Gå till innehåll

Telia e-legitimation


Gero

Recommended Posts

  • 4 månader senare...
Postad (redigerade)

Har någon fått Telia e-legitimation att fungera med IE8 (32) på en 64 bitars dator?

Med en e-legitimation från min arbetsgivare SLL (tillverkat av Telia) är det inget problem för mig att logga in på alla sidor erbjuder möjligheten. Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Vårdguiden, Apoteket osv. Fungerar också lika bra med Handelsbankens e-legitimation tillverkat av Telia.

Windows 7 x64, IE 8.

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Då har jag något skumt i min dator. Jag får det inte att fungera. Redan när jag laddar ner certifikatet via SEB får jag upplysningen från Telia att "CA-certifikatet inte kunde laddas för autentisering"

Det är väl någon inställning jag skulle gjort, men kommer inte på vad.

Jag hade inga problem med att ladda Bank-ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Då har jag något skumt i min dator. Jag får det inte att fungera. Redan när jag laddar ner certifikatet via SEB får jag upplysningen från Telia att "CA-certifikatet inte kunde laddas för autentisering"

Det är väl någon inställning jag skulle gjort, men kommer inte på vad.

Jag hade inga problem med att ladda Bank-ID.

Hade ett likartat, kanske samma problem som du har.

Det jag provade var.

Logga in på ett administratörskonto i Windows, (använder Windows 7 Professional x64) och installera NETID från TELIA/SEB den vägen.

Du kan också installera och besöka sidor som erbjuder tjänsten, ex skatteverket, försäkringskassan, tandläkaren osv genom att försök avaktivera _skyddat läge_ i Internet Explorer. Får aldrig mitt NETID att fungera utan att göra det först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att köra IE8 som begränsad användare i XP, och då misslyckades inloggningen:

Inloggningen misslyckades!

Ett tekniskt fel har inträffat.

Incidentid: C8CC9C7DF9E25CEF

Notera detta incidentid samt tidpunkten felet inträffade ifall du behöver göra en felanmälan.

Det bekräftar nasarfs uppgifter att e-legitimationen inte är kompatibel med Skyddat läge.

En lösning som fungerar för mig är att starta Net iD (iidxweb.exe) innan jag loggar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att stäng av det för att se om e-leg funkar.

(Jag har iofs det alltid avstängt, men så vet jag vad jag pysslar med samt surfar inte på massa underliga sidor eller laddar hem massa underliga utilities eller coola tema-cracks heller...)

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för visat intresse! Får se om ni har fler kreativa förslag.

Jag har ändrat mitt konto i Win7 till administratör. Jag har tagit bort gamnla NetID och startat om datorn. Laddade på nytt ner NetID. Beställde nytt certifikat via SEB och det är då jag får upp meddelandet "Kunde inte ladda CA-certifikat för autenticering" någon gång har det stått "Inget certifikat skapades"

När jag tittar under Certifikat i IE8 finns det inget där. Inte heller då jag tittar under NetID:s administration. När jag söker efter fil med namnet *.cer får ingen träff.

En dum fråga: Det kan inte ha att göra med att jag numera har ställt Opera som förstahandsval av browser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En dum fråga: Det kan inte ha att göra med att jag numera har ställt Opera som förstahandsval av browser?"

Det var ingen dum fråga.

Jag ringde Telia, som föreslog jag skulle prova med Firefox.

Och se, det gick då bra att ladda ner certifikatet. Men inte förrän jag ställde in Firefox som "Standarprogram". Annars öppnas det under nerladdningen ett fönster i standardprogrammet, som i mitt fall var Opera. Och Opera stöds inte av NetID.

Så nu kommer jag in på Skatteverket, men endast med Firefox. Inte med IE!!

Vad ÄR det för skräp??

BankID tycks fungera i alla möjliga kombinationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En dum fråga: Det kan inte ha att göra med att jag numera har ställt Opera som förstahandsval av browser?"

Det var ingen dum fråga.

Jag ringde Telia, som föreslog jag skulle prova med Firefox.

Och se, det gick då bra att ladda ner certifikatet. Men inte förrän jag ställde in Firefox som "Standarprogram". Annars öppnas det under nerladdningen ett fönster i standardprogrammet, som i mitt fall var Opera. Och Opera stöds inte av NetID.

Så nu kommer jag in på Skatteverket, men endast med Firefox. Inte med IE!!

Vad ÄR det för skräp??

BankID tycks fungera i alla möjliga kombinationer.

Opera

prova med öppna NetID sedan tryck på F12 sedan på >Inställningar för Webbplast >Flik Nätverk sedan på Indentifiera som firefox

jag själv har BankID

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

"En dum fråga: Det kan inte ha att göra med att jag numera har ställt Opera som förstahandsval av browser?"

Inte med IE!!

Har du senaste versionen 5.3.0.28 av Net iD?

http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/internet/tjanster/sakerhetstjanster/teliae-legitimation.1537014385.product

post-591-1270969354,7_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har senaste NetID.

Jag gissar det är restriktioner i mitt Windows 7 64 bit version.

Men jag kör e-legitimation i IE8 så jag har kunnat deklarera.

Kan nämna att Skandiabanken inte låter mig köra Bank-ID under Opera. Även där måste jag köra IE8.

Så min slutsats är att det finns en massa mindre kompetenta, eller mycket envisa, personer som håller på med PC och servrar. Folk som fullständigt struntar i vad en stackars vanlig användare ska stå ut med. Folk som inte kan lyfta blicken och se hur en vanlig användare upplever en applikation. Folk som tror de är bättre än alla andra. Mm, mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Kunde inte installera Telias e-legitimation i en XP-burk. Net iD 5.3.0.28 var installerad, men då legitimationen skulle installeras, tog det stopp. Över hundra iid.exe-processer startades, men inget hänte. Försökte med både IE8 och Firefox 3.6.13, med samma resultat.

Skrev till Telias kundtjänst, som bekräftade att det är en bugg i den versionen av Net iD, som drabbar vissa XP-användare, och gav mig en länk till 5.3.2.32: http://dl.dropbox.com/u/4078016/iidsetupxp.exe (Japp, Dropbox. :blink:) Denna version är signerad 29 april 2010, men fortfarande är det den äldre versionen man kan ladda ned från Telias sida. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Då har jag något skumt i min dator. Jag får det inte att fungera. Redan när jag laddar ner certifikatet via SEB får jag upplysningen från Telia att "CA-certifikatet inte kunde laddas för autentisering"

Det är väl någon inställning jag skulle gjort, men kommer inte på vad.

Jag hade inga problem med att ladda Bank-ID.

Vilken webbläsare använder du när du får det meddelandet? De fungerar INTE i Safari utan helst i IE8 eller Firefox...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 8 månader senare...

Har installerat Net iD 5.6.1.53 i Ubuntu, men den version som är tillgänglig för Windows är alltjämt den som nämns i förra inlägget.

Telia har i alla fall ryckt upp sig efter mitt påpekande och stöder nu Firefox 7 och 8, men ännu ej 9. Det klagas heller inte längre på andra Ubuntu-versioner än 9.10 (!) och 10.04 (!).

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...