jakob89 Posted February 18, 2006 Share Posted February 18, 2006 Hej! Som ni ser på bilden nedan så är det något vajsing med mitt skrivbord och dess ikoner. Jag har Googlat ihjäl mig och försökt alla olika alternativ. Det finns ju ett alternativ under "System" som ska avaktivera bakgrundsfärgen för texten på ikonerna, men den har ingen verkan när jag bockar i/ur. Snälla någon, hjälp mig! Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vulfgar Posted February 18, 2006 Share Posted February 18, 2006 Högerklicka på Den här datorn, välj fliken Avancerat och knappen Inställningar under Prestanda. Bläddra ner och sätt en bock i rutan vid Visa skuggor under ikontext på skrivbordet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted February 18, 2006 Author Share Posted February 18, 2006 Det har jag redan testat och det fungerar tyvärr inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 19, 2006 Share Posted February 19, 2006 Hej Prova lösningen på Kelly's Corner http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits...ktop_fixall.vbs Det är rad 195 höger sida... http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted February 19, 2006 Author Share Posted February 19, 2006 Nej, körde skriptet men det hände inget. Skriptet verkade att fungera men det löste inte mitt problem. Någon mer eventuell lösning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hez Posted February 20, 2006 Share Posted February 20, 2006 vad gjorde du precis innan problemet upstod? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva13233 Posted February 22, 2006 Share Posted February 22, 2006 Se först till att du inte har Klassisik Startmeny. Visa skuggor för ikoner har du ju redan bockat för... Det sista att prova med är "Egenskaper för bildskärm", fliken Skrivbord, Anpassa skrivbordet, fliken webb. Se till att inget är förbockat där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted February 25, 2006 Author Share Posted February 25, 2006 hez: Det vet jag tyvärr inte, jag har avinstallerat program som eventuellt kan ha skapat problemet men det hjälpte inte. eva13233: Allt var i sin ordning under fliken "Webb", alltså fungerade inget av de alternativen du gav. Tack ändå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GammalGubbe Posted February 25, 2006 Share Posted February 25, 2006 Prova felsäkert läge. Sista funderande version. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 25, 2006 Share Posted February 25, 2006 Hej Ingen har "tjötat" om drivrutiner..... Kör du senaste för ditt grafikkort ? Blir det samma skugga med olika upplösningar ? En liten chansning..... Testa och kör MS clear type och se om det blir någon skillnad. http://www.microsoft.com/typography/ClearTypePowerToy.mspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted February 25, 2006 Author Share Posted February 25, 2006 plun: Tack så mycket för tipsen men inget av alt. fungerade :- Jag har senaste drivrutinerna. Grejer var att jag installerade om burken för ett tag sedan och då fungerade det som de skulle, sedan blev det så där konstigt igen, fattar inte vad som kan vara fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva13233 Posted February 25, 2006 Share Posted February 25, 2006 Det kan vara trixigt ibland, men det är de tre inställningarna som ger genomskinlig bakgrund: Start-menyn, får inte vara klassisk Visa skuggor för ikoner ska vara ibockat webbfliken ska inte ha någon bock. Om det inte fungerar, så prova ändra först webbfliken, bocka för "lås skrivbordsobjekt", klicka på verkställ, ta sedan bort bocken och klicka verkställ igen. fungerar det fortfarande inte, gör samma sak med "visa skuggor..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted February 25, 2006 Author Share Posted February 25, 2006 Det kan vara trixigt ibland, men det är de tre inställningarna som ger genomskinlig bakgrund:Start-menyn, får inte vara klassisk Visa skuggor för ikoner ska vara ibockat webbfliken ska inte ha någon bock. Om det inte fungerar, så prova ändra först webbfliken, bocka för "lås skrivbordsobjekt", klicka på verkställ, ta sedan bort bocken och klicka verkställ igen. fungerar det fortfarande inte, gör samma sak med "visa skuggor..." Start-menyn är inte klassisk Visa skuggor är ibockat, har testat att bocka i/ur Webbfliken är inte ibockad, har testat att bocka i/ur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva13233 Posted February 25, 2006 Share Posted February 25, 2006 Hmm...det har fungerat hittills :- Kan inte riktigt förstå varför det inte gör det nu. Återkommer om jag kommer på något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted February 25, 2006 Author Share Posted February 25, 2006 Tack så mycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tottor Posted February 25, 2006 Share Posted February 25, 2006 Hade samma problem förurt ingt hjälpte. Så jag skapade en nya användare och flyttade över filerna till den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
csommar Posted March 3, 2006 Share Posted March 3, 2006 Jag testade eva´s tips om web och bockade ur en bock där. Nu funkar det rolex. Tack så jättemycket. Sommar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bookoo Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Testa med att registrera om "Visningsprogram för bilder och fax". Öppna kör under startknappen och skriv: regsvr32 shimgvw.dll Det fungerade för mig vill jag minnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted March 21, 2006 Author Share Posted March 21, 2006 Tack för tipsen men fortfarande samma problem, ny bild: Lägg märke till att den ljusgråa är den färgen jag har ställt in som bakgrundsfärg i utseendeinställningarna. Jag har en mörkgrå bakgrundsbild... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
udda_slobbo Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 måste bara säga... jag satt och klurade på detta. plötsligt insåg jag ett fel jag gjorde... jag satt och pillade med bockarna under "prestanda" och så insåg jag att jag bockat av och till fel bock. Något som andra kanske gör också. det är alltså inte "visa skuggor under menyer" som man skall bocka för... något som jag gjorde... det är alltså "visa skuggor för ikontext på skrivbordet" som skall bockas i. då försvann plötsligt färgen för mig. Ville bara meddela att fel som man som lekman kan göra. M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 För min del fungerar det fortfarande inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengt128 Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Iconoid kan göra texten under ikonerna genomskinliga eller välja valfri bakgrundsfärg till ikontexten http://www.sillysot.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 Hej, Testa gör det i den här ordningen: Kolla så inget är förbockat i egenskaper för bildskärm/anpassa skrivbordet/webb gå sedan in på denna länk igen och gör fixen: http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits...ktop_fixall.vbs Gå sedan in i egenskaper för den här datorn/avancerat/ och se till så allt är ibockat på inställningar under prestanda, verkställ/ok. Funkar det nu!? ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakob89 Posted June 1, 2006 Author Share Posted June 1, 2006 Nu fungerar det!! Tusen tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belsebub Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 Nemas Problemas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts