Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag har en tid nu fått brev från vänner, men även nyhetsbrev där all text har varit kodad eller krypterad.

Jag har kollat med mina vänner och haft dem på telefon när de har sänt iväg ett vanligt enkelt brev med bara en textrad som "Test", och när jag har tagit emot det och öppnat det så är det 1000-tals tecken i brevet och det är svårläsligt till förbannelse.

Jag lyckas naturligtvis hitta ordet "Test", det står klart och tydligt utskrivet på fler än ett ställe.

Men vad all den övriga texten är för något har jag inte den blekaste susning om.

Vidare så skall det väl sägas att texten är skickad som vanlig oformaterad text, all html och och annat sådant fungerar som vanligt även från samma vänner och nyhetsbrev.

Hur läser jag sådana här brev?

Kan någon vänlig själ stolpa upp exakt hur jag skall gå tillväga för att förändra det som måste förändras...?

Jag har Microsoft Outlook från Officeprogrammet 2003 som mitt mailprogram.

Min webläsare är Internet Explorer 9 och mitt operativsystem är Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så enkelt att mailet's HTML-text visas, kan du inte bifoga lite eller delar av innehållet i något mail?

(självklart så länge det inte samt inte innehåller personlig information)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ett nyhetsbrev jag har fått...

Självklart editerad av mig med borttagen personlig information (Tror jag?)

"X-LISTENER: [mailgw.net]

X-IronPort-Anti-Spam-Filtered: true

X-IronPort-Anti-Spam-Result: AgcDAOty/U7RVaA0kGdsb2JhbABCrGgIIgEBAQEJCQ0HFAQgAYF1FgIsAQQ1Aw0FED0YCBIBBQEoAS6HYJZPglsKjlCEUYkwAgULjAQEjiaGXI19PYFNgi4

X-IronPort-AV: E=Sophos;i="4.71,431,1320620400";

d="pdf'?scan'208";a="19837160"

to:content-type;

bh=4Ls3S67E17klrjfG8FNNKApiv7Ke45GUr7ZTp1IzhBo=;

b=b82tGRwNq2PKD5FUwcPeEPJ6t8UdnoIkmi1TWSy8kolHu6Bc/f1i0XXsN27YQnWplX

aqwwlzq7tW828Q2g90PSxjhPL7kMhCSnWBt9+zKuWg8ssPM5C4VfkKQDS5EidyeJkyrx

Lrn+dSEUp0s4jvQMWqCgdDcB+9qXKm3A0T5u8=

MIME-Version: 1.0

X-Sender-Auth: y0d1O3UqLoG7XAQLL9pkqx6dCQs

Message-ID: <CAMwXn-gLcx6Fg9QYOW46jho7F5maoE90MLyE4Tjsb8G+EcPMSw@mail.com>

Subject: =?ISO-8859-1?Q?Gott_Nytt_=C5r=21?=

From: =?ISO-8859-1?Q?Klubbm=E4starna?= <>

To: undisclosed-recipients:;

Bcc:

Content-Type: multipart/mixed; boundary=f46d0413902d27057304b54ae153

X-Brightmail-Tracker: AAAAAgpgoqIZrP/7

X-Brightmail-Tracker: AAAAAA==

--f46d0413902d27057304b54ae153

Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1

Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

Som bilaga och f=F6rhoppningsvis gl=E4djespridare, skickar vi med en liten

historia=A0skriven av=A0ett par nya medlemmar p=E5 b=E5ten ***************.

Deras hemsida =E4r: ************.wordpress.com=A0 D=E4r finns mer "godis"

f=F6r den interesserade.

Inbjudan till =E5rsm=F6tet =E5terkommer vi med under de n=E4rmaste veckorna=

.

Vi =F6nskar dig en riktigt bra start p=E5 2012, Gott Nytt =C5r!"

Detta är bara en hälsning om ett gott nytt år, alltså ingenting viktigt.

Men det är ändå lite irriterande, under denna hälsning som kommer det 100-tals rader med bokstäver, tecken och siffror om vartannat utan någon som helst ordning eller förståelse!

Och dessa raderna kommer oavsett om det är ett kort brev om bara ett ord som "test" eller som nu!

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare kan det också sägas att högst upp i mailprogrammet står det följande text:

"Du visar nu det här meddelande i zonen internet"

Och det har aldrig visats förut

Iofs förut så hade jag Mozilla som huvudläsare och inte IE som jag har idag.

