Gå till innehåll

Fildelning mellan Vista och W7


Recommended Posts

Hej

Jag undrar om det finns något sätt som gör att man kan dela filer mellan en Vista & W7 dator?

Jag tror inte routen jag har som ger mig IP nummren utan min internet leverantör direkt som ger mig IP-nummren. Finns det något sätt att ändå dela filer? utan att behöva koppla in en till router som gör om det till ett 192.168 nätverk.

Några ider?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör FTP program ?

Starta en dc hubb och anslut med dc klienter till den och fildela den vägen.

Annars vet jag inte om du inte har "eget" nätverk, din operatör har väl begränsat möjligheten att kolla filer hos andra i nätet, annars så kunde du ju sno av grannen osv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt, vill du bara ha ett internt nätverk som innehåller en W7 och en Vistadator.

Om det är så, går det utmärkt att ha ett hemnätverk med dessa två, om de har sin egna ip-adress förståss.

Vilken utrustning har du och vilken ISP levererar internetanslutningen till dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt, vill du bara ha ett internt nätverk som innehåller en W7 och en Vistadator.

Om det är så, går det utmärkt att ha ett hemnätverk med dessa två, om de har sin egna ip-adress förståss.

Vilken utrustning har du och vilken ISP levererar internetanslutningen till dig?

Ja jag har en router som jag fick ifrån bredbandsbolaget när jag tecknade bredbandet. Jag kommer inte åt att ändra något i den. Det är bara bredbandsbolaget som kommer åt att ändra något i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattade som att du fick var sitt ip till dina datorer utdelat av bbb.

Men om duhar en router så borde du ju få lokala ip...

Har du kollat vad du har för ip adress i respektive dator ?

Ja såklart. Ja jag får det direkt därifrån. För ett lokalt ip nummer ska väll börja på192.168 eller ?

Mitt börjar på 213.112

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget modem. Jag sitter på fiberlan.

Nu vet jag inte vad Bredbandsobehaget delar ut för utrustning, men det verkar ju som om routern är avstängd, och att den fungerar som en switch enbart. Är det så att du har ett multiabonemang... typ Internet, TV och VoIP, och att "Lan-portarna" i så fall är dedikerade till respektive protokoll? Eller kanske routern är avsedd att användas så, även om du endast har Internet. I så fall är det nog läge att köpa en egen router.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad Bredbandsobehaget delar ut för utrustning, men det verkar ju som om routern är avstängd, och att den fungerar som en switch enbart. Är det så att du har ett multiabonemang... typ Internet, TV och VoIP, och att "Lan-portarna" i så fall är dedikerade till respektive protokoll? Eller kanske routern är avsedd att användas så, även om du endast har Internet. I så fall är det nog läge att köpa en egen router.

Jag måste ha den inkopplad för jag har bredbandstelefoni. Lan portarna används endast för datorerna vad jag vet.

Liten bild på den här: http://www.inteno.se/index.asp?product=29

Men min ser inte riktigt ut så för jag har även trådlös på min. men jag skulle tro att det jag har är en switch då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många dynamiska ip-adresser får du tilldelat?

Det kan ju vara så att det blir en konflikt när du har fler datorer kopplat samtidigt... det enklaste vore att ha en router kopplad i ett av LAN-portarna, som du sedan kopplar in alla andra datorer i.

Telefoni och tv går som vanligt i din switch.

Edit:

Om du skulle göra så som beskrivet ovan, behöver du inte något annat i ditt nätverk. Om du däremot väljer att ha datorerna direkt i din switch, får varje dator en egen ipadress, och då får du det lite besvärligare att hitta just "din" dator, ute på webben, såvida du inte skaffar dig ett dynamiskt dns-namn för varje dator, och kopplar upp dig mot den istället.

Det senariot blir som vilket internationellt nätverk som helst, och du måste ha en ordentlig säkerhet på varje dator.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många dynamiska ip-adresser får du tilldelat?

Det kan ju vara så att det blir en konflikt när du har fler datorer kopplat samtidigt... det enklaste vore att ha en router kopplad i ett av LAN-portarna, som du sedan kopplar in alla andra datorer i.

Telefoni och tv går som vanligt i din switch.

Vet inte. Har för mig att det är 5 stycken. Vad för konflikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får antagligen dynamisk tilldelade adresser.. 5 stycken.

Och då blir det som jag skrev i tidigare inlägg.

Jag skulle rekommendera att du skaffar en router till ditt hemnätverk, det är den enklaste och säkraste lösningen.

Samt att om du skulle vilja, utöka till många fler datorer etc.. utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...