Gå till innehåll

Start8


frederik

Recommended Posts

Gäst opensource

Det lär dyka upp liknande program om efterfrågan blir stor. Rent tekniskt är det inte speciellt svårt eller stort arbete att skriva en ny startmeny som registrerar en knapp i fältet vid botten. Det brukar bli så när det blir stora förändringar i utseendet i OS. Kommer ni ihåg Windows Vista till Windows 7 när alla tipsade om hur man behöll den klassiska textraden istället för de stora ikonerna i dockan? Sen efter ett tag vande man sig och ingen brydde sig mer.

Samma hände med GNOME 3 som tog bort minimeringsknappen från alla fönster och då blev alla tokiga och la ut instruktioner om hur man ändrade tillbaka. Nu har man vant sig och man kör default. Lär bli samma grej med Windows 8. Folk beehöver bara omfamna förändringen och vänja sig istället för att sträva bakåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har vi startmenyn till idag: Starta applikationer och söka efter filer? Måste vi ha en startknapp? Windows-tangenten är nyckeln i det hela. Oavsett om du bara jobbar på skrivbordet kan du när som helst trycka Windows-tangenten och börja skriva vad du vill söka efter om det gäller program du vill starta, och trycka Enter när du markerat det du vill starta. Du kan väldigt enkelt där ockå hitta filer, inställningar eller söka efter information i andra program (metro style-appar). Kan inte bli enklare. Den enda skillnaden om man arbetar så sedan tidigare i Windows 7 är att man får plats med fler sökresultat på startmenyn i Windows 8 vilket inte är helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vi ha en startknapp?

Stenis, du verkar lite bekymrad över att röster runt om på nätet ogillar att bl.a startknappen är borta.

Varför skall man behöva skriva ditt man vill, när många användarna älskar "ikoner" att enkelt klicka på?

Lite historia:

# Denna startknapp/startmeny har varit MS signum från Win95.

# När WinXp släpptes ändra de om menyn, men valde att behålla den "klassiska menyn" som alternativ kvar.

# På Vista och Win7 tog de bort alternativet "klassiskt". (istället dök det upp tredjeparts-shell..)

Min undran är, hur kan ett kommersiellt företag (som är hotat av stor konkurrens) våga ta detta steg?

En biltillverkare eller liknande, skulle aldrig våga strippa bort nånting, och pådyvla sina kunder; "Så skall ni ha det och håll truten sen."

MS får ju alltid sålt sitt OS via OEM.. Men retail'en lär bli försumbar.

Jag tror att MS kommer släppa en "applikation" ganska snart, som ersätter "vissa bortfall"

Marknadens dom kan bli för hård annars.

Dagens ledare av Marion - Vi kvinnor kan inget - vi tycker bara ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir bekymrad när allt fokus om Windows 8 hamnar på den nya startmenyn, många nyheter och förbättringar har hamnart i skymundan. Sen kan jag tycka att det är konstigt att MS tar bort startknappen och gör det svårare på vissa sätt svårare att hantera, för att få maximal nytta av nya startmenyn måste man veta hur man ska använda den och det är långt ifrån alla som vet det. Se bara på sökfältet i startmenyn i Windows 7, hur många använder det?

Jag ser startmenyn i Windows 8 som en ren utveckling, som den gamla fast större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

för att få maximal nytta av nya startmenyn måste man veta hur man ska använda den och det är långt ifrån alla som vet det. Se bara på sökfältet i startmenyn i Windows 7, hur många använder det?

Jag ser startmenyn i Windows 8 som en ren utveckling, som den gamla fast större.

Jag använder sökfältet i Windows 7 väldigt mycket och tycker det är mycket bättre än i Windows 8. Jag tycker inte om att hela skärmen växlar färg, döljer allt bakom, kräver att jag flyttar fokus med ögonen, får göra yviga rörelser med musarmen (i de fall inte tangentbordet blir smidigast) osv. Ibland är det skönt att kunna sitta tillbakalutad och bara köra med musen utan att behöva röra tangentbordet.

Skulle hellre sett en startmeny som den gamla fast mindre, där mer information fick plats på mindre yta. Men det rimmar ju illa med peka med tjocka fingrar och det är nog det som är boven i dramat.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara på sökfältet i startmenyn i Windows 7, hur många använder det?

Använder den aldrig. Dels ser du inte sökvägarna till filen du söker efter och får du för många sökresultat och trycker på "Visa fler resultat" så hamnar du ändå i Windows Explorer. Enklare att söka i den direkt och styra var du vill söka.

Vart väl samma skriverier när Win 7 skulle lanseras och man flyttade "Visa Skrivbordet" ikonen till nedre högra hörnet, som nu när Startknappen ska försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag blir bekymrad när allt fokus om Windows 8 hamnar på den nya startmenyn, många nyheter och förbättringar har hamnart i skymundan

:D

Jo, lite märkligt att man, så till den milda grad, hakar upp sig på en sån bagatell som startmenyn.

Det finns ju väsentligheter i ett operativ som är betydligt mer viktiga för användaren.

Startmenyn är lätt att fixa/konfigurera/tweaka utifrån alla användares personliga önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...