Gå till innehåll

shockwave slutar att fungera med Chrome


Ellech

Recommended Posts

Har postat denna fråga tidigare också utan att få några svar.

När jag kör Chrome och programmet vill använda Shockwave Flash, så gör antingen Chrome att det inte fungerar att köra det utan det kraschar. Eller så är det Shockwave flash som inte fungerar tillsammans med Chrome.

Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut detta?

MVH

Ellech

post-11092-0-00592900-1307626828_thumb.p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Vem vet, kanske de blir bättre om du installerar spelaren på nytt igen.

Ser ut som det är en nyare version att ladda ner om man vill 11.6.0.626 :)

Rekommenderas också på deras hjälpsida - att låta avinstallera den äldre befintliga versionen före den nya installeras - om man upplever problem.

Kan tänka mej samma gäller för Flash om liknande händelser upprepas om & om igen.

Nu vet jag inte om alla upptäckt den lilla batch-filen som jag själv laddade upp här på forumet, möjligt den skulle kunna avhjälpa en del av problemen i Shockwave då vissa inställningar hör samman med liknande program. Om inte annat så kommer jag snart uppdatera rensningsverktyget med fler funktioner riktade mot just Shockwave hämtat ifrån CCleaner. Så har du CCleaner installerat på datorn redan så testa gärna Flashfunktionen i programmet.

Sedan är de ju himmla svårt & veta på rak arm vad som orsakar problem med plugin som hänger upp sig, ibland kan man finna en lösning genom inaktivera och avinstallera andra plugin som finns, ett i taget tills man ser vad det är som stör. Inte heller ovanligt att utomstående installerade program kan bygga in egna plugin i t.ex Internet Explorer.

Nu hade ju du Chrome så det är väl då kanske inte lika sannolikt men ändå. Går man lite längre så behöver Shockwave ett minsta utrymmeskrav där applikationen tillfälligt lagrar filer och data. Titta därför gärna närmare på hur mycket plats som finns angivet för Temporära internetfiler i Internet Explorer (Internet Alternativ).

Grundinställningen ligger väl någonstans mellan 50-100MB Minns inte exakt men med kravet då att Shockwave behöver minst 10MB så kan de ju va lätt hänt att programmet börjar klaga om för lite utrymme finns att tillgå.

http://www.adobe.com/products/shockwaveplayer/productinfo/systemreqs/

http://kb2.adobe.com/cps/155/tn_15508.html

http://www.google.com/chrome?hl=sv

http://get.adobe.com/shockwave/

Edit:

Vi gick visst om varandra med någon minut...Bra den nya versionen uppmärksammades B)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fungerade inte detta. Det "höll" dock längre än tidigare.

Jag intstallerade inte 11.6.0.626 eftersom jag inte fann den i listan över tillgängliga. Istället tog jag senaste versionen. Var det fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte Adobes Flash och Shockwave från Makromedia två skilda saker. Shockwave har jag avinstallerat på mina XP-maskiner. Det är ju enbart Adobes Flash som numera används, men jag kanske är ute och cyklar. :)

Adobes Flash behöver man ju inte heller bry sig värstens om, det uppdaterar sig själv kontinuerligt och det var länge sedan det krånglade hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hur kan shockwave sluta att fungera när det är avinstallerat?

Det skulle kunna härledas till att meddelandet kommer ifrån webbsidan som du besökt med webbläsaren och behöver därför inte vara genererat av datorn själv.

Därtill kan sånt uppstå efter att systemfiler tagits bort som .dll och OCX filer och aktuella filer inte blivit avregistrerade korrekt från systemet.

Man kan enkelt komma till rätta med den typen av problem genom manuellt registrera-av filerna efteråt.

Ganska vanligt sånt händer efter borttagning av programfunktioner & vid registerfel och infektioner av olika slag.

Men beror ju naturligtvis också på vad för sort av felmeddelande som uppträder.

Om du tar & öppnar din Chrome webbläsare och efteråt skriver in about:plugins i Adressfältet och trycker Enter :)

Vad står där då på nästa sida ifråga om Flash ?

(Klicka på lilla krysset för Details i övre hörnet för få upp allt mer överskådligt)

Integrerade plugin för Windows i Chrome heter gcswf32.dll

Används ett vanligt System-plugin som man kan ladda ner och installera heter den NPSWF32.dll

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

i Mozilla...

Shockwave Flash (NPSWF32.dll) = Adobe Flash Player (http://get.adobe.com.../?promoid=BUIGP)

Shockwave for Director (np32dsw.dll) = Adobe Shockwave Player (http://get.adobe.com/shockwave/)

Något förvirrande namn..men är nog så att det är Flash som krashar och inte Shockwave.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna härledas till att meddelandet kommer ifrån webbsidan som du besökt med webbläsaren och behöver därför inte vara genererat av datorn själv.

Därtill kan sånt uppstå efter att systemfiler tagits bort som .dll och OCX filer och aktuella filer inte blivit avregistrerade korrekt från systemet.

Man kan enkelt komma till rätta med den typen av problem genom manuellt registrera-av filerna efteråt.

Ganska vanligt sånt händer efter borttagning av programfunktioner & vid registerfel och infektioner av olika slag.

Men beror ju naturligtvis också på vad för sort av felmeddelande som uppträder.

Om du tar & öppnar din Chrome webbläsare och efteråt skriver in about:plugins i Adressfältet och trycker Enter :)

Vad står där då på nästa sida ifråga om Flash ?

(Klicka på lilla krysset för Details i övre hörnet för få upp allt mer överskådligt)

Integrerade plugin för Windows i Chrome heter gcswf32.dll

Används ett vanligt System-plugin som man kan ladda ner och installera heter den NPSWF32.dll

När jag testar det står det följande

Plugin-program (15)

Info

Flash (2 files) - Version: 10.3.181.26

Shockwave Flash 10.3 r181

ger också en möjlighet att inaktivera dessa två

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gör så här...

1. Gå till "Program och funktioner" i Kontrollpanelen, och avinstallera Macromedia- eller Adobe Shockwave Player... om du har någon sådan.

2. Ladda ner och kör uninstall_flash_player.exe

3. Starta om datorn

4. Ladda ner och installera Flashplayer för InternetExplorer och Flashplayer för Chrome/Firefox

Nu skall flashplayer fungera, förutsatt att du inte har några andra tillägg/inställningar som filtrerar flash.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...