Gå till innehåll

Skadade kluster


Recommended Posts

Hej, vet inte om någon kan hjälpa mig med detta eller om det är rätt forum.

Har fått något galet fel på datorn. Den startar hela tiden med att göra en konsekvenskontroll av E: disken

Hittar sen 5 skadade kluster och försöker flytta dem till filen med skadade kluster. Får sen nytt meddelande att det inte finns tillräckligt diksutrymme för att korrigera fel i filen med skadade kluster.

Någon som har en idé om vad jag kan göra?

Har rensat allt och fört över till extern hårddisk och när jag försöker gå in och kolla på E: så hänger sig i princip allt.

Tacksam om det finns någon expert här på forumet.

Karin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om disken är på väg att ge sig, men behöver inte vara så. Om du har lyckats spara undan allt som finns/fanns på E:/, så kan du prova om det hjälper att formatera den disken. Högerklicka på disken och välj "Formatera".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om disken är på väg att ge sig, men behöver inte vara så. Om du har lyckats spara undan allt som finns/fanns på E:/, så kan du prova om det hjälper att formatera den disken. Högerklicka på disken och välj "Formatera".

Har haft flera diskar med trasiga kluster.

Har varit tvungen att köpa nytt.

Trasiga kluster har en har tendens att sprida sig och bli fel.

Samtliga har lagt av efter defrag..

Dom kostar ju inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte om någon kan hjälpa mig med detta eller om det är rätt forum.

Har fått något galet fel på datorn. Den startar hela tiden med att göra en konsekvenskontroll av E: disken

Hittar sen 5 skadade kluster och försöker flytta dem till filen med skadade kluster. Får sen nytt meddelande att det inte finns tillräckligt diksutrymme för att korrigera fel i filen med skadade kluster.

Någon som har en idé om vad jag kan göra?

Har rensat allt och fört över till extern hårddisk och när jag försöker gå in och kolla på E: så hänger sig i princip allt.

Tacksam om det finns någon expert här på forumet.

Karin

Är så jäkla dålig på det här med forum så jag fattar inte hur jag ska kunna svara på era inlägg.

Tack så jättemycket för svar och jag tror att det lutar åt att byta ut disken. Kommer inte åt E:disken ens den bara bryter ihop och det går inte att se vad som ligger där heller.

Tack så mycket igen

Karin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om disken är på väg att ge sig, men behöver inte vara så. Om du har lyckats spara undan allt som finns/fanns på E:/, så kan du prova om det hjälper att formatera den disken. Högerklicka på disken och välj "Formatera".

Nu fattar jag hur jag svarar på inlägg :)

TAck för tipset, kommer tyvärr inte ens åt att högerklicka, så den är nog väldigt skadad. Blir kanske till att köpa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft flera diskar med trasiga kluster.

Har varit tvungen att köpa nytt.

Trasiga kluster har en har tendens att sprida sig och bli fel.

Samtliga har lagt av efter defrag..

Dom kostar ju inte så mycket.

Har förstått att det bara är att köpa nytt, hade inne den på service för ett tag sen och det enda de bytte var grafikkort.

Tack för svar, visste inte ens vad kluster var när man fick meddelandet :blink:

Karin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är så jäkla dålig på det här med forum så jag fattar inte hur jag ska kunna svara på era inlägg.

Tack så jättemycket för svar och jag tror att det lutar åt att byta ut disken. Kommer inte åt E:disken ens den bara bryter ihop och det går inte att se vad som ligger där heller.

Tack så mycket igen

Karin

Du lär dig snabbt.

Vi gillar dig ändå ;)

Är det en stationär dator så försök att byta själv.

Bara två kablar och ett par skruvar.

Glöm inte att dra ur strömkabeln först.

Sedan i med strömkabeln och skivorna.

Och acceptera alla uppdateringarna.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försiktig med statisk elektricitet.

Hffrmmm.. En annan medlem i detta forum brukar stå i princip naken när "han" rengör datorn invändigt. ;)

Men det är en annnan femma.

Vad menar du med"princip"

Har han bara en strumpa på sig :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med"princip"

Har han bara en strumpa på sig :lol:

Förhoppningsvis över huvudet så inte grannarna känner igenom honom.

Räcker det inte att röra vid ett element för att bli av med den där statiska elen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte att röra vid ett element för att bli av med den där statiska elen?

Man får då samma spänningspotential som elementet, men det behöver inte alls vara samma potential som något i datorn har, dvs det kan i alla fall bli en urladdning mellan datorn och dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..annars är det bra att när du dragit ur strömkabeln, tryck på Startknappen så laddas den sista strömmen ut och risken minskar för fel...:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Man kan ta tag i datorchassiet först,, med eller utan strumpa.. :)

Japp, man skall ta i chassit först, innan man dyker på elektroniken, ett bra enkelt knep.

jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Det låter som om disken är på väg att ge sig, men behöver inte vara så. Om du har lyckats spara undan allt som finns/fanns på E:/, så kan du prova om det hjälper att formatera den disken. Högerklicka på disken och välj "Formatera".

Men visst är disken kass, när den börja kasta trasiga cluster.

men okej, man kan ju "för skoj skull", köra en fhkdsk e: /R /B ...efter din operation,

sen kan man slänga den :lol:

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p
Postad (redigerade)

Nån som vet hur jag vet vilket som är E: disken om jag nu ska ta mig till att försöka byta den :huh:

Jag gissar på att din CD heter D:

Så koppla loss (kabeln) på den ena disken, och starta, så ser du när faller bort.

Startar den inte, så har du kopplat ur C.

Men gör samma operation på båda disk-kablarna, ibland hamnar systemet på "fel" bokstav.

Redigerad av jens.p
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att din CD heter D:

Så koppla loss (kabeln) på den ena disken, och starta, så ser du när faller bort.

Startar den inte, så har du kopplat ur C.

Men gör samma operation på båda disk-kablarna, ibland hamnar systemet på "fel" bokstav.

Vi har försökt koppla ur kablarna men får inte till det.Min D:disk verkar det ligga Recovery på.

Jag har en brännare och en dvd. De ligger på F: och G: Blev lite mycket att rodda i för en novis.

Vad kan möjligtvis ha funnits på E:disken? Nu går den inte att öppna utan hänvisar till ett fel på I/O och kan därför inte se när den blir urkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jens.p

Vi har försökt koppla ur kablarna men får inte till det.Min D:disk verkar det ligga Recovery på.

Jag har en brännare och en dvd. De ligger på F: och G: Blev lite mycket att rodda i för en novis.

Vad kan möjligtvis ha funnits på E:disken? Nu går den inte att öppna utan hänvisar till ett fel på I/O och kan därför inte se när den blir urkopplad.

Men om du inte ser disken när du kopplat loss den, så är det sannolikt rätt disk du hittat, (som nu verkar var helt kass)

Din recovery-disk, är ingen "disk", utan en "partion" som tillhör din C-disk - dvs samma disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...