Gå till innehåll

hp omnibook xe3


bobbe112

Recommended Posts

Postad (redigerade)

hej var ute i mitt föråd i dag o hittade min gamla laptop som jag tänkte försöka att få i gång problemet är som så att jag kommer inte i håg mitt administratör lösenord samt så är datorn lösenordsbeskydad i bios dock så går det att bota från cd om man trycker esc men går det då att formatera datorn utan bios lösenordet?

så därför tänkte jag höra med er om ni vet något sett så man kan få i gång datorn

tacksam för svar

/ Tobias

Redigerad av bobbe112
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så kan HP vara sjujäkliga att hålla just BIOS lösen. Det lagras på ett speciellt chip som inte ens nollställs med batteriurtagning.

Har själv en HP 6530 som är skyddad via jobbet. Inte något biter på det mer än att lämna in den på HP-service. Har testat allt. Även de program som finns till HP inne i Windows funkar kasst, då de uppdateras för att täppa igen de kryphål som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

laddade hem programmen från den sidan men hur kommer ska jag kunna köra det på datorn då jag saknar administratör lösenordet den är låst både vid vanlig start och via felsäkertläge

Du skall inte köra några program... det går inte i ditt läge. Du måste använda dig av metoden med bortplockat CMOS-batteri. Finns nog inget annat sätt i din situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej tänkte passa på att ställa en fråga

jag har laddat ner och bränt in programmet som jag fick av dig Cecilia

men jag förstår inte riktigt hur man ska göra på step two

har fått upp fölande

debug patch: windows found as windows

debug patch: system32 found as system32

debug patch: config found as config

debug patch: found correct case to be windows/system32/config

wat is the patch to the registry directory (relative to windows disk)

windows/system32/config:

vad ska man skriva där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är du säker på att detta knep fungerar på XE3'an? (som säkert är 10 år gammal)

Mig veterligen fungera bara detta på den gamla Compaq Pressarion. Den som är designad väldigt färgglad

99,9% sitter lösen fast i Epromet.

De mesta av sk. masterpassword är även de nonsens

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej tänkte passa på att ställa en fråga

jag har laddat ner och bränt in programmet som jag fick av dig Cecilia

men jag förstår inte riktigt hur man ska göra på step two

har fått upp fölande

debug patch: windows found as windows

debug patch: system32 found as system32

debug patch: config found as config

debug patch: found correct case to be windows/system32/config

wat is the patch to the registry directory (relative to windows disk)

windows/system32/config:

vad ska man skriva där?

Det verkar ju vara rätt sökväg (path) så det är nog bara att trycka på Enter-tangenten.

Det finns en vägledning till programmet på sidan http://www.pogostick.net/~pnh/ntpasswd/walkthrough.html

Det är lite oklart vad du kan göra med datorn. Behöver du inte skriva in BIOS-lösenordet för att Windows ska starta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

hej nu har jag kommit till step tre där jag inte fattar vad jag ska skriva in för något har givetvis försökt att förstå mig på guiden men inte kommit på hur man gör

chntpw edit user info & password

rid: 01f4 administrator admin

rid: 03ec aspnet

rid: 01f5 guest dis/lock

rid: 03f4 helpAssistant dis/lock

rid 03ea support_388945a0 dis/lock

vad ska man skriva där?

svar till dig cecilia jag kommer in ända till inloggningsrutan där det står administrator och sen ska jag ange password

sedan kommer jag inte in i bios om jag trycker f2 då måste jag har lösenord dock så kan jag bota när datorn starta upp genom att trycka esc två gånger

