Gå till innehåll

Startreparation


göte

Recommended Posts

Hej alla

I Windows 7 finns en funktion som heter "Startreparation" och min fråga är:

Vilket fel eller vilken (felaktig) hårdvara är det i en dator som gör att "Startreparationen" går igång.

Det måste finnas någon input/signal/villkor som triggar just denna funktion.

Jag har ganska nyligen fått denna felfunktion i en W7-dator och därefter bytt hårddisk (Kunden ville ändå ha en större),

installerat om W7 Home Premium (retail) och kört Windows minnestest utan fel - likväl triggas "Startreparationen" ofta varefter

datorn åter fungerar några timmar. Inga konstigheter syns under den tid som datorn funkar utan helt plötsligt slocknar skärmen

och "Startreparationen" drar igång. Det finns inga piratprogram i datorn och här kommer en spec av hårdvaran

Dator: HP Pavilion a6000

Moderkort: ECS Nettle3

Socket: AM2+ (940)

Bios vers: Phoenix Award BIOS 600PG

Processor: AMD Phenom 8400 Triple-Core 2,1 GHz

Grafikkort: NVIDIA GeForce 8500GT

Internminne: 3072 MB

Nätverkskort: Integrerat

Hårddisk: Samsung 750 GB/7200rpm Sata

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig, att jag ibland fick det felet på min laptop, inköpt 2008 med Vista Buisness på. Sedan jag installerade Windows 7 Ultimate (retail) på denna laptop förra året, har jag inte någongång sett denna funktion. Har för den delen heller aldrig haft en blåskärm. Däremot har jag stängt av laptopen med strömbrytaren några gånger, men inte heller då, har jag sett skymten av någon startreparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är drivrutiner till moderkort och NVIDIA ordentligt uppdaterade?

Inga värmeproblem? Damm och smuts?

Mvh

Mats H

Datorn är fullständigt ren inuti och alla drivrutiner är uptodate och fläktarna fungerar.

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startreparationen brukar gå igång om det är så att Windows inte kan komma till inloggningssidan. Det är vad jag har för mig att det var

Datorn är i full funktion när skärmen plötsligt slocknar och startreparationen drar igång. Om det skulle vara så att det är problem att komma till inloggningssidan som triggar startreparationen så är ju frågan istället vad som gör att den plötsligt bara lägger av.

Om man startar datorn manuellt efter att man även stoppat den manuellt så går den direkt till inloggningssidan och drar sedan igång.

Har haft lite funderingar ang. AMD:s Triple-Core processor. Hört lite rykten om att detta inte var enhöjdare

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på Er folket :)

Startreparationen WinRE vill envisas säger ni och systemet har installerats-om på en annan hårddisk, hmm.

Vi lägger vår panna i djupa veck och föreslår...

Systemet och Windows register kan uteslutas sålänge även om registret innehåller sökvägar till denna startfunktionen.

Hur ser partitionerna ut på hårddisken?

Oftast så skapas en extra startpartition förutom systemets egna partition. Har alla startfiler bytts ut under installationen eller finns det kopior från tidigare som blivit lånade eller lämnats kvar någonstans?

Har datorn undersökts ifråga om glappande kontakter till skärm - grafikkort - moderkort - strömförsörjning?

Skulle gissa på fel i moderkort eller Bios om något av ovanstående inte känns igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startreparation brukar vanligtvis dyka upp om man stänger av datorn ut att Windows avslutats korrekt, dvs exempelvis trycker på strömknappen för att "döda" Windows. Windows Recovery Environment (WinRE) känner också av om exempelvis filer som används och är kritiska för att Windows ska starta saknas elle rhar blivit korrupt och återställer detta.

Om du låter startreparation fixa vad den tycker är fel, vad säger den i loggen? Du har 30 sekunder på dig att klicka dig fram till infon, annars startas datorn om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...