Gå till innehåll

Problem vid uppstart


konstapeln1

Recommended Posts

God kväll gott folk. Har ni det lika snöigt och jävligt hos er som jag har det? burrrrr :D

Nåväl jag har ett litet problem som jag har fått med min laptop som började idag. Det va nämligen som så att jag gick upp imorrse för att sätta på morgon kaffet startade min pärla allt gick fint kom in i windows inga konstigheter.

Men sen! när jag skulle rara upp en film som jag hade på burken så stendör den just i det ögonblicket om jag trycker på "yes" att jag vill rara upp filmen.

Tänker jaha vad fan hände nu då? Den bootar om! HP loggan visas och sen blir skärmen svart med ett litet blinkande vitt understreck uppe i vänstra hörnet. Och sen kommer den inte längre den bara står och nöter det där jävla strecket och inget mer händer.

Min dator är en HP DV7 3130eo som bara är 5 mån gammal och det som sitter i är följade

Processor: Intel Core i5 430M 2,26 GHz

Hårddisk: 500 GB, 7200 RPM, SATA, Mekanisk

Grafik: GeForce GT 230M

Minnesstorlek: (inkl./max)4 GB / 8 GB

operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium, 64-bit

Det är lite vad som sitter i om det nu kan hjälpa nån eller om det är intressant.

Och jag kan tilläga att det finns 5 st "F" kommandon som jag kan andvända vid bootup

F1 System information

F2 System diagnostics

F9 Boot device option

F10 BIOS setup

F11 System recovery

Alla dom 4 första kan jag trycka och komma "in" i men när jag ska trycka på den där jävla F11 vilket är det altenativet som jag tror är det som jag BEHÖVER komma in i så går det inte wtf :o När jag trycker F11 så står det längst ner i vänstra hörnet F11 system recovery sen blir skärmen svart och sen kommer det där blinkande strecket upp igen och sen händer inget mer. Blir galen hur löser man detta?

Och jag har inte tillgång till nån windows 7 os skiva för det fick man inte med när man köpte laptopen då det redan låg ett os inlagt så att säga och jag har inget bränt heller och jag kan ju inte ladda ner nått heller för jag kommer ju f*n inte in på data hel***et suuuuuck. Så nu vänder jag mig till er om det finns nån data kunnig som vet vad man kan göra åt detta. Eller är det helt kört är det att köpa ett nytt os som gäller eller?

Jag har även gjort hard disc test i bios och memory test i bios och dom visar inget fel allt står rätt till har även kört nått hp test som man kan komma in i genom F2 hp:s egna test av hård disk minnen upstart osv och dom visar heller inget fel. Vad har hänt med min pärla :(

MVH konstapeln

Redigerad av konstapeln1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade) · Gömd av Andreas Stenhall, November 9, 2010 - Ingen anledning gavs
Gömd av Andreas Stenhall, November 9, 2010 - Ingen anledning gavs

Var det en film du kommit över lagligt?

Lagligt och lagligt vet jag inte :/ altså jag låna en väns usb minne där han har laddat ner sina filmer på och från det la jag in den filmen jag ville ha på min dator.

Men är övertygad om att det inte va nått virus eller liknade för att precis samma film hade han lagt in på sin dator och där hade det funkat inga konstigheter.

Jag glömde även att tillägga att jag under senaste veckan har fått typ 5 blue screens och att datorn har krashat och att internet explorer har funkat så där :/ har fått typ öppnat om det 3 gånger för att den ska funka och komma till startsidan.

Så... så ligger det till

Har även kikat lite på HP´s hemsida om det finns nån beskrivning på nått liknade problem men jag kunde inte hitta nått.

MVH

Redigerad av konstapeln1
Länk till kommentar

Tryck på F8 om igen,igen,igen

om ni har gjort rätt kommer bild upp på skärmmen

det står reparera o.s.v.

kör reparera

ny bild kommer upp med olika val

Jo jag vet men om du läser mitt första inlägg igen så finns inte F8 som altenativ vid bootup bara F1 F2 F9 F10 F11 och på min dataor antar jag att F11 är som F8 på din. Men nu är det ju som så att jag kommer inte in på F11 som är just system recovery.

tro mig jag kan sitta och nötta sönder F8 knappen när datorn startar det kommer inte hända jack sh*t :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga om du får upp bootmenyn överhuvudtaget vid uppstart?

Annars gör du så här:

Starta eller starta om datorn och tryck på esc medan meddelandet "Press the ESC key for

Startup Menu" (Tryck på ESC för startmenyn) visas längst ned på skärmen. Tryck sedan på

f11 när meddelandet "Press <F11> for recovery" (Tryck på f11 för återställning) visas på

skärmen.

Klicka på Systemåterställning i Recovery Manager-fönstret.

Följ instruktionerna på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga om du får upp bootmenyn överhuvudtaget vid uppstart?