Redigerad av bobbe112
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först o främst tästade jag med enter och fortsatte ända till slutet men kom inte in i datorn så då tänkte jag tästa ett annat alternativ

jag hittade inte min xp skiva så jag körde i gång windows 98 se och följde anvisningarna dock så gick det ju inget vid så nu sitter jag värkligen fast

först kom den en ruta där jag tryckte enter sen så sa dom att jag var tvungen att göra en dos parion och godkänna att min hårdisk var större en 2 gb

efter det så kom det upp att jag skulle ha någon bot skiva för att fortsätta instalationen och sätta i den när datorn har startat om

jag tog hem en boot cd till wwin 98 se men vet inte hur jag ska gå vidare för att sluföra formateringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

först o främst tästade jag med enter och fortsatte ända till slutet men kom inte in i datorn så då tänkte jag tästa ett annat alternativ

jag hittade inte min xp skiva så jag körde i gång windows 98 se och följde anvisningarna dock så gick det ju inget vid så nu sitter jag värkligen fast

först kom den en ruta där jag tryckte enter sen så sa dom att jag var tvungen att göra en dos parion och godkänna att min hårdisk var större en 2 gb

efter det så kom det upp att jag skulle ha någon bot skiva för att fortsätta instalationen och sätta i den när datorn har startat om

jag tog hem en boot cd till wwin 98 se men vet inte hur jag ska gå vidare för att sluföra formateringen

Dessa gamla burkar behöver ett overlay -program, för att köra större diskar än 2,1 GB på win98

Resumé:

Du hitta din gamla XE3 i förrådet, av -98 års modell.

Den är BIOS-låst, men bootar tydligen fråb CD'n ändå?!

Nu försöker du lägga in win98, för du hittar inte din WinXp.

Så jag måste fråga.. vad skall du ha datorn till?

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej mario ja den är bios låst men som sagt så går det att välja enhet som man vill boota genom att trycka esc två gånger vid uppstart koden hittar jag men inte skivan.

datorn kommer mest att användas på internet samt skriva lite doc

vet du hur man får tag i ett sånt program eller en oem skiva till xp pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej mario ja den är bios låst men som sagt så går det att välja enhet som man vill boota genom att trycka esc två gånger vid uppstart koden hittar jag men inte skivan.

datorn kommer mest att användas på internet samt skriva lite doc

vet du hur man får tag i ett sånt program eller en oem skiva till xp pro?

Ta inte illa upp nu.

Men jag ser folk fråga om avdankade datorer som är hittade i soprum, vindsförråd etc..

Den enda sporten är att få igång dessa, sen hamnar på samma tippstation där de hittades.

Jag tycker det är bortkastad tid/text att supporta dessa.

Men gör såhär, mina slutord:

Leta på torrentsajter efter en xp_home_oem MED SP3, en sådan borde du hitta enkelt.

Just med SP3 då kan du provinstallera utan att ange nyckel, så får du testa så dator å disk m.m är helt - till att börja med.

marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår marios resonemang... men samtidigt kan ingen av oss förutsätta omständigheterna kring en dator som hittats i gömmorna i källare osv. Det händer än i dag att jag kan hitta gamla datorer vars delar får nytt liv... och inte hade det varit roligt att någon hade pekat finger. Nu börjar meningen "Ta inte illa upp nu"... och det är bra.

Jag har själv en god vän som fick en begagnad laptop från 19frösihjäl härom dagen. Det resonerades en del kring vad man skulle installera på den datorn... just av den anledningen att "man kan". Behov hittar man alltid. Och man lär sig på vägen dig... allt genom hjälp från andra. Vill man inte hjälpa... ja, då låter man bara bli.

För övrigt håller jag med... låna en XP-skiva. Antingen av en bekant eller på en torrentsida. Därefter är det bara att fortsätta.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för sjutton, är det någon mening verkligen, att lägga denna möda på något, som ändå inte kommer att funka!

