Gå till innehåll

Installera Windows 7


candela

Recommended Posts

Hallå gott folk här i forumet.

Har en god vän som har en HP-dator med förinstallerat Windows Vista (tre år gammal). Operativet har krånglat från allra första stund.

Tänkte hjälpa till att installera Windows 7 Home Premium, men undrar vad som är bäst och enklast.

Formatera och göra en ren istallation. Användaren är en äldre herre och han behöver förmodligen ingen supporttjänst från Microsoft, så jag

förmodar att OEM är att föredra (är ju billigare).

Tacksam för tips.

Mvh

candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allra helst om hans nuvarande operativsystem har krånglat så är det ännu viktigare att göra en "clean" installation, för att inte risker att ta med er en massa skit in i Windows 7.

Kör också en Upgrade Advisor först för att se att allt är OK: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allra helst om hans nuvarande operativsystem har krånglat så är det ännu viktigare att göra en "clean" installation, för att inte risker att ta med er en massa skit in i Windows 7.

Kör också en Upgrade Advisor först för att se att allt är OK: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15

Tack Stenis och e-son!

Skall först kolla med Upgrade Advisor och sedan clean install med OEM.

/candela :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen enligt licensvillkoren att installera en OEM-variant på en dator som har haft Windows installerat? Är inte OEM-licens bara för nybyggda datorer?

Det finns ju uppgraderingslicenser också.

Hej hej

Cecilia har helt rätt, att installera en OEM-version är ett brott mot MS licensregler.

Jag föreslår att du köper en uppgraderingslicens och sedan följer guiden på forumet

för att göra en ren installation med hjälp av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Cecilia har helt rätt, att installera en OEM-version är ett brott mot MS licensregler.

Jag föreslår att du köper en uppgraderingslicens och sedan följer guiden på forumet

för att göra en ren installation med hjälp av den.

Hej hakbr och Cecilia!

Blir lite konfunderad över era svar. Om det är ett brott mot licensreglerna så är jag tacksam att få veta var det står.

En clean install kan man ju göra efter formatering av hårddisken. Med uppgradering riskerar man ju att gammalt skräp

från tidigare följer med.

Se Stenis kommentar.

Tacksam för klarläggande av vad som gäller.

/candela :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på en uppgraderingslicens och om man sedan installerar medföljande Windows som en uppgradering eller en ren installation. En uppgraderingslicens innebär att man har en giltig Windows-licens och köper en licens för ett nyare Windows (man uppgraderar sin licens).

Det som e-son och Stenis skrev om "clean install" handlar om hur man installerar Windows. Det har inte med vilken sorts licens man har, lika lite som en uppgradering av RAM-minnet påverkar det.

Jag hittade sidan http://oem.microsoft.com/script/contentpage.aspx?pageid=563841 som handlar om när man som "Hobbyist" får lov att använda en OEM-licens. Där står t ex

The software is intended for preinstallation on a new personal computer for resale.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Cecilia har helt rätt, att installera en OEM-version är ett brott mot MS licensregler.

Jag föreslår att du köper en uppgraderingslicens och sedan följer guiden på forumet

för att göra en ren installation med hjälp av den.

Och ändå så säljs dessa OEM utan förbehåll!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ändå så säljs dessa OEM utan förbehåll!?

Jag vet inte riktigt vad du menar men Dustin skriver bland annat så här:

Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.

T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

http://www.dustinhome.se/pd_5010332782.aspx
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undras VAD problemet är egentligen.

T.ex Dustin tar 1120:- för en W7 OEM & 1120:- för en uppgradering.

Så för mig vore ju inte valet så svårt...

Enligt Prisjakt.nu kostar en uppgradering 990:- (Radars) & då får man både 32 & 64 bitars skivor med.

OEM kostar 1008:- (Svenska CD-data) men då får man bara 32 bitars. 64 bitars kostar 985:- (Compless).

Så betyder 5-7:- skillnad så mycket så är det ren & skär snålhet (som bedrar visheten - igen).

OBS! Jag har bara tagit med priser där skivor uppges finnas hemma i lager!

Frakt tillkommer på priserna ovan.

Rätta mig om jag har fel

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du menar men Dustin skriver bland annat så här:http://www.dustinhome.se/pd_5010332782.aspx

Jag menar precis vad jag skriver. Det går att köpa en OEM utan att man MÅSTE köpa en annan hårdvara som har varit ett krav på de flesta ställen innan(under XP's tid).

Det som framgår hos Dustin figurerar inte överallt. Själv har jag tidigare innhandlat och installerat både Win XP och Vista. Och nu senast en Windows 7 OEM licens.

Alla OS har varit i min testdator. Nu ligger det Win 7 i den dator det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att det inte längre finns krav på att köpa någon hårdvara tillsammans med OEM-licensen av Windows 7. Men licensavtalet gäller ju ändå. Om det nu finns tre varianter av licenser så bör man ju ta reda på vad som skiljer dem åt och vilken man bör köpa själv, likaväl som att man måste veta vad för hårddiskanslutning man har i datorn när man köper ny hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att det inte längre finns krav på att köpa någon hårdvara tillsammans med OEM-licensen av Windows 7. Men licensavtalet gäller ju ändå. Om det nu finns tre varianter av licenser så bör man ju ta reda på vad som skiljer dem åt och vilken man bör köpa själv, likaväl som att man måste veta vad för hårddiskanslutning man har i datorn när man köper ny hårddisk.

(ursäkta språket), men den regeln är i dag nog som en piss i nilen.

Ska avtalet följas helt får de nog tänka om det här med OEM-skivor.

Det säljs många sådana och används bäst man vill.

Alla versioner finns som OEM tror jag.

Vad man måste veta vad man ska ha eller inte är en annan fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...