Gå till innehåll

Uppdateringar fungerar inte


CGD

Recommended Posts

Usch, dataproblemen hopas sig på alla områden nu. Här är ett nytt.

Jag får hela tiden upp att det finns några uppdateringar som skall installeras. Efter att jag hämtat hem dem och installerat dem kommer följande meddelande upp.

Det gick inte att installera vissa uppdateringar.

Säkerhetsuppdatering för Microsoft .NET Framework 1.1 SP1 på Windows XP, Windows Vista och Windows Server 2008 x86 (KB2656353)

Uppdateringspaket för Microsoft .NET Framework 3.5 Service Pack 1 och .NET Framework 3.5 version 2.0 till 3.5 (KB951847) x86

När jag då stänger ner den rutan kommer nästa upp med meddelande.

Flera oväntade fel uppstod med den programvara som du nyss använde. Du blev aldrig ombedd att skicka felrapporterna när felen inträffade.

Hur löser jag detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som får dig att tro att jag inte har SP3? Det har varit installerat i flera år. Net Framework 3,5 har jag för att det var något program som krävde. Men visst kan jag pröva att ta bort det. Är det bara att ta bort via "ta bort program" eller Revo Unistaller som jag brukar använda mig av.? Såg dessutom att jag har en hel hög med Net Framwork program installerade.

Slutligen undrar jag hur installationen av dessa program kan ställa till det med Windows update. Borde det då inte vara många som har samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som låser installationen låter de som, händer så även mig emellanåt.

Oftast löser det sig av sig självt genom man får starta-om systemet och efter ett tag så brukar uppdateringarna hoppa in och installera sig som dom ska iaf. Vissa uppdateringspaket är ju ordnade så också att dom måste installeras i en viss ordning.

Se bara upp med avinstallation med verktyg som Revo på enstaka installerade funktioner eller installationspaket.

Har man otur så kan man lyckas riva sönder resterande delar som ska vara kvar i de stora hela.

Räcker bara man förväxlar liknande namn på nycklar i registret eller filer med liknande namn.

Alltid trist när sånt händer och slutar oftast med man får installera-om ännu mer & reparera.

.NET Framework är ett typiskt sådant och då är det bättre man enbart kör den tillhörande avinstalleraren som hör samman med den uppdateringen/versionen det gäller. Lägg till Ta bort program är ju de rätta isåfall.

Annars då tredjeparts program och när saker ska rensas ut rubb & stubb, då är Revo perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerat alla Net Framework men ändå så kommer uppmaningen om att installera säkerhetsuppdateringarna. Det måste vara något annat jag kan/borde ta bort.

Jag har sökt efter de KB numren som uppdateringarna har men de går inte att finna.

KB numren är;

KB2416447

KB2572073

KB2656352

Samtidigt som det här började fick jag ett annat problem men det har med Office OneNote 2003 att göra. Så även om felen började samtidigt tycker jag inte de borde höra ihop. OneNote har ju en lila ikon nere till höger i systemfältet. När jag trycker på den så kommer det upp en ny sida där jag kan skriva in något. Så är det inte nu utan det kommer alltid upp samma sida.

Märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar bli så när man tar bort tidigare installerade uppdateringar.

Windows update vill ju jämföra systemet med vad som finns tillgängligt så då dyker dom upp igen.

Men man kan ju också välja att dölja vissa uppdateringar om man behöver, möjlig lösning i detta fallet.

Vill man söka efter information om uppdateringar så kolla länken

http://technet.microsoft.com/en-us/security/bulletin

Vet inte om det är en av dom bättre men funkade när jag testade nyss.

Använd fliken 'Search by KB article number'

Sök därefter på KB nummer (utan KB i början/ enbart nummret)

Följer man länkarna vidare bland artiklarna så hittas även separata nedladdningslänkar för ladda hem uppdateringar direkt i webbläsaren. Skulle kunna vara en möjlighet också eftersom uppdateringar som satt sig på tvären då kan installeras manuellt istället för använda den automatiska vägen via Windows update i datorn.

Kontrollera bara så servicepack & versioner stämmer så blir allting bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag backat tillbaka Windows fyra månader, med hjälp av en Acronis backup från 2011-09-21, och då är jag helt säker på att jag inte hade detta trassel. Men gissa vad! Jag har ändå fortfarande trasslet med Net uppdateringarna. Jag fattar bara inte hur det går till. Jag kan inte backa längre tillbaka för jag gjorde en stor omändring i ägarstrukturen vid den tiden.

Acronisbackupen är hela C: disken och omfattar hela Windows samt alla program. Här ligger också användarnas systemfiler men användarnas egna filer ligger utsprida på flera andra diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trotts att jag backade tillbaka så hjälpte det inte.

Så här kan felmeddelanden se ut.:

Säkerhetsuppdatering för Microsoft .NET Framework 1.1 SP1 på Windiws XP, Windows Vista och Windows Server 2008 x86 (KB2656353)

Microsoft .NET Framework 3.0: Språkpaket för x86 (KB928416)

Säkerhetsuppdatering för Microsoft .NET Framework 1.1 SP1 på Windows XP, Windows Vista och Windows Server 2008 x86 (KB2572067)

Hur viktiga är de egentligen, det enklaste är kanske att ta bort dem i uppdateringslistan. Men den stora frågan är ju fortfarande, varför finns det någon lösning?

Men någon kanske kan ha en adress till någon annan sida som kan tänkas kunna. Microsoft ser ut att vilja ha betalt och min något snålt tilltagna pension gillar inte den typen av extrautgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det måste det göra för jag har inte installerat dem på eget beslut. Däremot uppdateringarna kan det finnas en möjlighet att jag valt. Jag har precis backat tillbaka min installation några månader och dessutom raderat allt som hade med Net Framework att göra. Men utan att jag kan komma ihåg hur det hat gått till så är de alla tillbaka igen. 1.1, 2.0, 3.0 och 3.5. Jag har blockerat några uppdateringar i Windows update så jag har inte haft påminnelsen uppe på några dagar nu. Men nu tog jag bort blockeringen och gjorde en sökning i Windows update och genast dök det upp några viktiga uppdateringar.

Jag har nu installerat dem så det är bara till att vänta och se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte problemet med att det hela tiden kommer upp att jag måste/bör göra en uppdatering. Gjorde jag uppdateringen dök det snart upp att den var misslyckad och strax därefter dök rutan om uppdatering upp igen. Så där höll det på hela tiden.

Efter att ha prövat olika lösningar som alla varit misslyckade har problemet konstigt nog ändå löst sig. Men det värsta här är att jag vet lika lite om varför problemet började som att det slutade.

Typiskt obegripligt data problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...