Gå till innehåll

Strömproblem med vår HP Pavilion dv7


CGD

Recommended Posts

Helt plötsligt dör datorn efter att den varit igång ett kort tag. Jag har nu satt i en energimätare mellan vägguttaget och nätadaptern. Adaptern som inte är HP original är på 90 Watt.

Problemen började i fredags med att datorn eter att den varit igång några timmar bara dog. Till och från gick den att få igång och visade då att batteriet var dåligt och det laddades inte.

På lördagen när jag hade satt i energimätaren och fick datorn att gå kunde jag se att den drog upp till 85 Watt och batteriet laddades. När jag stängde av datorn fortsatte energimätaren att visa rätt höga värden runt 50 Watt. När jag senare startade den visades att batteriet var fullt.

Därefter stod datorn, utan elsladden ansluten, till måndag eftermiddag. När den då startades var batteriet nästan tomt och det laddades inte. Så efter bara några minuter dog datorn.

Datorn stod sedan över natten med elsladden ansluten och idag kunde jag starta den och köra några minuter. Men jag hann se att batteriet var nästan tom och det visade ingen laddning.

Så vad kan vara fel.

Vi har haft datorn några år nu så kan det vara batteriet som lägger av. Men borde den då inte gå felfritt med elsladden ansluten?

Kan något gått sönder i datorns kontakt för elanslutningen? Finns det något sätt att ta reda på detta själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet är med största sannolikhet helt slut och den felbeskrivning du lämnar överensstämmer med den jag hade. Fimpa batteriet, köp nytt eller kör utan. Min dator härjade på som attan innan jag fattade att det var batteriet som fick datorn att helt fucka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, håller med Wheninrome. Kör man en laptop stationärt, bör batteriet inte sitta i. Hade också diverse problem, när batteriet satt kvar och jag körde laptopen stationärt. Kollade med leverantören som är Toshiba och där menar man också samma sak. Sedan jag avlägsnat batteriet har det aldrig varit några problem, sedan nu snart 2 år..

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert sant batteriet i många fall tenderar & lätt blir till en felkälla, särskilt när de börjar bli dags för byte.

Tar man exemplet många nämner att batterijackets livslängd t.o.m kan förlängas en aning om det förvaras kallt.

Då bör det ju helst inte sitta i datorn mer än vad som behövs. Samtidigt kanske man vinner någon grad i lägre temperatur när datorn körs genom den slipper "värmen" från batteriet. Försumbart kanske när batteriet är full laddat men vid laddning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som problemet har löst sig lite utav sig självt.

Jag lät elanslutningen vara igång, med energimätaren. Datorn stod i två dygn med förbrukning på cirka 5-8 Watt. Samma som när datorn inte är inkopplad. Men efter de två dygnen var batteriet fulladdat och datorn gick nu att köra utan batteri. Dessutom drog den nu mindre ström. 55 Watt som mest mot tidigare 85 Watt.

Jag undrar ju vad det var som orsakade problemet från början. Kan ett batteri som är näst intill urladdat göra att datorn inte vill gå? Men den gick ju inte heller att köra med batteriet urtaget.

Antar att det får sättas upp på kontot för obegripliga dataproblem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...