Men förut hade jag precis som idag outlook som mailprogram, och mailet och webläsaren har väl inget med varandra att göra väl, inte när det gäller oformaterad text, väl...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det liknar & påminner om innehåll man kan ta fram från brev som meddelandekälla där även avsändaren kan spåras baklänges.

Brukar börja med X-store, X-message, X-mailer, X-OriginalArrivalTime osv. resten av mailets skrivna innehåll brukar ligga kodat som html inbäddat strax under.

Prova med hitta inställningar för hur visning av meddelanden sker, tyvärr känner jag inte till mailprogrammet så värst väl för kunna ge bättre tips än så här....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ypperligt nöjd med mitt mailprogram, jag har haft det i många år nu, så jag tänker inte byta.

Jag vill dock komma tillrätta med detta problem.

För som jag ser det är hur jag får avsändarens oformaterade text att synas som icke kodad hos mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte på den länken som Plun gav med följande text "oformaterad text blir krypterad i outlook 2003" Och detta är det enda jag får upp!

http://support.microsoft.com/kb/836033/sv

Och vilken av alla de trådarna som häri visas, som jag kan söka svaret i, har jag inte den blekaste om då jag inte vet vad det heter!

Men jag har ju windows 7 installerat, så office servpack 3 för xp, kan jag väl inte installera?

Och om jag kan det, var finner jag den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Wheninrome - Base64, PGP ??? Jag kan tyvärr inte programspråk, jag kan knappt dator överhuvudtaget.

@fredde - Nä, alla blir det inte, men det spelar ingen roll på avsändaren. Det verkar enkom bero på brevets formatering.

@JoWa - Källkod??? Jaha, hur då och varför...? Finner inga alternativa visningslägen...

@Plun - Varför du gör dig besvär med att svara är för mig en outgrundlig gåta, när det är ett sådant besvär för dig, då jag klart och tydligt har sagt att jag inte önskar få reda på om några andra program då jag önskar lösa problemet i det befintliga program jag har. Så sluta med att komma med rekommendationer om andra program och tråkiga slutsatser till varför du inte orkar eller vad det nu är du gör!

@si3rra - Jag finner inte det som du frågar efter under den menyn, däremot så har jag under formatmenyn alla de valen, men de är skuggade och jag kan inte göra några andra val. Och jag finner ingen annanstans heller något val på förändrad layout...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg exakt hur det var med Office 2003, men senare versioner har en reparationsfunktion. Du hittar den i startmenyn. Annars skulle förmodligen en ominstallation av Office, lösa problemet. I med skivan och följ instruktionen om reparation/ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@JoWa - Källkod??? Jaha, hur då och varför...? Finner inga alternativa visningslägen...

Ja, ett e-brev innehåller alltid mer information än e-postprogram och motsvarande webbtjänster normalt visar (i själva brevet), information om avsändare/mottagare, tid och datum, o.s.v. Via en eller annan meny alternativ något kommando kan man få programmet/webbtjänsten att visa källkoden/det kompletta brevet, och det är det du ser (och återger i ett tidigare inlägg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad du säger är att det här nyhetsbrevet blir oformaterad text hos mig, men sänds ut som ett html brev från avsändaren?

Därför får jag all denna mystiska kombination med otydbar text, då all info i html översätts till oformaterad text...?

Om så? - Hur bär jag mig åt då att kunna ta emot breven i samma form som de sänds ut...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har nu kollat med webmastern hos det företaget med det felande nyhetsbrevet.

Och han känner inte till mitt problem, han vidarebefodrade sin kopia på nyhetsbrevet till mig och då gick det galant och helt utan problem.

Han trodde dock att det är mitt outlook-program (office 2003) som är boven i dramat, då det börjar bli för gammalt, så är det till viss del inte längre kompatibelt med windows 7.

För han har själv det officeprogrammet från det året och vissa filer går inte längre för honom att öppna, till exempel...

Så frågan är då?

Jag är ju nöjd med outlook och dess layout, så antingen så får det bli att jag köper den senaste varianten alltså 2010, men med outlook så blir det ett dyrt program!

Alternativet vore att man hoppar detta och tar gratisprogrammet windows-live istället.

Men jag känner mig inte säker med det programmet, då jag inte vill ha det online!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...