Gå till innehåll

Har Windows 7 Home Premium färre tjänster efter en ren installation?


dexter

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om Windows 7 Home premium har färre tjänster aktiverade efter en ren installation, jämfört med Windows 7 Ultimate?

Då jag är ute efter prestanda än funktioner,undrar om man skulle tjäna på att köra home premium istället för ultimate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt säker där, men om det är prestanda du är ute efter räcker det inte med bara några tjänster utan du måste gå djupare och radera funktioner samt drivrutiner som inte används etc.

Det finns på nätet ett program "nlite" som hjälper både xp och vista med framgång, kanske har det kommit en version för w7 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag undrar om Windows 7 Home premium har färre tjänster aktiverade efter en ren installation, jämfört med Windows 7 Ultimate?

Då jag är ute efter prestanda än funktioner,undrar om man skulle tjäna på att köra home premium istället för ultimate.

Tjänster går ju bra att stoppa i efterhand genom att inaktivera dem. Blackviper har en lista med tjänsterna och deras standardvärden i de olika varianterna av Windows 7, samt vilka förändringar som brukar fungera bra att göra.

http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm

Det finns på nätet ett program "nlite" som hjälper både xp och vista med framgång, kanske har det kommit en version för w7 också.

Det heter vLite för Vista och Windows 7.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kika lite där på Blackviper,har även mixtrat en del med både Nlite,Vlite och nu även RT7lite.

Så man kan alltså inte komma undan med att köra en enklare version, utan man bör köra via dessa program om man ska få ut nån större prestanda vinst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kör Windows 7 Ultimate och jag tycker inte man behöver göra några större förändringar. Har stängt av Windows Defender och den inbyggda drefragmenteraren. Jag använder PerfecktDisk för att defragmentera disken och Defendern är för mig önödig, för mig räcker NOD32 antivirus. Allt annat är för övrigt orginal, jo jag har tagit bort genvägspilarna, på mina iconer på skrivbordet. Men visst, man kan om resurserna är små, göra många förändringar. Det handlar ju ofta om att många köper en dator med för lite ramminne. Vilket är lätt att köpa och montera och dom är numera inte en dyr investering, men den bästa lösningen på många problem.

Sedan kan man ju diskutera versioner och här får ju förstås plånboken bestämma, om man köper programvaran löst.

Ultimate var för mig självklart, där inga begränsningar finns, som det gör i dom andra versionerna under.

De flesta köpdatorer har ju Windows 7 Home Premium installerade, så där är valmöjligheterna små.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Venoms, den 19 juli 2010 - 00:00, skrev:

Det finns på nätet ett program "nlite" som hjälper både xp och vista med framgång, kanske har det kommit en version för w7 också.

Det heter vLite för Vista och Windows 7.

Det är faktiskt nLite jag menar...

Fast visst finns det vLite också.. :) som kanske är bättre, jag har inte provat någon av dessa två så jag kan intes säga vilken som är bäst.

Alternativet att ta bort från orginalet finns ju på båda.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

nLite är utvecklat för XP och fungerar endast på XP. vLite är utvecklat för Vista SP1 men kan i bästa fall fungera på SP2 och även W7, beroende på vad man "tweekar". RT7lite är utvecklat för W7, och bör därför vara det självklara valet om man vill skapa en "för-tweekad" installations-dvd. Annars finns ju faktiskt ganska goda möjligheter att stänga av funktioner och tjänster i efterhand... både via services.msc och OptionalFeatures.exe.

Huruvida man väljer Home Premium eller Ultimate, spelar nog ingen större roll vad gäller prestandan. Det är trots allt väldigt lite som skiljer.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda anledningen som gjorde att jag rekommenderade nlite, är att "Tiny Windows 7" är skapad med just den... i alla fall står det så om man snokar i filerna lite.

Finns det program som är gjorda för W7, är det som e-son sagt "det självklara valet".

Hursomhelst hoppas jag på att du fixar det du vill uppnå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...