyheter i Sjuan. Inte för mig iallafall. Men testa själv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför provar du inte att installera en ren kopia av Sjuan? Så du får känna på hur det funkar i din dator. Uppgradera från xp går inte. Och det är bra det. Alltid bättre att installera en ren kopia.

Home Premium borde räcka för de allra flesta. Det är också det minsta du kan köpa.

Det viktigaste för mig är att allt känns bättre än i XP/Vista. Och då menar jag allt. Det finns inga jättenyheter i Sjuan. Inte för mig iallafall. Men testa själv. :)

Ok, och vart hittar man en "ren" kopia av Windows 7?

Går det fortfarande att ladda ner RC av W7?

Problemet är ju att jag ej har en XP skiva att installera från, om man inte trivs med W7.

Är inte så sugen på att installera om XP, det tar ju sin lilla stund.

Sedan skall man lägga in alla program,drivrutiner....

Det är därför jag ställer frågor här på forumet,inför en eventuell uppgradering.

Har liksom inte tiden till att testa och ominstallera direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tnx för länkarna.

Men vad gör jag om jag inte gillar det?

Om man skall köpa det i butik, skall man då säga att man skall ha en "ren" kopia av W7?

Då kanske de tror att de måste tvätta den innan de säljer den.....

Skämt åsido, finns det något annat namn än "ren" kopia?

Det är väl den man skall ha, eftersom det tydligen inte går att uppgradera XP.

Hur fungerar W7 med t ex drivrutiner?

Har ju ett helt fungerande XP, och det första man inte vill göra efter man lagt in W7 är att börja leta drivrutiner....

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tnx för länkarna.

Men vad gör jag om jag inte gillar det?

Som skrivits i många andra trådar om W7. Ett lätt sett att testa ett OS är att använda en virtuell maskin. T.EX: Virtual PC 2007 eller WM-ware (hmm det verkar vara felstavat?). Och installera det där för att testa. Om du inte tycker om det så tar du bort det virtuella operativet eftersom den uppför sig som en fil.

Om man skall köpa det i butik, skall man då säga att man skall ha en "ren" kopia av W7?

Det du letar efter då är fullversion. Titta t.ex. på Dustins hemsida på Programvara operativ. Där ser du olika priser på olika versioner. Uppgraderingar markeras alltid med UPG. Går du i en databutik och tittar på ett omslag så står det UPGRADE eller UPPGRADERING på den version som är en uppgradering. En uppgradering innebär alltid att du måste ha en FULLVERSION av ett tidigare operativ (även en OEM som kom med din gamla XP-dator fungerar som FULLVERSION.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tnx för länkarna.

Men vad gör jag om jag inte gillar det?

Om man skall köpa det i butik, skall man då säga att man skall ha en "ren" kopia av W7?

Då kanske de tror att de måste tvätta den innan de säljer den.....

Skämt åsido, finns det något annat namn än "ren" kopia?

Det är väl den man skall ha, eftersom det tydligen inte går att uppgradera XP.

Hur fungerar W7 med t ex drivrutiner?

Har ju ett helt fungerande XP, och det första man inte vill göra efter man lagt in W7 är att börja leta drivrutiner....

En sak som är förbaskat bra med Sjuan är att man inte behöver leta drivisar. Kommer man bara ut på nätet så brukar Sjuan hitta det mesta. Visst, scanner o sånt kanske man få leta reda på själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seven reasons why IT Pros who skipped Vista should regret it now läs mer....

http://4sysops.com/archives/seven-reasons-...-regret-it-now/

möjligen att det inte har med xp att göra men ändå en instressant syn på det hela. Och en forsättning ..... http://4sysops.com/archives/how-4sysops-re...-windows-vista/

mvh

boxxen

Redigerad av boxxen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste bilagan från the phone house idag.

där stod det till min förvåning att man kunde köpa windows 7 till ett pris av 1299 :-

Enda kravet var att man hade en giltig XP-valideringsnyckel.

Låter nästan för bra för att vara sant.

Någon mer som läst detta?

Priset gällde Home Premium uppgradering.

Tänkte om man skulle uppgradera XP till W7.

Är det att rekommendera?

Vad kan hända?

Mitt XP fungerar ju till 100%,så då borde det ju inte vara något problem eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... vad jag har förstått så "uppgraderar" du bara licensen. Det verifieras att du har en legitim licens när installationen börjar, men därefter är installationen av Windows 7 "skarp"... dvs allt gammalt försvinner. Det finns verktyg att använda för att förenkla säkerhetskopiering och flyttning av viktiga filer och dokument, men hur detta funkar har jag inte provat... jag kör mina egna metoder.

http://www.neowin.net/news/main/09/02/04/m...pgrade-possible

http://alltomwindows7.se/windows-xp/13-win...-windows-7.html

Mange

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...