Gå till innehåll

Koppla hårddiskar


Stim

Recommended Posts

Det går! Du har egentligen bara ett alternativ:

RAID1, dvs spegling. Du speglar båda diskarna och lagrar samma data på båda. Om en disk går sönder har du kvar datat.

Du kan också skapa en spannad volym som sträcker sig över båda diskarna eller sätta upp RAID0 (data sprids ut på båda diskarna )men i båda dessa scenaion förlorar du allt data på båda diskarna om något händer med en av diskarna och därför avråder jag starkt att koppla samman diskar såtillvida det inte rör sig om RAID1 eller RAID5 (eller andra typer av speglade RAID-konfigurationer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns någon fördel med en RAID0 som sprider innehållet över fler diskar, skulle det vara prestanda.

Om man t.ex bara ska ha dem till arbete.. typ rendera film etc, så blir prestandan bättre med en raid0 än utan.

Fast det är ändå som Stenis säger, om en disk packar ihop... är allt förlorat i de flesta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med tidigare svar, det går men det är inte att rekomendera. Försök utnyttja det faktum att det är olika diskar till din fördel istället. Om man t.ex har mycket filöverföring som torrents o liknande kan man avsätta en disk till det och mindre använda filer, då slöar det inte ner prestandan på den andra disken där man har saker man vill ha snabb åtkomst till, samtidigt som det sliter mindre på de andra diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är RAID1 man ska ha då om man inte vill förlora någon data om något händer med en av diskarna? Man vill inte förlora data så jag antar det är vad man får köra. Man kan ju se det som säkerhetskopia om data lagras på andra diskar samtidigt så slipper man manuella backups.

Jag funderar på sätta upp webbserver och en disk på 500gb kommer inte räcka långt i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja RAID1 gör att du har 2 identiska diskar, går den ena sönder har du kvar samma data på den andra.

Har du mer än 2 diskar är det dock RAID5 du ska köra, då har du samma säkerhet som med RAID1 men du kan utnyttja alla diskar utom en till lagring. Har du extremt många och stora diskar med extremt viktig data kan RAID6 vara intressant då mer än en disk kan gå sönder utan dataförlust, men det är knappast realistiskt för en privatperson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja RAID1 gör att du har 2 identiska diskar, går den ena sönder har du kvar samma data på den andra.

Låter bra det :)

Har du mer än 2 diskar är det dock RAID5 du ska köra

Då vet jag :)

Tack alla för hjälpen. Tråden får anses vara vara löst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...