Gå till innehåll

Felsöka krascher i IE8


andreas72

Recommended Posts

Malwarebyte hittade inga illasinnade poster. Glömde i all hast att svara på dina föregående frågor så jag gör det nu istället:

Vad har du för startsida i IE? Har du prövat med en annan startsida?

Jag har aftonbladet på en flik och 2 st googleflikar som startsidor.

Jag har också hittat loggen efter Windows inbyggda minnesdiagnostik genom att följa instruktionerna enligt länken du gav ovan och där står att inga fel påträffades.

Så det mesta verkar bra förutom att webbläsaren kraschar ibland :). Går det inte att ominstallera IE8 som vilket program som helst eller är det fortfarande hårt integrerat i OS:et?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det bättre om du tar bort Aftonbladet som startsida?

Jag ska prova. Nu var det ett bra tag sedan det hände igen, så det är inte så lätt att felsöka det här problemet. Har exakt samma startsidor på min bärbara och där brukar det inte krascha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått någon enstaka krasch även efter byte av startsida så det verkar ha förbättrat situationen men inte löst det helt.

En fundering jag har är varför ingen nämner något om att installera om webbläsaren? Har inte undersökt saken närmare, men går det inte att göra det eller finns det någon annan hake varför detta inte är det första man bör testa för just webbläsaren? När det gäller andra program så brukar det ju vara det första tipset man får.

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att avinstallera IE8 i Windows 7 på något sätt som har någon betydelse. Det är även mycket vanligare att det är något tillägg som strular än att det är själva webbläsaren som kraschar.

Har du kontrollerat att du har de senaste drivrutinerna från datortillverkarens webbplats? Har de skrivit något när det gäller Windows 7 i din datormodell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra i W7 med ie8 är att avaktivera webläsaren om du vill ha en annan. Det gör du i kontrollpanelen -> Program -> Aktivera eller inaktivera windowsfunktioner, där avmarkerar du ie8 och sparar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att avinstallera IE8 i Windows 7 på något sätt som har någon betydelse. Det är även mycket vanligare att det är något tillägg som strular än att det är själva webbläsaren som kraschar.

Har du kontrollerat att du har de senaste drivrutinerna från datortillverkarens webbplats? Har de skrivit något när det gäller Windows 7 i din datormodell?

Okay, då förstår jag varför inte tipset att installera om webbläsaren är så populärt. Datorn är ingen märkesdator så det finns inga drivrutiner att ladda ned från tillverkarens webbplats. Däremot vet jag ju vad det är för delar som ingår och kan därför själv hämta drivrutiner. Windows 7 var förinstallerat på maskinen, så jag funderar faktiskt på att installera om allting från början så jag vet att allting blir rätt gjort. Jag har ändå inte hunnit installera så mycket än så det bör inte bli alltför jobbigt att göra om allting. Då kan jag på en gång efter att OS:et är installerat hämta senaste drivare för moderkortet och grafikkortet. Jag har fått för mig att det är bäst att installera moderkortsdrivare för chipset osv. det första man gör efter att OS:et är installerat. Därefter drivare för grafikkortet och eventuella andra enheter. Men om någon känner till någon guide som beskriver vilken ordning som är optimal att göra olika saker vid en ominstallation av Windows 7 (eller som själv kanske vet) så är jag förstås tacksam för sådan info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte hunnit testa om det hjälper med att köra en installation av IE8 ovanpå den som redan sitter där?

Alltså med en ny setup med IE8 från Microsoft.

Skall finnas en version optimerad för MSN och en mer vanlig IE8 :) Borde fungera om installationen inte slår back på den gamla & stoppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, då förstår jag varför inte tipset att installera om webbläsaren är så populärt. Datorn är ingen märkesdator så det finns inga drivrutiner att ladda ned från tillverkarens webbplats. Däremot vet jag ju vad det är för delar som ingår och kan därför själv hämta drivrutiner. Windows 7 var förinstallerat på maskinen, så jag funderar faktiskt på att installera om allting från början så jag vet att allting blir rätt gjort. Jag har ändå inte hunnit installera så mycket än så det bör inte bli alltför jobbigt att göra om allting. Då kan jag på en gång efter att OS:et är installerat hämta senaste drivare för moderkortet och grafikkortet. Jag har fått för mig att det är bäst att installera moderkortsdrivare för chipset osv. det första man gör efter att OS:et är installerat. Därefter drivare för grafikkortet och eventuella andra enheter. Men om någon känner till någon guide som beskriver vilken ordning som är optimal att göra olika saker vid en ominstallation av Windows 7 (eller som själv kanske vet) så är jag förstås tacksam för sådan info.

