Gå till innehåll

Recommended Posts

Skulle behöva hjälp av ett Office-proffs! Problemet är följande...

POP3-konto i Outlook 2007 skall flyttas till ny dator med Outlook 2010 och samtidigt ändras till IMAP.

Efter några timmars labbande misstänker jag att det inte går överhuvudtaget, men önskemålet är alltså att få alltsammans i en enda .pst-fil.

Hur jag än bär mig åt, lyckas jag inte få över innehållet i den gamla "POP-filen", till det nya IMAP-kontot, utan blir sittande med 2st .pst-filer... en med all gammal e-post och en ny som samlar alla nya meddelanden.

Någon som vet om det är möjligt, och i så fall kan förklara hur man gör?

Jag har troligen gått igenom varenda guide på nätet, utan att lyckas. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som problemet trasslar till sig och uppkommer genom att överflyttningen inriktas på flytta filer från den gamla datorn och över till den nya.

Vad händer om du istället låter e-post programmet i Office 2010 hämta hem allting från kontot på webben?

Menar på att skifta mellan POP och IMAP brukar ju vara relativt enkelt i programmets e-post inställningar när nytt konto ställs in.

Har man därtill extra meddelanden m.m som inte finns på servern, så borde detta kunna importeras i efterhand från den gamla datorn iaf. Låter möjligt men är inget proffs på dom här sakerna själv..ledsen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där mina *.pst lagras så finns det en för *.pst för vart IMAP-konto och en outlook.pst för samtliga POP-konto. IMAP-finns på webben så det finns ingen anledning att flytta dessa.

Flytta bara outlook.pst där alla gamla POP-mail lagras.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att flytta mailen för hand mellan IMAP-konton och POP-konto i Outlook för att sen ta bort alla gamla mappar och konto som har med POP att göra när det är tomt.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget finns lagrat på servern. Allt ligger i den gamla .pst-filen från POP3-kontot.

Nu tar vi det från början:

1. Kopiera Outlook.pst från gamla datorn till nya, lagras i mappen "C:\Users\Användare\AppData\Local\Microsoft\Outlook"

2. Skapa POP-konto tillhörande de konto som lagras i outlook.pst (vet ej om detta steg behövs för att skapa mappar för pop-kontona, mapparna kanske följer med outlook.pst).

3. Skapa IMAP-konto.

3. Dra och släpp de gamla mailen från POP-kontona till IMAP.

4. Ta bort allt som har med POP att göra när mapparna är tomma.

5. Färdigt( fungerar på min egen burk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen inget enklare sätt?

Det handlar om ett företag med 3 personer, 3 datorer och alltså 3 e-postkonton... var och en med 1000-tals mail sorterade i massor av mappar. Jag är redan trött i musarmen. :(

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså hur svårt kan det vara?

Skapa IMAP på de nya datorerna och importera mappar och allt från pst-filerna från de gamla datorerna (de med POP-konton). Är det stora pst-filer så använd en extern disk eller nåt. Kommer att ta ett tag men jag har själv just gjort det. Hela mappstrukturen och allting följer med så klart. Varför krångla till det? Möööö.... :lol:

För att förenkla:

  1. Du har ordnat med IMAP på de tre kontona på de tre nya datorerna.
  2. Kopiera samtliga PST från de gamla datorerna
  3. För var och en av de nya datorerna, välj importera från PST till det nya IMAP-kontot. (respektive pst för respektive konto)
  4. Pang på rödbetan - alla mappar, mail, filer och Gud vet vad följer med och hamnar i samma ordning på IMAP som på POP-konto. (t.o.m. min hamster klarar av detta)

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var exakt hittar du importfunktionen i Outlook 2010? Kan du be hamstern skicka en karta? ;)

Jag har aldrig varit nån fan av Outlook, men 2007 klarar jag någorlunda. 2010 har jag knappt startat tidigare. Försöker bara fixa en hanterbar it-miljö i en molnlösning åt det här lilla företaget. Övergången till IMAP är sista detaljen.

