Jack Bauer Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 är det samma dåliga avinstallerare inbyggd i 7:an som det var i vista o xp? har provat att ta bort en massa program,men då ligger det ändå kvar en massa skräp i windows efter dem... varför har inte pyttemjuk fixat detta till ett annat superbra os? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 Hej Jack B! Efter att ha avinstallerat med ordinarie program för OS:et. Kör en CCleaner efteråt och se om det togs bort eller ligger kvar. CCleaner är ett snällt program, men ändock relativt bra, för att ta skräp. Bara att testa och se.... Mvh// Sunshine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 Ett av de bättre programmen för avinstallation är Revo Uninstaller, http://www.revouninstaller.com/ annars har ju Ccleaner en avinstallation under verktyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 Ett av de bättre programmen för avinstallation är Revo Uninstaller, http://www.revouninstaller.com/ annars har ju Ccleaner en avinstallation under verktyg. Helt rätt med Revounistaller: Men är man lite försiktig, då används CCleaner, (snällare). Annars så kan jag också rek. Revo, bara man vet vad man gör! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 Helt rätt med Revounistaller: Men är man lite försiktig, då används CCleaner, (snällare). Annars så kan jag också rek. Revo, bara man vet vad man gör! Jag har använt Revo ett tag nu, när jag kör det så bockar jag i allt som det hittar och rensar. Har inte haft några efterföljande problem alls. /Anderzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted January 9, 2010 Author Share Posted January 9, 2010 men tråden handlade ju om windows inbyggda avinstallerare... är den lika kass som i föregående os? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 (edited) Windows har ingen inbyggd avinstallerare! Vad som finns är "Windows Installer", msiexec. Den gör bara vad den blir tillsagd, näligen att installera det som finns i msi-filen, databasen. Den tar också bara bort det den vet om, nämligen det som finns i samma databas, det den installerade. Om applikationen skapar andra filer eller reg.nycklar så vet inte msiexec om dessa. Dessa måste skaparen av databasen, msi-filen, själv lägga in händelser för (Custom Actions), för att ta bort vid avinstallation. Sen finns det installationer som inte sköts av msiexec utan där leverantören har gjort installationen efter anat koncept än msi, och då är inte msiexec inblandat alls, varken vid installation eller vid avinstallation. Har då inte lev. fixat en snygg avinstallation så blir det rester kvar. Så, då fick jag det ur mig. /G Edited January 9, 2010 by odenxt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 9, 2010 Share Posted January 9, 2010 Windows har ingen inbyggd avinstallerare! Vad som finns är "Windows Installer", msiexec. Den gör bara vad den blir tillsagd, näligen att installera det som finns i msi-filen, databasen. Den tar också bara bort det den vet om, nämligen det som finns i samma databas, det den installerade. Om applikationen skapar andra filer eller reg.nycklar så vet inte msiexec om dessa. Dessa måste skaparen av databasen, msi-filen, själv lägga in händelser för (Custom Actions), för att ta bort vid avinstallation. Sen finns det installationer som inte sköts av msiexec utan där leverantören har gjort installationen efter anat koncept än msi, och då är inte msiexec inblandat alls, varken vid installation eller vid avinstallation. Har då inte lev. fixat en snygg avinstallation så blir det rester kvar. Så, då fick jag det ur mig. /G Kunde inte sagt det bättre själv...! Man kanske kan förenkla det hela genom att säga att Microsoft har väldigt lite med det hela att göra... det är respektive programmakare som är dålig på att programera "uninstallers". Eller rättare sagt... dom skiter oftast i den biten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack Bauer Posted January 10, 2010 Author Share Posted January 10, 2010 så då blir det tredjeparts program a la revo uninstaller.... way to go ms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 så då blir det tredjeparts program a la revo uninstaller.... way to go ms Hmmm, valde du medvetet att ignorera förklaringarna i inläggen innan ditt eller var det något som inte framgick tydligt nog? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Nicklas >> Hehe.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts