Gå till innehåll

Använda grannens trådlösa....


Recommended Posts

Hej,

när jag scannade efter trådlösa nätverk i mitt hyreshus dök ett 'oskyddat' upp där jag kunde ansluta och surfa, dock under begränsad tid. Nu kan jag ansluta till det men när jag ska ut på internet så står det att sidan inte kan visas (kör ej med Arbeta nedkopplad). Kan inte köra spotify i online mode heller...

Någon som vet vad detta kan bero på, och i fall det finns en lösning? fungerade ju under ca: 5 minuter för att sedan kopplas ned....

Tacksam för svar

Tack på förhand :)

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan än moralpolisen som kan hjälpa till?

Det du betecknar som "moralpolis" är inget annat än respekt för andra människors egendom, integritet och "life space"... något som dessvärre blir mer och mer sällsynt i dagens samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du betecknar som "moralpolis" är inget annat än respekt för andra människors egendom, integritet och "life space"... något som dessvärre blir mer och mer sällsynt i dagens samhälle.

egendom: Äger grannen det som finns på internet?

integritet: Ordbok?

"life space" : Va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moralpolis? Det var nog det dummaste jag hört...

Vi säger så här: Dumma frågor kräver dumma svar, eller hur?

Och hade detta varit din granne som ligger i koma... och du haft tillåtelse... varför skrev du inte så i din fråga? Istället skriver du: när jag scannade efter trådlösa nätverk i mitt hyreshus dök ett 'oskyddat' upp där jag kunde ansluta och surfa, dock under begränsad tid Verkar inte som det är något du har tillåtelse att göra.

Låter tråden fortgå ett tag till för att se om det ger något vettigt. Om inte så låser jag den inom kort!

//Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Manneman

Det har han, men han ligger i koma nu så tyvärr kan vi inte kommunicera med varandra längre.

Någon annan än moralpolisen som kan hjälpa till?

Suck!!

Trist att man ska behöva skydda sig mot sina grannar!

Dåligt uppförande, brist på respekt.. osv.. är det mer att karaktärisera detta som.

Tråkigt att behöva läsa om, men det är väl något som tyvärr blir vanligare och vanligare, men sen komma hit och be om hjälp att utnyttja en resurs som man inte har rätt till..........

Det får en att undra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

när jag scannade efter trådlösa nätverk i mitt hyreshus dök ett 'oskyddat' upp där jag kunde ansluta och surfa, dock under begränsad tid. Nu kan jag ansluta till det men när jag ska ut på internet så står det att sidan inte kan visas (kör ej med Arbeta nedkopplad). Kan inte köra spotify i online mode heller...

Någon som vet vad detta kan bero på, och i fall det finns en lösning? fungerade ju under ca: 5 minuter för att sedan kopplas ned....

Tacksam för svar

Tack på förhand smile.gif

//

Om du glömmer att låsa din bil, och dessutom lämnar nyckeln kvar i bilen, tycker du det är okej om jag går runt på parkeringen och hittar just din bil, oskyddad och öppen med nyckeln i, och lånar den en stund?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du glömmer att låsa din bil, och dessutom lämnar nyckeln kvar i bilen, tycker du det är okej om jag går runt på parkeringen och hittar just din bil, oskyddad och öppen med nyckeln i, och lånar den en stund?

Precis. skillnaden är att en bil slits då man använder den, det gör inte informationen på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. skillnaden är att en bil slits då man använder den, det gör inte informationen på internet.

Som moderator på detta forum ska jag föregå med gott exempel och vårda mitt språk... men du gör det svårt.

Förstår du inte vad du säger? Detta handlar inte om informationen på internet... det handlar om hur andra människor betalar för att kunna komma åt den och att du snyltar på deras anslutning. Det är rent bedrövligt att det fortfarande finns användare som inte har kunskap eller kännedom att säkra sina trådlösa nätverk... anledningen är ju solklar i denna tråden. Det finns verkligen rövare och banditer runt varje hörn...

Vi vänder på steken. DU har ett öppet nätverk och någon snyltar på dig? Samtidigt passar denna person på att antasta personer på olika sajter. För att göra det hela riktigt obehagligt... kanske t o m en känd pedofil sitter och delar ut porr med småbarn? PÅ DITT IP-NUMMER?... är det fortfarande lika ok?

Som det tidigare påpekats i tråden... att "låna" en annan persons trådlösa nätverk är olagligt. Detta är fastslaget i svensk domstol. Inte mycket mer att snacka om, eller hur? Du ser ju reaktionerna bland medlemmarna i forumet... kanske dags att lära sig vad som är rätt och fel?

// Manneman

Förresten... är det OK om jag hackar mig in i din mobiltelefon? Behöver ringa några samtal till andra sidan jorden. Det tar ju bara några timmar och jag sliter ju inte på telefonnätet eller hur? Du ska ju betala räkningen men det skiter jag i... bara jag får vad jag vill ha.

Det sista var naturligtvis en ironisk tolkning av vad du uppenbarligen ser som helt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du glömmer att låsa din bil, och dessutom lämnar nyckeln kvar i bilen, tycker du det är okej om jag går runt på parkeringen och hittar just din bil, oskyddad och öppen med nyckeln i, och lånar den en stund?

Jag brukar ställa min bil med nycklarna i och den är alltid olåst. Men det är ingen som tar den iallafall :(

Personligen tycker jag det är märkligt att folk(?) inte kan ge fan i andras saker eller som i detta fallet, bredbandsuppkoppling. Det är inte en fråga om moralpolis utan handlar om vanligt(fast det börjar bli ovanligt) folkvett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. skillnaden är att en bil slits då man använder den, det gör inte informationen på internet.

OK.

Känner inte för att diskutera ämnet mer, men jag skulle vilja ge ett tips på vägen till dig och det är att inte fortsätta med det du gör/gjorde. alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...