Gå till innehåll

Klassisk startmeny i W7 - en bra lösning


thomcats

Recommended Posts

Hej,

Här är, till alla er andra "stockisar" därute, ;) ett utmärkt litet program som "återställer" startmeny och aktivitetsfält till som det fungerade under XP.

Det är i och för sig inte fel att tillverkaren vill att deras nya program skall ha ett nytt ansikte utåt och jag är övertygad om att många - särskilt de som jobbat in sig på Vista - tagit det till sig och inte vill göra några ändringar. MEN jag tycker att det är fel att man tagit bort möjligheten att återgå till det klassiska skrivbordet. Den möjligheten fanns ändå kvar i Vista. Att det är en brännande fråga för tillfället kan jag se av alla inlägg, som jag läst runt om på nätet i saken, och den är högt prioriterad bland FAQ på många forum.

Nu har jag hittat ett fantastiskt litet program - ClassicShell - som till 99% återställer startmeny och aktivitetsfält till XP-modell med alla de funktioner, som detta hade. Programmet tar ingen plats och är gratis. Vill man ändå återvända till W7, så är det ju bara att avinstallera. Programmet har också en liten meny, där man kan göra individuella val såsom ikon-storlek m.m. Uppdaterade patchar för 64b m.m. finns också att hämta där.

Du finner det här:

http://sourceforge.net/projects/classicshell/

Hälsningar

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett bra program och använder själv den äldre versionen 0.9.5, nya versionen 0.9.9 ger lite mer kosmetiska menyer.

men detta är väl klassisk?

kan man inte ha exakt som på XP menu fast på win7 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

New copy UI

In Vista when you copy files and there is a conflict you are presented with this:

<bild>

What’s wrong with it?

Well, for starters it is half a screen full of text that you have to read. Also it is not immediately clear what parts of it are clickable. You have to move the mouse around to discover the UI like in a Lucas Arts adventure game. And finally the keyboard usability is awful. To tell it “yes, I know what I’m doing, I want to overwrite all files” you have to press Alt+D, up, up, up, Space! It is harder than performing the Akuma Kara Demon move in Street Fighter 3. There is a time and a place for that stuff and copying files is not it.

Tyckte det var en kul förklaring av ett problem i Windows 7. :) Och jag håller faktistk med, den gamla dialogrutan är faktiskt mycket vettigare.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var en kul förklaring av ett problem i Windows 7. :) Och jag håller faktistk med, den gamla dialogrutan är faktiskt mycket vettigare.

:lol:

Ja, jag håller med dig. Det är nog lite i de banorna jag tänker också - "Ju enklare desto bättre". Det är ju trots allt inte på startmenyn som man vill spilla krutet utan på det program man är ute efter att arbeta med. Men, men - frågan om nyttan med nytt och modernt eller gammalt och klassiskt kommer väl alltid att dela användargruppen mitt itu och har att göra med hur man arbetar med sin dator.

Grundfrågan för mig är att man tagit bort valet i W7. Det fanns som sagt var kvar i Vista.

Cheers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bör tillägga att jag förutom den där dialogrutan inte såg så mycket mening med programmet. Jag tycker också den nya "Alla program" är hopplös att bläddra i jämfört med den gamla, totalt oöverskådlig. MEN jag bläddrar aldrig i den längre så det spelar ingen roll! Sedan jag upptäckte hur grym nya sökfunktionen på startknappen är använder jag nästan aldrig musen till att starta program där längre. Jag trycker på Windows tangenten, skriver ett par bokstäver i namnet på program jag vill starta och trycker enter. T.ex WIN + C + A + ENTER startar calculator. Och de program man använder VÄLDIGT ofta har man såklart alltid pinnade på aktivitetsfältet.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte inte alls det var något braha program. Jag gillar 7:an som den är. Det är väl därför den heter Windows 7.

SÅ jag fattar inte det här med att återgå till classic meny osv.

För att få det att se ut som något mellanting, mellan Vista och XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte inte alls det var något braha program. Jag gillar 7:an som den är. Det är väl därför den heter Windows 7.

SÅ jag fattar inte det här med att återgå till classic meny osv.

För att få det att se ut som något mellanting, mellan Vista och XP.

Hej,

Om du läser mitt första inlägg i den här tråden, så ser du att det inte handlar om det du påpekar i ditt inlägg. Givetvis är det fritt för var och en att välja den metod och det utseende som passar en bäst och jag säger också att många har tagit den nya versionen av startmenyn till sig och inte vill byta alls. Andra har också funnit helt andra metoder att starta sina program på - Niklas t ex använder sig av sök-funktionen.

Det handlar om att man tagit bort VALET för oss, som vill behålla det gamla utseendet och de gamla funktionerna i den startmenyn. Jag har jobbat med Windows sedan 80-talet och detta är den startmeny jag vant mig vid och som fungerar till 100% för mig. Så därför vill inte jag byta även om jag är mycket förtjust i nya W7 i andra avseenden. Det antal lösningar, som jag stött på beträffande utseendet och funktionerna i startmenyn när jag sökt på nätet, ger vid handen att jag inte är ensam i cyber-rymden om att uppleva att det är en förlust att den gamla startmenyn inte längre finns tillgänglig.

Så lycka till med DINA val, jag är övertygad om att de funkar jättebra för dig.

Cheers

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju också Vista Start Menu. Både gratis och betalmodell.

http://www.vistastartmenu.com/index.html

Men finns det något som ersätter Windows utforskaren. Jag tycker den som kom i Vista och fortsätter i sjuan är rät dåliga. Kan man ta med sig utforskaren från XP till Vista eller sjuan.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns det något som ersätter Windows utforskaren. Jag tycker den som kom i Vista och fortsätter i sjuan är rät dåliga. Kan man ta med sig utforskaren från XP till Vista eller sjuan.

Detta är ju lite offtopic men jag tyckte XYplorer var bra när jag testade det den korta tid jag hade Vista. Det gick att ställa in det så det var nära nog identiskt med Explorer i XP. Fast när jag gick över till Windows 7 hade de fixat nästan alla småsaker jag retade mig på i Vistas Explorer så nu kör jag med den vanliga igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...