Gå till innehåll

avinstallationen för program


Jack Bauer

Recommended Posts

är det samma dåliga avinstallerare inbyggd i 7:an som det var i vista o xp?

har provat att ta bort en massa program,men då ligger det ändå kvar en massa skräp i windows efter dem...

varför har inte pyttemjuk fixat detta till ett annat superbra os?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jack B!

Efter att ha avinstallerat med ordinarie program för OS:et. Kör en CCleaner efteråt och se om det togs bort eller ligger kvar. CCleaner är ett snällt program, men ändock relativt bra, för att ta skräp. ;)

Bara att testa och se....

Mvh// Sunshine B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av de bättre programmen för avinstallation är Revo Uninstaller, http://www.revouninstaller.com/

annars har ju Ccleaner en avinstallation under verktyg.

Helt rätt med Revounistaller: Men är man lite försiktig, då används CCleaner, (snällare). Annars så kan jag också rek. Revo, bara man vet vad man gör! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt med Revounistaller: Men är man lite försiktig, då används CCleaner, (snällare). Annars så kan jag också rek. Revo, bara man vet vad man gör! :)

Jag har använt Revo ett tag nu, när jag kör det så bockar jag i allt som det hittar och rensar.

Har inte haft några efterföljande problem alls.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har ingen inbyggd avinstallerare! Vad som finns är "Windows Installer", msiexec. Den gör bara vad den blir tillsagd, näligen att installera det som finns i msi-filen, databasen. Den tar också bara bort det den vet om, nämligen det som finns i samma databas, det den installerade.

Om applikationen skapar andra filer eller reg.nycklar så vet inte msiexec om dessa. Dessa måste skaparen av databasen, msi-filen, själv lägga in händelser för (Custom Actions), för att ta bort vid avinstallation.

Sen finns det installationer som inte sköts av msiexec utan där leverantören har gjort installationen efter anat koncept än msi, och då är inte msiexec inblandat alls, varken vid installation eller vid avinstallation. Har då inte lev. fixat en snygg avinstallation så blir det rester kvar.

Så, då fick jag det ur mig.

/G

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har ingen inbyggd avinstallerare! Vad som finns är "Windows Installer", msiexec. Den gör bara vad den blir tillsagd, näligen att installera det som finns i msi-filen, databasen. Den tar också bara bort det den vet om, nämligen det som finns i samma databas, det den installerade.

Om applikationen skapar andra filer eller reg.nycklar så vet inte msiexec om dessa. Dessa måste skaparen av databasen, msi-filen, själv lägga in händelser för (Custom Actions), för att ta bort vid avinstallation.

Sen finns det installationer som inte sköts av msiexec utan där leverantören har gjort installationen efter anat koncept än msi, och då är inte msiexec inblandat alls, varken vid installation eller vid avinstallation. Har då inte lev. fixat en snygg avinstallation så blir det rester kvar.

Så, då fick jag det ur mig.

/G

Kunde inte sagt det bättre själv...! Man kanske kan förenkla det hela genom att säga att Microsoft har väldigt lite med det hela att göra... det är respektive programmakare som är dålig på att programera "uninstallers". Eller rättare sagt... dom skiter oftast i den biten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...