Jag har också fått lära mig att man ska starta med chipset-drivrutinen. Du kan ju också passa på och se om det kommit ut någon ny BIOS-version för kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också fått lära mig att man ska starta med chipset-drivrutinen. Du kan ju också passa på och se om det kommit ut någon ny BIOS-version för kortet.

BIOS har jag redan uppdaterat till senaste så där ska det vara ok. På tal om vilken ordning saker bör göras, visst borde det vara bäst att börja med att installera alla uppdateringar till Windows innan chipset-drivrutinen installeras. Därefter lämpligen grafikkortsdrivaren. Sen bör väl antivirusprogrammet komma in ganska tidigt i bilden också.

Edit: Skapade en ny tråd angående "optimal" installation av Windows 7

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte hunnit testa om det hjälper med att köra en installation av IE8 ovanpå den som redan sitter där?

Alltså med en ny setup med IE8 från Microsoft.

Skall finnas en version optimerad för MSN och en mer vanlig IE8 :) Borde fungera om installationen inte slår back på den gamla & stoppar.

Det har jag inte provat. Men nu får det nog bli en ominstallation av hela OS:et, så får man väl förhoppningsvis en färsk installation av IE8 på köpet :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag blåst om hela datorn och det verkar fungera betydligt bättre. Inte en enda krasch hittills med samma tillägg och startsidor i IE som tidigare. Det är visserligen jobbigt att installera om OS:et men ännu jobbigare skulle det har varit om problemet kvarstått :).

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fortfarande inte en enda krasch sedan ominstallationen. Så det var verkligen värt mödan. Men jag skulle väl förmodligen bli halshuggen om jag gav tipset att blåsa om OS:et till andra som har problem med webbläsaren :) Frågan är vad som egentligen var korrupt i ursprungsinstallationen. Felet fanns ju direkt vid köpet av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Nu har krascher börjat dyka upp igen tyvärr, 2 st hittills med några dagars mellanrum och båda gångerna säger loggboken nu följande:

Felet uppstod i programmet med namn: iexplore.exe, version 8.0.7600.16385, tidsstämpel 0x4a5bc69e

, felet uppstod i modulen med namn: mshtml.dll, version 8.0.7600.16625, tidsstämpel 0x4c2ae0bb

Undantagskod: 0xc0000005

Felförskjutning: 0x0022c0ca

Process-ID: 0xcd8

Programmets starttid: 0x01cb6b191eb12359

Sökväg till program: C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe

Sökväg till modul: C:\Windows\SysWOW64\mshtml.dll

Rapport-ID: cb02c7c2-d70d-11df-bd3f-6cf049e23cad

Dvs. nu kraschar det i mshtml.dll istället för i ntdll.dll som tidigare. Verkar hopplöst att få ett kraschfritt IE 8 under Windows 7. På min Vistadator kraschar det ytterst sällan med samma version av webbläsaren (samma tillägg och inställningar).

En fråga: Hur skickar man felrapporten till Microsoft? I XP kan man ju välja att skicka felrapport när program kraschar, men någon sådan ruta får jag inte upp i Windows 7. Skickas det alltid där eller hur fungerar det? Det är ju viktigt att de får reda på problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer tyvärr att några får ett måndagsex av köpt dator, kanske har du råkat ut för detta. Jag körde också Vista på en laptop inköpt 2008 och installerade Windows 7 Ultimate i april 2010. Har inte råkat ut för några fel, trots ihärdiga försök att locka fram dylika. Windows 7 Ultimate verkar vara ett stabilt OS. Jag hade för den delen heller aldrig några problem med Vista heller. Att IE8 strular någongång får man nog leva med. Du får försöka gå igenom inställningar i IE8.

