Gå till innehåll

Fiberbredband från Telia


Recommended Posts

Hej!

Och snabbare bredband till er alla! :)

Jag ska få bredband, ip-telefoni och tv (paket lagom) fiber 100 Mbit/si min brf lägenhet och leverantör är Teliaoch "bara" 200 kr + på hyran.

Hårvaran som jag får är Thomson TG789vn (router, switch , mm ?), Tvbox Motorola VIP 1003.

Jag undrar vad man kan göra för att ”trimma” min dator och övrig hårvara och mjukvara för att få ut det mesta av bredbandet? (kablar, extra switch, mm) utan att förstöra garanti! Har funderat på att byta alla nätverkskablar som följer med till Cat6 kabel är det bra? Har ADSL 6-8 innan så jag hoppas att jag kommer att märka någon skillnad! Och jag undra också om ni som har Telia som fiber leverantör på bredband tycker att det fungerar bra? Alla tips är välkomna!

MVH Staffan W.

Redigerad av boelving
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cat5-kablar klarar av 100 Mbit/s så om det inte är dåliga kontakter eller liknande som orsakar störningar finns det ingen anledning att byta ut dem. Har du dessutom 5e-kablar idag klarar de av 1 Gbit/s. Visst märker du skillnad på att gå från 8 Mbit/s till 90 Mbit/s (om nu nätverket inte skulle klara av mer), men du märker ju ingen skillnad på att gå från 90 till 100 Mbit/s.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_5-kabel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att priset hamnar på hyran, så vart det för morsan min och hon har fiber, 100 mb, IP & TV. Tror de vart runt en hundring i höjning men de beror kanske på brf oxå. Samt att brf köpte in allt som behövdes, modem etc...samt hade folk som kopplade in allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...