Gå till innehåll

[LÖST] Nätverksproblem


lordshivaya

Recommended Posts

Jag är ny användare av Win 7, varje gång jag startar burken har jag ingen internet uppkoppling. När jag går till Network and sharing center finns där dels mitt hemmanätverk och dessutom ett oidentifierat public nätverk båda med samma namn. Eftersom jag har multipla nätverk förstår inte systemet vilket som ska starta, inte kan jag välja själv heller. Jag vill bara ha ett hemmanätverk, men när jag kopplar bort (disable) det publica nätverket försvinner även mitt hemmanätverk. Kör jag sedan (troubleshooter) för nätverk eller internet kan jag välja att koppla på mitt hemmanätverk, efter det har jag bara mitt hemmanätverk i Network and sharing center och allt fungerar. När jag startar om är det samma problem igen med multipla nätverk. Hjälp uppskattas.

Redigerad av lordshivaya
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att avinstallerat nätverkskortet och startat om datorn. Windows installerar om kortet och allt fungerar som det ska med endast ett hemmanätverk i delningscenter, gör jag sedan ytterligare en omstart hamnar jag på ruta 1 igen med (två) multipla nätverk utan internet uppkoppling. Jag har ingen telefon eller router utan endast en switch kopplat till datorn. Bifogar händelseförloppet i skärmdumpar.

post-8484-0-92681200-1345285482_thumb.pn

post-8484-0-79223800-1345285504_thumb.pn

post-8484-0-07534900-1345285528_thumb.pn

post-8484-0-47674600-1345285548_thumb.pn

post-8484-0-30191700-1345285570_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkskabeln är kopplad till switchen som är kopplad till väggen. En annan dator samt ip telefonen är också kopplad till switchen. Jag har inga som helst problem med den andra datorn som kör XP och hade inga problem med denna heller när jag körde på XP. Tycker det börjar bli iriterande att varje gång jag startar med Win 7 måste jag in och pilla i för att komma ut på nätet. Problem är till för att lösas och eftersom jag tycks vara ensam om detta problemet borde fixen vara ganska simpel och ligga i OS konfigurationen, därför har jag vänt mig till forumet som har erfarenhet av Win 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en switch får du publika IP-adresser och inte privata. Med publika IP-adresser är det ju olämpligt att använda inställningen Home network, för då kan ju andras datorer komma att ingå i det lokala nätverket och därmed komma åt dina utdelade filer. Jag rekommenderar dig att byta switchen till en router eller komplettera med en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en switch får du publika IP-adresser och inte privata. Med publika IP-adresser är det ju olämpligt att använda inställningen Home network, för då kan ju andras datorer komma att ingå i det lokala nätverket och därmed komma åt dina utdelade filer. Jag rekommenderar dig att byta switchen till en router eller komplettera med en router.

Har inte mycket erfarenhet hur fastighetsnät byggs men de måste väl separera trafiken på olika vlan eller något? T.ex alla hyresgäster i en fastighet bunkas väl inte samman så de kan komma åt varandra direkt på insidan?

Det verkar ju också orimligt att tilldela publika IP till varje enhet som ansluts i fastigheten, det kan ju bli ganska många speciellt om någon medvetet drar det till dess gränser. Men det var kanske inte riktigt så du menade med "publika" IP misstänker jag.

Oavsett vilket skulle jag ändå känna mig tryggare med en egen router så rekommendationen blir densamma.

EDIT: Läste inte tidigare inlägg tillräckligt noga tidigare så tog bort tipset igen då det uppenbarligen inte är applicerbart.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på hur gammalt nätet i fastigheten är och vem som byggt det. Jag har sett trådar (här eller i Eforum) där folk undrar vad det är för datorer som har dykt upp som nätverksplatser i deras datorer, om det är någon som har hackat sig in, och då har det berott på att de har ställt in att datorn ingår i lokalt nätverk fast de inte har någon router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begreppsförvirringen tycks råda beträffande Switch, Hub och Router. Anledningen att jag inte använder mig av en router är dels för att jag har dåliga erfarenheter gällande hastighetsinskränkningarna och dels beträffande säkerheten. Jag har provat Netgear, D-link och Linkys och alla begräsar hastigheten. En router tilldelar varje enhet kopplad till den ett ip typ 192.168.1.1 och gemensamt för dem är att de sänder trådlöst så den som har kunskapen kan hacka sig in på nätverket. Den switch som jag använder begränsar inte hastigheten och går inte att ta sig in i utifrån på något sätt. Jag har ett vägguttag och switchen är bara en förgreningsdosa som tillåter mig att koppla på flera enheter, dator, ip-telefon, TV e.t.c. Jag har inga publika ip-adresser utan privata, varje enhet har sin privata ip-adress. Enheterna kan inte komma åt varandra via min switch (grenkontakt).

Jag är inte intresserad av att ha ett hemmanätverk där mina enheter kan dela filer eller annat med varandra. Det kan jag göra via TeamViewer eller något vpn tunnel. Jag vill bara ha en rak lina ut på nätet via min switch som jag hade när jag körde på XP.

Vid närmare eftertanke slog det mig att Venoms inlägg kan ha en poäng i fråga om problemet. Den HD som mitt win 7 ligger på har tidigare suttit i en annan dator och i den fanns flera nätverksenheter som jag har raderat b.l.a. Iphone och NAS. Cecilia rekomenderar att jag inte ska använda mig av ett Home network, jag har provat att ändra till public men problemet är det samma det dyker upp två public network och det går inta att ta bort den ena utan att båda försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att öppna cmd.exe i administrativt läge..

Skriv: ROUTE DELETE 0.0.0.0

skriv: ipconfig /release

skriv: ipconfig /renew

Gå till sök, skriv: services.msc

leta efter "Bonjour" eller någon tjänst som tillhör "Apple Computer, Inc.", Inaktivera.

spara och stäng.

Starta om datorn för att se om problemet försvunnit.

Edit.

sök, skriv: msconfig, i fliken Tjänster, kan det finnas ett id som heter "##Id_String1.6844F930", stäng av den.. den tillhör ovan nämnda.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver route delete 0.0.0.0 i cmd: "The requested operation requires elevation"

Vidare har jag kört ipconfig/release i cmd "Tunnel adapter Isatap xxxxxxxxx disconnected, Tunnel adapter Local Area Connection*12 disconnected, Tunnel adapter 6T04 Adapter disconnected och sedan ipconfig/renew.

I services.msc hittades ingen tjänst med namnet Apple eller Bonjour däremot fanns ##Id_String1.6844F930 som var startad. den har jag ändrat till manuell start. Hittade även en annan person med liknande problem " http://forums.bit-te...ad.php?t=220153"

Har nu startat om datorn två gånger och kan konstatera att problemet är löst.

TACK FÖR HJÄLPEN !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...