Har en kompis som fick en dator 2003, med Windows 98, han har haft den i garderoben sedan han fick den, visserligen köpte han en bok om Win 98 då, men han är 75 bast nu och har varit en resa på äldrevården. När jag pratade med honom sist, så kanske kan ev. skulle sätta igång datorn, när jag frågade om denna fanns kvar. Han har aldrig använt en dator och kan med nöd använda sin mobiltelefon. Frågan är, hur man ska förklara för honom, som tror att den ska fungera, med ett eventuellt internet, han tror det bara är att sätta igång den. Att få honom att köpa en ny dator, skulle vara lönlöst. Kanske får han snart en till dator, av sina kusiner, som dumpade denna, när dom köpte ny. Lever han många år till, kommer hans garderob att vara full av överblivna datorer.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag förstår marios resonemang... men samtidigt kan ingen av oss förutsätta omständigheterna kring en dator som hittats i gömmorna i källare osv. Det händer än i dag att jag kan hitta gamla datorer vars delar får nytt liv... och inte hade det varit roligt att någon hade pekat finger. Nu börjar meningen "Ta inte illa upp nu"... och det är bra.

Min åsikt var generell och inte personlig. såhär ser jag och säkert flera på saken:

Det är ofta folk postar "meningslösa" projekt, detta märker kunningt folk, och avstår respons.

På så sätt framstår forumet som arrogant eller okunnigt - och det är ju värre.

Därför la jag en notis/ursäkt å forumets vägnar varför inte folk inte orkar engagera sig.

Motsatsen är ju värre, frågeställaren vet att folk KAN, men ignorerar, nu vet EN iaf. orsaken.

(Endel postar även konstiga saker för att få igång en chat typ.)

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är alltså BIOS admin password för att ändra inställningar:

Den väldigt svåra vägen: http://blogs.nopcode.org/brainstorm/2006/08/25/omnibook-xe3-resetting-a-bios-password-the-hardware-way/

Kanske något enklare: http://www.ehow.com/how_7473958_reset-omnibook-xe3-bios-password.html

Enklast om den fungerar: http://www.cgsecurity.org/wiki/CmosPwd

Problem 2, lösenordet för användarkontot "Administratör" i Windows XP.

Du har bootat upp på skivan och kommer till:

chntpw edit user info & password

rid: 01f4 administrator admin

rid: 03ec aspnet

rid: 01f5 guest dis/lock

rid: 03f4 helpAssistant dis/lock

rid 03ea support_388945a0 dis/lock

där skriver du 0x01f4

väljer:

1 - Clear (blank) user password

sen

q - Quit (you will be asked if there is something to save)

Write hive, Yes och starta sedan utan skivan så skall lösenordet vara blankt för Administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt var generell och inte personlig. såhär ser jag och säkert flera på saken:

Det är ofta folk postar "meningslösa" projekt, detta märker kunningt folk, och avstår respons.

På så sätt framstår forumet som arrogant eller okunnigt - och det är ju värre.

Därför la jag en notis/ursäkt å forumets vägnar varför inte folk inte orkar engagera sig.

Motsatsen är ju värre, frågeställaren vet att folk KAN, men ignorerar, nu vet EN iaf. orsaken.

(Endel postar även konstiga saker för att få igång en chat typ.)

Jag instämmer med ditt resonemang. Jag ville bara göra klart att ingen fråga är onödig om man är här för att lära sig.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej här kommer en uppfölning för dom som är intresserade!

jag har nu instalerat och uppdaterat alla drivrutiner samt använt windows update

anledningen till att jag inte hittade min xp skiva beror på att jag är mitt inne i en flytt så det blev att leta igenom en hel del flyttkartonger då jag tycker det är synd att den bara ska stå i ett förådet och samla dam så tänkte jag att man hällre kunnde fixa den i ordning och skänka bort den.

Det är inte alla som har råd att köpa nya datorer utan klara sig bra på en gammal.

Det som återstår är att bios är låst jag har suttit och läst igenom följande men saknar 3,5 disketter och tänkte fråga om man kunde fixa in filerna på en cd rom i stället och bränna den som boot skiva datorn är en gc

http://www.ehow.com/how_7473958_reset-omnibook-xe3-bios-password.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...