Annars gör du så här:

Starta eller starta om datorn och tryck på esc medan meddelandet "Press the ESC key for

Startup Menu" (Tryck på ESC för startmenyn) visas längst ned på skärmen. Tryck sedan på

f11 när meddelandet "Press <F11> for recovery" (Tryck på f11 för återställning) visas på

skärmen.

Klicka på Systemåterställning i Recovery Manager-fönstret.

Följ instruktionerna på skärmen.

Tack för ditt svar callmeall yepp tro mig även detta har jag testat och när jag trycker esc i bootmenyn så kommer det upp en skärm där följande altenativ kommer upp

F1 System information

F2 System diagnostics

F9 Boot device option

F10 BIOS setup

F11 System recovery

Enter continue startup

For more information please visit www.hp.com\go\techcenter\startup

trycker F11 skärmen blir svart som om det ska hända nått men typ efter 2 sec så kommer det där lilla strecket upp i vänstra hörnet som vanligt och sen händer det inget mer:(

mvh

Redigerad av konstapeln1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså för att reda ut detta med f1, f2, f9 alternativen (för alla som inte har en HP själva) så är dessa alternativ samma som på äldre datorer där man trycker t.ex DEL eller f10 för att komma in i bios.

F8 för att komma åt startalternativ skall du trycka EFTER denna skärm och INNAN "Windows laddas" skärmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det enda alternativet du har just nu är att låna en Windows 7-skiva av någon. Med denna kan du boota och på så sätt komma åt systemåterställningen via installationsmenyn.

// Manneman

Fan det är så illa altså :( aa hade det nästan på känn fan också :( aja då är det väl inget mer att göra man får tack för hjälpen och era svar.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan det är så illa altså :( aa hade det nästan på känn fan också :( aja då är det väl inget mer att göra man får tack för hjälpen och era svar.

mvh

Ja om det nu inte är som si3rra skriver... att du missar Windows egna alternativ för uppstart via F8. Att tajma den kan vara knepigt på vissa märkesdatorer med förkonfigurerade startalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om det nu inte är som si3rra skriver... att du missar Windows egna alternativ för uppstart via F8. Att tajma den kan vara knepigt på vissa märkesdatorer med förkonfigurerade startalternativ.

jo men det är lixom omöjligt att hinna det som si3rra skriver för det finns ingen tid efter meddelandet som kommer upp och innan windows laddas trycker esc direkt när datorn kommer igång och får då upp detta

F1 System information

F2 System diagnostics

F9 Boot device option

F10 BIOS setup

F11 System recovery

Enter continue startup

For more information please visit www.hp.com\go\techcenter\startup

trycker sen F11 och altså direkt vi pratar på micro sekuden efter det så kommer detta vita blinkade streck upp det finns lixom ingen tid där imellan så kan som sagt nöta f8:an hur mkt som helst :/

Redigerad av konstapeln1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter "Enter Continue Startup"... det är DÄR du ska misshandla F8 :rolleyes: Eller om du låter uppstarten vara? Du får en blinkande markör i hörnet? Från det att BIOS-skärmen slocknat (Typ Hp bla bla bla)... samma där: f8 f8 f8 f8 Prova även att hålla den intryckt

Men jag står nog ändå fast vid mitt tidigare inlägg. Det nog en skiva som gäller!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter "Enter Continue Startup"... det är DÄR du ska misshandla F8 :rolleyes: Eller om du låter uppstarten vara? Du får en blinkande markör i hörnet? Från det att BIOS-skärmen slocknat (Typ Hp bla bla bla)... samma där: f8 f8 f8 f8 Prova även att hålla den intryckt

Men jag står nog ändå fast vid mitt tidigare inlägg. Det nog en skiva som gäller!

// Manneman

Okej men altså Enter continue startup är ett "altenativ" kan omformulera det lite typ så här kan det tolkas

continue start up? press Enter! altså man kan välja om man vill bara fortsätta med start uppen då ska man trycka Enter och när jag tryckt Enter så trycker jag sönder f8 knappen :D men typ en sec efter att man tryckt på enter så kommer det blinkande fanskapet upp :D

aa det får nog bli som du säger att införskaffa ett nytt os helt enkelt tack så mkt för hjälpen och svaren iallafall.

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju en hel sekund på dej att trycka på F8...

Gör så här:

När du ska trycka Enter så gör det med vänster hand!

Samtidigt har du något av högerhandens fingrar placerat ovanför F8 i förväg.

Du ska inte trycka hårt eller hålla tangenten nedtryckt.

Utan du ska hacka snabbt som en hungrig hackspett på F8

Jag vet att det kan vara svårt på nya snabba HP-datorer att hinna med.

Försök en 5 gånger så ska du se att du lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det bli "låsningar" som släpper om man både tar bort nätsladden och batteriet under några minuter.

Sedan är det ju så att med en fem månader gammal dator har du ju garanti och den ska du förstås utnyttja om det inte går att få igång datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...