Gå till innehåll

Köpa ny dator.


Recommended Posts

Fråga

Funderar på att köpa en ny dator, har i dag en HP DV4-1210 eo.

Acer är det att rekomendera ??, har någon ett bra tips, på en bra model i såfall.

Normalandvändare, men vill ändå ha en med bra prestanda, och lite krut i.

Men viktigaste, om man jämför HP med Acer, vilket märke är då att rekomendera ??

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP står i begrepp att sälja sin PC-verksamhet så svårt att veta hur supporten kommer att fungera framöver men för närvarande så har ju HP mycket bra supportsidor med mycket information medan Acer har knapphändigt med information.

http://www.idg.se/2.1085/1.398916/hp-vi-lamnar-pc-branschen

Hur gammal är datorn du har nu och vad är det som gör att du inte trivs med den datorn längre?

Hur mycket RAM-minne är det i din dator?

Håller du på med bild-, videoredigering eller spelar häftigare spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo , jag trivs bra med den,men det var bara några funderingar jag hade, blir så ibland när man är i butik och kollar runt lite, ser nya fräsca datorer. Köpte datorn Maj 2009, så jag hoppas att den håller lite till, RAM - minne 3.

Håller inte på och spelar häftiga spel.

Normalanvändare är jag, och kommer nog så att förbli.

Har haft HP tidigare, har trivts med det, frågan är nu om det som skrivits nu om att sälja Pc delen av HP ??,

om man vågar satsa på en ny HP dator efter detta ?? kommer HP fortfarande att tillverka Pc, hur blir det med support med mera, om det nu blir som det spekuleras om.

Ha en bra helg

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog borde din dator kunna fungera bra ett tag till.

HP kommer att sluta tillverka datorer så vitt jag förstår, men det tar ju minst ett år innan en sådan affär är i hamn. När Lenovo köpte IBMs datortillverkning för några år sedan tog de över all support och liknande från IBM så befintliga kunder märkte knappast av någon större skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt så.

Vi får se vad som händer.

Cecilia, du verkar ju väldigt kunnig, har du något bra förslag på ett bra ställe, företag i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig att utöka minnet på datorn ?? grejar inte sånt själv.

Ha en bra kväll.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker man hört om många historier om HP datorer så det är knappt jag själv skulle vilja välja fabrikatet.

Å andra sidan så har HP en stor andel datorer ute på marknaden varför de kanske är därför som man lättare kommer i kontakt med märket HP.

Välj en med bifogad skiva för Windows inkl. genuin produktnyckel framför en med återställningspartition.

De senare har ju varit ett affärstrix i blåsa kunderna under flera år och skulle disken gå förlorad så står man där utan sitt Windows.

Har själv alltid kört med Fujitsu Siemens - gått som på räls utan större problem i alla år.

Nästa dator kommer antagligen bli en stationär specialbyggd maskin p.g.a enkelheten i att kunna förändra komponenter & bygga-om efter hand.

Trenden annars har väl varit att man vill sälja bärbara och folk har gillat produkterna men tror mig se en viss tillbakagång bland dem som föredrar att kunna pilla själva ändå börjat falla tillbaka på maskiner med "riktig låda" som ett bra alternativ. Universellt & lättanpassat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt så.

Vi får se vad som händer.

Cecilia, du verkar ju väldigt kunnig, har du något bra förslag på ett bra ställe, företag i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig att utöka minnet på datorn ?? grejar inte sånt själv.

Ha en bra kväll.

Lasse B

Tack detsamma! (Fast nu kanske det ska vara ha en bra dag i stället ;) )

Nja, jag gör ju sådant som att stoppa i mer minne själv så jag känner inte till sådana ställen, men jag antar att de flesta små datorbutiker ställer upp och gör det. Andra får avgöra om du verkligen kommer att märka av att datorn blir snabbare av mer RAM-minne om du redan har 3 GB och rätt blygsam användning av datorn för jag har Vista med 2 GB RAM-minne och det tycker jag fungerar bra vid normal användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga nej, du lär inte märka någon skillnad med 1GB till vid det användande jag föreställer mig att du har. Åtminstone inte stor nog att motivera kostnaden och besväret. Risken är att alla minnesplatser är fyllda och du kommer få byta ut kretsarna, inte bara fylla på med ytterligare en, vilket såklart blir dyrare. Dessutom jobbkostnad på det om du inte gör det själv så är du raskt uppe i en hyfsad slant.

Behåll den ett år till om du kan och köp sedan en ny dator i 4000kr klassen så får du nog mer prestandaökning per krona, plus att du har kvar din gamla dator som säkert kan vara till någon nytta trots åldern.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv köpt en stationär Packard Bell. Ofta bra pris med tanke på vad man får. Märket hade dåligt rykte för några år sedan men ägs numera av Acer.

http://www.netonnet....ll&PriceFilter=

De säljes av de flesta stora kedjor. En annan sak som jag gillar med dem är designen. Vissa märken sätter USB portarna ovanpå datorlådan och långt in. Väldigt opraktiskt om du har ett tradionellt datorbord och har placerad datorn långt ner inne i ett utrymme med en skiva ovanpå.

Packard Bell har sina anslutningar i framkanten vinklade uppåt lätt åtkomliga.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP kommer att sluta tillverka datorer så vitt jag förstår, men det tar ju minst ett år innan en sådan affär är i hamn. När Lenovo köpte IBMs datortillverkning för några år sedan tog de över all support och liknande från IBM så befintliga kunder märkte knappast av någon större skillnad.

Så påverkas du om HP slutar med datorer http://www.idg.se/2.1085/1.399248/sa-paverkas-du-om-hp-slutar-med-datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, den som lever får se, brukar man ju säga.

Om det nu skulle ske, utförsäljning, så finns det ju fortfarande mycket bra datorer på marknaden, men det skulle inte förvåna mig om HP bildar en egen division just för detta.

Mvh

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...