Gå till innehåll

Intel SATA RAID/AHCI Driver


CGD

Recommended Posts

När jag skall installera Windows XP måste jag redan vid installationen ha diskett med drivrutiner till hands. Hur det är på Windows 7 vet jag inte, men gissar att dessa drivrutiner kommer med i Windows. Åtminstone för Intels styrkrets, för Gigabytes styrkrets tycks den finnas kvar.

Den här disketten ligger på 142 Kb för Gigabyte och 360 b för Intel. Idag har jag Windows XP och har då vid installation haft Inteldisketten till hands för att få AHCI. Allt fungerar även om nu resultatet med XP är begränsat. Men det finns ju ytterligare två drivrutiner. En till Intel och en till Gigabyte på vardera runt 22,5 Mb.

Kan någon förklara vad som menas. Jag måste ju disketten redan vid installationen så vad skall jag då med en mycket större drivrutin till sedan. Tillförs det något nytt eller vad menas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skall installera Windows XP måste jag redan vid installationen ha diskett med drivrutiner till hands. Hur det är på Windows 7 vet jag inte, men gissar att dessa drivrutiner kommer med i Windows. Åtminstone för Intels styrkrets, för Gigabytes styrkrets tycks den finnas kvar.

Den här disketten ligger på 142 Kb för Gigabyte och 360 b för Intel. Idag har jag Windows XP och har då vid installation haft Inteldisketten till hands för att få AHCI. Allt fungerar även om nu resultatet med XP är begränsat. Men det finns ju ytterligare två drivrutiner. En till Intel och en till Gigabyte på vardera runt 22,5 Mb.

Kan någon förklara vad som menas. Jag måste ju disketten redan vid installationen så vad skall jag då med en mycket större drivrutin till sedan. Tillförs det något nytt eller vad menas?

Win7/Vista hittar AHCI på vissa fabrikat lättare, men inte alltid.

Vid XP installation gäller det alltid att disabla AHCI i BIOS.

Då slipper du mata med StorageControll SATA/RAID, som ändå inte kommer att lägga in den rätt.

Denna AHCI har ingen funktion annat än att bråka.

Detta händer när tekniken springer före människans förstånd.

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AHCI har stöd för hotswapping, använder du det?

Läste dina länkar, det KAN ge bättre prestanda, och det är sant, fast på pappret, om du har en raptor.

post-6485-0-01954100-1297598085_thumb.gi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej använder inte hotswapping.

Det råder delade meningar om NCQ och ACHI's vara eller icke vara.

Upplever själv att prestandan ökar med ACHI.

Det finns de som säger sig ha fått prestandaminskning också.

Ganska subjektivt eftersom maskinvaran varierar. ;)

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar, men var det inte svar på någon annan fråga.

Här är länken till Gigabytes sida

http://www.gigabyte.eu/products/product-page.aspx?pid=2921#dl

Om ni går till den här sidan och i valrutorna tar Driver och Windows XP 32bit kommer ni rätt. Där finns drivrutinerna. Som ni ser finns där två drivrutiner till Intel SATA. Den som man måste lägga till när man installerar Windows XP. Där är på diskett 370 Kb. Det är ju så här jag gjort och det fungerar som det skall. Men så finns det ju en Intel SATA drivrutin till. Den tar upp 23 Mb när den är uppackad. Den är ju helt klart mycket större så tillför den något mer? Eller vad är den till för

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligen så att den större filen innehåller det som behövs för att konfigurera och hantera olika RAID-inställningar medan den mindre är en enkel drivrutin som räcker till för att installationsprogrammet ska kunna använda hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...