Gå till innehåll

Min egna avhandling - vad tror ni?


Marion

Recommended Posts

Hej jag köpte LED-lampor, detta hände:

 

1. bild till vänster

Köpte en Philips LED med rörelsesenor, denna fungera 6 veckor sedan gick den sönder,

symptom, den vägra släcka sig, och batterierna tog slut.

 

2. bild till vänster

Köpte en likadan Philips LED med rörelsesenor, denna fungera 6 veckor sedan gick den sönder,

symptom, den vägra släcka sig, och batterierna tog slut.

 

3. bild i mitten

Köpte nu den värsta Philips LED, nu med både rörelse och ljussensor, samma fel, kass efter 6 veckor.

 

4. bild till höger

Köpte ett annat fabrikat på Teknikmagasinet, denna levde sitt egna liv från dag #1, (kass från första dag)

 

Vad skall man dra för slutsats?

 

 

post-6485-0-70271600-1361119105_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en sådan Philips, som är till vänster, på toaletten så den är ju inte tänd så ofta. Min man köpte den i november och för ett par veckor började den lysa hela tiden och då fick den uppladdningsbara batterier i stället för vanliga engångsbatterier. Den har fungerat sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får vad man betalar för och man SKALL ha uppladdningsbara batterier i allt för att spänningen i dom är bättre än i engångsbatterier...

 

Kör engångsbatterier i en digitalkamera ... tar du mer än 3 kort med engångsbatterier är det bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får vad man betalar för och man SKALL ha uppladdningsbara batterier i allt för att spänningen i dom är bättre än i engångsbatterier...

 

Kör engångsbatterier i en digitalkamera ... tar du mer än 3 kort med engångsbatterier är det bra...

 

Kära PC-guiden.. nu får du allt läsa på lite. Uppladdningsbara batterier håller ALLTID en lägre spänning. Dvs 1.2 Volt.

(har du missat att det alltid står 1.2V på laddningsbara ackumulatorer )

Det du kallar engångsbatterier innehåller alltid 1.5 volt. Dessa har alltid en längre mAh

 

Låt oss säga att batteriet har en kapacitet av 2000 mAh det är 3 st batt. i serie,

lysdioderna drar 0.1w x 3 i detta fall, hur många timmar/år kan lampan lysa?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en sådan Philips, som är till vänster, på toaletten så den är ju inte tänd så ofta. Min man köpte den i november och för ett par veckor började den lysa hela tiden och då fick den uppladdningsbara batterier i stället för vanliga engångsbatterier. Den har fungerat sedan dess.

 

Hehe okej, det var ju riktigt komiskt. Ännu en lampa med samma beteende.

Beroende när i November ni köpte den så fungera den i c:a 8 veckor dåja?

 

Mina lampor "balla ut" innan spänningen var nere på 1.2V, Och det volttalet börjar ju dina laddningsbara batterier på,

men det kan vara nåt annat som påverkar. Nåt skumt med är det...

 

Kan du inte "avlägga rapport" när den ballar ur igen, (lysa konstant igen) är du snäll ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt ska man väl undvika batterier från IKEA/Biltema/rusta/Ica (euroshopper) och likande.

 

Det är inte batterifel, dessa lampor drar så minimalt så 6 veckor är ingenting, den lyser kanske 3 min om dagen,

när lampan börja bråka var batterispänningen fortf. på 1.5 volt.

 

Sedan håller jag med dig om det andra, men Ikeas alkaliska batterier är det faktiskt krut i.

Gällande Biltema, så kan jag tänka mig att göra en riktig stor avhandling - för så mycket dynga som säljs där, betecknas som skandal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att införskaffa något liknande men nu blev man ju orolig. Har du tänkt kontakta säljaren/tillverkaren och höra vad de har att säga? Om inget annat så för att få pengarna tillbaka.

 

Jag har lämnat tillbaka alla, Tyvärr finns det bara Philips som gör dessa, och jag är villig att betala för kvalité

men tyvärr finns det inga bättre grejer vad jag sett, dessa lampor kostar mellan 100-150kr endast.

 

men jag har en annan teori som jag inte vill gå in på ännu.. tror också detta junk eller "affärside" kommer öka i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe okej, det var ju riktigt komiskt. Ännu en lampa med samma beteende.

Beroende när i November ni köpte den så fungera den i c:a 8 veckor dåja?

 

Mina lampor "balla ut" innan spänningen var nere på 1.2V, Och det volttalet börjar ju dina laddningsbara batterier på,

men det kan vara nåt annat som påverkar. Nåt skumt med är det...

 

Kan du inte "avlägga rapport" när den ballar ur igen, (lysa konstant igen) är du snäll ;)

Om jag kommer ihåg det, och hittar igen tråden, så skriver jag igen. Vi tillbringar ju inte mycket tid på toaletten men mer än 3 minuter om dagen blir det i alla fall ;)

Vi är i alla fall nöjda med den och ser inget problem med att ladda upp batterierna en gång i månaden om så skulle behövas.

 

Sen antar jag att även rörelsesensorn (IR) förbrukar ström hela tiden (hur den nu fungerar) och inte bara själva lysdioderna när de är på.

 

2 års garanti: http://www.philips.se/c/ambiance-accessories/6910114ph/prd/sv/

 

NiMH-batteriet har en polspänning på 1,2 V och kan ersätta vanliga alkaliska batterier i nästan alla sammanhang. Detta trots att det alkaliska batteriet har en pol­spänning på 1,5 V. En noggrannare undersökning av  urladdningskurvorna visar att det är en relativt kort stund som det alkaliska batteriet verkligen ger 1,5

V. Spänningen sjunker ­nämligen snabbt ner mot 1,2 V och fortsätter sedan långsamt ner till ungefär 0,9 V.

NiMH-batteriet börjar istället på 1,2 V och håller sig stadigt där tills batteriet är slut. Den lilla skillnaden i startspänninghär därför liten eller ingen betydelse.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/batterier/uppladdningsbara-batterier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg det, och hittar igen tråden, så skriver jag igen. Vi tillbringar ju inte mycket tid på toaletten men mer än 3 minuter om dagen blir det i alla fall ;)

 

 

Vi är i alla fall nöjda med den och ser inget problem med att ladda upp batterierna en gång i månaden om så skulle behövas.

 

Okej, men detta handlar inte om att batterierna tar slut, utan lampan börjar "bugga" med påföljd att den inte släcker sig.

Alltså på alla mina tre lampor gick rörelsvakten (sensorn) sönder. Alla på samma tidpunkt, som sagts innan.

Cecilia, är det ingen "lampa" som tänder sig i huvet på dig nu?

 

>Vi tillbringar ju inte mycket tid på toaletten men mer än 3 minuter om dagen blir det i alla fall ;)

 

Skall tolka detta som en rolig pik Cissi.. ;)

Ojaaa, om man bara har en toalett. Jag har två toaletter och två badrum, min "nattoa" blir då gles på besök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tolkade det som att när batterierna fick låg spänning så fungerade inte rörelsesensorn längre och därför lös dioderna hela tiden. Så fort vi bytte batteri fungerade det som vanligt igen. Men visst kan man kalla det en sorts bugg för det hade ju varit bättre om dioderna hade varit släckta hela tiden.

 

Ingen pik :)

Vi har en toalett och ett badrum utan toalett. Jag visste ju inte ens var du placerat din lampa, det kunde ju vara i en källarkorridor som du bara passerade en eller två gånger om dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Denna gång observerade vi inte att lysdioderna började vara tända hela tiden innan de blev svaga. Nu med uppladdningsbara batterier har det tagit nästan 4 månader innan det var dags att ladda upp dem igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...