Gå till innehåll

Filer i papperskorgen...


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Dum fråga men jag undrar vart det man deletar tar vägen efter att man tömt papperskorgen

Det är ju inte så att det rinner ut på baksidan av datorn precis, men mindre på hårddisken blir det...

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det blir faktiskt inte mindre på hårddisken. Den stryks nämligen bara ur en filtabell, själva datan ligger faktiskt kvar på hårddisken tills utrymmet behövs och skrivs över av ny data. Det är därför man kan köra filräddningsverktyg för att återskapna gamla filer. Såvida du inte har något extra program som verkligen ser till att ta bort datan vill säga. Och inte ens då "tas den bort" utan den skrivs bara över av "nonsensdata".

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger faktiskt kvar på disken tills det skrivs över av något annat. Det är bara hänvisningen till var på disken data finns som tas bort, varvid Windows "glömmer" bort att det finns något på den platsen och därför upplever det som "tom" diskyta.

Kanske inte världens mest exakta förklaring, men du fattar nog... hoppas jag! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger faktiskt kvar på disken tills det skrivs över av något annat. Det är bara hänvisningen till var på disken data finns som tas bort, varvid Windows "glömmer" bort att det finns något på den platsen och därför upplever det som "tom" diskyta.

Kanske inte världens mest exakta förklaring, men du fattar nog... hoppas jag! ;)

Låter som en perfekt beskrivning att mitt huvud ibland...

Skall gå till doktorn och se vilken version av Windows jag har installerad i skallen:P :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...