Gå till innehåll

Upgradera datorn?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej hej, det är så att jag har nu tänkt mig att göra lite upgraderingar med min dator.

jag har ungefär 6000-7000kr att röra mig med.

jag vill ej köpa en helt ny dator då jag har precis köpt Nytt grafikkort, nätagg(550w) & fläktar, så jag vill helt enkelt köpa lite uppgraderingar bara.

jag vill att spelen ska flyta på bättre, MYCKET mer fps helt enkelt.

Så, vad är det för saker man behöver uppgradera för att datorn ska flyta på bättre?

/Gorling

edit: Datorn är en vanlig köp dator från affär, en HP pavillion, köpt för ungefär 1,5 år sedan.

Det jag har i datorn är; AMD Phenom 8550 Triple-Core Processor, 3,0GB RAM, ATI-Radeon 5700 Series.

Moderkort o dyl vet jag ej vad det är jag har för något.

Redigerad av gorling
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för egen del hade det ju blivit en i5 eller i7 processor med ett passande moderkort. Naturligtvis talar jag varmt för mitt eget ASUS P6T moderkort med i7:an monterad.

Låda, minnen osv osv kommer du klara dig bra med. Förvisso hade jag nog satsat på ett nätagg med lite mer klös i för säkerhets skull.

Med tanke på vad du har idag och det faktum att det kommit på tal tidigare... har du provat att installera en clean install från en Microsoft-skiva? Inte recovery från tillverkaren utan en krispig retail av Windows 7.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade radera innehållet i ditt inlägg... ber om ursäkt för detta.

Här är iallafall svaret:

Att uppgradera datorn med nytt moderkort och processor är ett ganska stort projekt. Det innebär ju demontering av innehållet i din befintliga burk och att sen bygga upp den från grunden med de nya delarna. Att få din nuvarande låda att passa med nya moderkortet kan vara en utmaning. Inte att få kortet på plats men de små kablarna som ska från fronten till moderkortet kan vara lite klurigt. Dessa styr bl a on/off knappen, led till din hårddisk osv. Läs manualen till moderkortet ordentligt så kommer det säkert gå bra.

Att införskaffa ett antistatarmband kan vara bra... så slipper du förstöra komponenter med statisk elektricitet.

Innan du nu lägger pengar på denna uppgraderingen så lägg verkligen tiden på en färsk installation. Du kanske blir överraskad? Åter igen... inte någon återställningsskiva från HP... låna en Windows 7 av en kompis (eller XP) och kör en helt ren installation.

Att hitta processor och passande moderkort är enkelt. Har du ingen lokal datorhandlare i närheten så rekommenderar jag www.komplett.se

// Mange

Edit: Här är direktlänkar till just min processor och mitt moderkort

Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=427377

Processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=586108 (har själv i7 920)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag skulle föreslå en Core i5 750 med 4 gig snabba ddr3-minnen + moderkort till detta. Har du cash kvar så köp en SSD på minst 64gig för operativsystemet. Detta rigg har jag och det funkar utmärkt till spel. Nu vet jag inte exakt vad du har för märke på nätagget men ett 550W räcker gott o väl om det är en bra märke.

Vad har du köpt för grafikkort?

Redigerad av Pusher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är det såhär att förhållandet har ändrats.

Jag har bestämmt mig för att bygga en dator, för ungefär 10,000kr.

Jag har grafikkort redan, vad är den bästa/billigaste sidan att bygga en dator på?

Jag bygger ihop den själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara lämpligt att utgå från ett uppgraderingspaket (moderkort, processor och minnen i paket), finns t ex på Komplett http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297 , eller kolla deras paketerbjudande/färdiga datorer och så väljer du samma komponenter själv förutom grafikkortet. Inet är ju en annan bra webbutik för den som vill bygga själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är det såhär att förhållandet har ändrats.

Jag har bestämmt mig för att bygga en dator, för ungefär 10,000kr.

Jag har grafikkort redan, vad är den bästa/billigaste sidan att bygga en dator på?

Jag bygger ihop den själv.

Jag tycker inte det finns ett ställe som alltid är bäst. Jag brukar börja med att ta reda på exakt vilka komponenter jag vill ha genom att läsa tester, Prisjakts produktomdömmen är också till hjälp. Sedan använder jag Prisjakt för att hitta bästa pris och se vart sakerna finns på lager. Sen försöker jag samla dem på så få butiker som möjligt för att få ner fraktkostnaden. Brukar sluta med att det mesta beställs från antingen Komplett, DustinHome eller Webbhallen för att de har bra priser, sortiment, lagerhållning, leveranstid och service, har beställt mnycket därifrån och aldrig något strul. Sedan kanske någon enstaka komponent från Inet eller någon annan för att de råkar vara mycket billigare eller ingen av de tidigare har den på lager. Förr var även Datorbutiken vanligt men de har inte lyckats ta sig vidare ända till finalen (beställningen) senaste åren.

Har du någon lokal butik med brett sortiment som du tycker verkar seriös och trevlig så kanske det kan vara värt några hundringar extra att handla där istället för att beställa på nätet. Kan finnas många fördelar med det, om de är just seriösa o trevliga vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...