En sak som ofta ställer till problem är att ha en bock i automatisk identifiering av inställningar under Anslutningar och på LAN-inställningarna på Internetalternativ, bocka ur denna inställning, om så är fallet.

Kanske lite bakvänt beskrivet, men jag tror du hittar vad jag menar, i sista stycket ovan.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte emot dig utan jag försöker bara förstå hur det kan komma sig att ett måndagsexemplar till dator skulle kunna drabba ett enda program. Jag har kört stressande benchmark-program för både CPU och grafik i timtal, minnestest mer än 12 timmar i sträck utan fel, spelat krävande spel etc. utan några problem. Mot bakgrund av detta så har jag mycket svårt att tro att det är något fel på datorn. Så det skulle vara bra om du kunde utveckla hur du tänker när du tror att något fel på datorns hårdvara skulle kunna drabba enbart programmet IE. För mig känns det helt enkelt som att IE är mer instabilt under Windows 7 64-bit än under Vista 32-bit (som jag kör på den andra datorn).

Ställer återigen frågan: Hur rapporteras programfel till Microsoft under Windows 7?

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan återskapa felet kan du använda "Psr" Problem Steps Recorder i windows 7

Start -> Skriv: Psr och starta programmet

Tryck, Börja registrering och gör vad du brukar för att få programmet att crasha, spara.

Kontakta ms support och tala om för dem att du har en fil skapad med psr på ditt problem.

Om du vill, kan du även posta den filen här för att ge fler möjligheten att analysera vad som orskat problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan återskapa felet kan du använda "Psr" Problem Steps Recorder i windows 7

Start -> Skriv: Psr och starta programmet

Tryck, Börja registrering och gör vad du brukar för att få programmet att crasha, spara.

Kontakta ms support och tala om för dem att du har en fil skapad med psr på ditt problem.

Om du vill, kan du även posta den filen här för att ge fler möjligheten att analysera vad som orskat problemet.

Ok, men visst måste det finnas något motsvarande XP:s "Skicka felrapport" i Windows 7? I annat fall skulle ju Microsoft missa möjligheten att analysera många av de fel som inträffar eftersom det måste vara sällsynt att folk ids spela in felet på det sätt som du beskriver och sedan även kontakta Microsoft :)

I mitt fall är felet också svårt att återskapa och därför blir det svårt att använda den metod du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var kanske fel att säga att du fått ett måndagsex, tar tillbaka det.

Men har du tagit bort bocken som jag föreslog, i min förra kommentar?

Internet Explorer är en del av systemet på ett annat sätt i XP. I Windows 7 installerar man det som en vanlig application, kan var det som orsakar dina problem.

Det kan vara så, men rätta mig om jag har fel, ni som vet bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I windows 7 finns inte den möjligheten från början.

I windows 7's felsökare (Start -> Kontrollpanelen, skriv: "Felsökare" utan duttar i rutan uppe till höger.

Nu får du upp de alternativ som finns till att börja med. När du felsöker och w7 hittar ett problem frågar den om du vill skicka upp.. och nu kommer den delen du vill ha.. om det behövs mer information, eller man vill skicka ytterligare info är det här, för att lösa problemet.

Jag personligen skulle också uppskatta att ha den möjligheten du vill ha med ms support och feedback.

Fler alternativ: Microsoft Support feedback formulär

konfigurering för bemannad support online

Hoppas att du är nöjd.. med svaret i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag undersöker saken närmare så verkar det faktiskt som att felrapportering till Microsoft är aktiverat per default i Windows 7. Det var bara lite mer inlindat än i XP, där man får upp en meddelanderuta med två knappar som i klartext säger "Skicka felrapport" respektive "Skicka inte". Då är ju allt som det ska :)

Om man vill stänga av det kan man tydligen göra enligt den här guiden:

http://pcsupport.about.com/od/windows7/ht/disable-error-reporting-windows-7.htm

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...