Hur som helst tror jag att jag löste det... jag fick in allt under en korg, men jag har 2 .pst-filer. Så kanske det skall vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska enkelt. Jag bytte alltså från POP till IMAP eftersom jag behövde åtkomst till samma mail från flera olika datorer och gjorde således enligt följande:

  1. Loggade in på Gmail och ändrade till IMAP på mitt konto.
  2. Startade Outlook 2010 på nya datorn.
  3. Skrev in kontouppgifter - lät Outlook 2010 installera kontot.
  4. PST-filen från gamla datorn (dvs från POP-kontot) kopieras med USB-minne/extern disk

  5. Gå till Arkiv - Info

  6. Välj Öppna - Importera


  7. Välj att importera från PST-fil

  8. Välj den PST-fil du vill importera data ifrån. (detta fallet filen med namn Outlook.pst)
  9. Efter att importen startats kommer det att ta ett tag eftersom mail och allt kommer att överföras till servern, vilket tar olikalång tid beroende på storleken på din PST-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte "ganska enkelt", eftersom ingen av era instruktioner hittills fungerat som tänkt... åtminstone inte på den maskin jag använder för pilotprojektet. Vill man öka på förvirringen ytterligare kan man gå till Microsoft Office egna guider och försöka följa dom... bedrövligt säger jag bara. Inte ens Office avinstallations-guide har man lyckats få korrekt.

Wheninrome kan glömma allt vad gmail och andra gratistjänster heter, eftersom det handlar om betald mail-server hos One.com.

Tack för att ni försökte förklara, men just nu verkar hela Outlook-installationen "f**ked up", så för tillfället pågår fullständig utrensning av allt vad Office heter. Jag får helt enkelt börja om från början.'

Ny utgångspunkt är alltså...

Jag sitter med en fullmatad Outlook.pst från Office 2007 pop-konto, som skall in i en Office 2010, där Outlook aldrig använts, kontotypen skall vara IMAP!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter med en fullmatad Outlook.pst från Office 2007 pop-konto, som skall in i en Office 2010, där Outlook aldrig använts, kontotypen skall vara IMAP!

Mailservern måste ju vara inställd på att kunna leverera via IMAP, eller hur? När du installerat Office 2010 och startar Outlook första gången så får du frågan om du vill skapa ett e-postkonto, du svarar ja, matar in alla uppgifter och sedan försöker programmet hämta inställningarna automatiskt och fungerar inte det så får man mata in dem manuellt.

Efter att man fått igång ett fungerande konto så startar man Outlook och väljer att importera från den pst-fil som fanns till Outlook 2007 - eller har jag missuppfattat precis allting eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, problemet är att jag hittills inte har kunnat samla nytt och gammalt i samma fil. Den importerade filen ligger kvar och heter fortfarande Outlook.pst, men allt nytt har hamnat i en ny fil som döpts till "epost@adress.pst"... och det har varit omöjligt att slå ihop dom.

Skall strax prova igen, med en fräsch office-installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag kan minnas måste du alltid ha en lokal PST-fil (outlook.pst i ditt fall) och en PST file per IMAP-konto eftersom detta bara är en lokal cache. Kalender, kontakter etc är tänkt att lagras i outlook.pst och jag vill också minnas att det är därför du aldrig kan sätta en datafil för ett IMAP-konto som standard och sedan ta bort outlook.pst. Summa summarum: Outlook.pst permanent och nödvändig, medan e-post@domän.se.pst är temporär och kan tas bort utan att information går förlorad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar fortfarande inte som tänkt, hur jag än gör så slutar det med 2 inkorgar... en med importerad data (Outlook på bilden) och en där ny e-post hamnar (överstruken på bilden).

Dessutom gick det, som befarat, inte att avinstallera Office 2010 fullständigt, trots manuell rensning enligt MS-guide.

Efter vad jag trodde var en fräsch installation av Office, vägrar Outlook fortfarande starta utan den importerade pst-filen. Alltså ligger den gamla informationen kvar någonstans i registret.

post-1936-0-39019200-1327749749.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen visst, jag har också två pst-filer (se bild) och det kommer man inte ifrån utan det är som Andreas S säger. Tyckte också det var lite korkat men jag utnyttjar det nu som en backup dit jag drar viktiga mail som inte får försvinna. (Vem har glömt Loopia och Tieto Enator o deras crascher?)

Summa summarum; du får stå ut med två pst filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen visst, jag har också två pst-filer (se bild) och det kommer man inte ifrån utan det är som Andreas S säger.

Hej boys.

Jag bråka också med detta i Outlook 2003, men jag löste det då via gustavianska sättet .

Flytta alla lösa mail (inte mappar) och flytta över till samma "konto", sen kasta jag pst.(2)

Jag samla det i filen som heter outlook.pst, så windows inte blev ledsen.

Jag drog inga mappar över till det andra "kontot" utan skapa nya - även det för säkerhets skull.

Detta fungerar inte i 2010 längre då?

marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...