Gå till innehåll

Jag kommer inte in på vissa sidor


-64

Recommended Posts

Någon eller några inställningar har rubbats eller försvunnit. Sedan någon vecka kommer jag inte in på vissa sidor. Det är inga märkvärdiga eller suspekta sidor. Den första är tidningen Ny Teknik. Där står det och "snurrar" med en helvit sida men det kommer aldrig upp något. Den andra sidan är Sveriges Televisions SVT Play. Där kommer jag in på startsidan etc. etc, men när jag vill se en film står den också och "laddar" men inget mer händer.

Liknande har hänt på några fler sidor som jag inte kommer ihåg just nu, men som ni ser, inte några konstiga eller mystiska sidor.

Jag har Win 7, 32 bitars, Internet Explorer 11. Jag har försökt med systemåterställning, men det hjälpte inte.

I ett läge lyckades jag komma en liten bit. Det var på Ny Teknik. Medan den stog och försökte ladda högerklickade jag på länkraden. Där fanns ett alternativ i rullgardinsmenyn, "Öppna IME". (Jag vet inte vad det betyder) Jag klickade på den och då kom det upp ett par tidningsrubriker, men bara på ca 1/4 av bildrutan. Det var inte mottagligt för kommandon.

Jag har försökt göra om detta men nu går inte detta längre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort alla cookisar med CCleaner - Slim. Har du inte programmet, hämta det på länken nedan. Bocka sedan ur att papperskorgen ska tömmas. Alla andra inställningar i programmet är OK. CCleaner är ett välrenomerat  program och används flitigt av många. Du kan även rensa i registret, men i ditt fall är det nog cookisarna som ställer till det.

 

http://www.piriform.com/ccleaner/builds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett till att du har uppdaterade drivrutiner för nätverkskortet alternativt fungerar ditt Wi-Fi som det ska?

Prova starta om router/modem samt dator.

Kör du program som t.ex uTorrent och har mycket upp och nedladdningar igång? hjälper det om du avslutar programmet?

Har du en brandvägg eller t.ex Malware-antibytes som ligger igång för att blockera viss trafik, någon form av reklamblockering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för erat deltagande och tips, men problemet kvartsår.

Jag är ansluten med kabel till modemet och har ytterst sällan mer än en eller ett par nerladdningar åt gången. Detta med reklamblockering har jag upplevt tidigare, men då var det Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som "krånglade". Detta är dock flera år sedan. Var och hur ändrar man på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem fast rent internt och det blev löst genom att avinstallera IE11 och gå tillbaka till IE10.

Sedan finns naturligtvis andra webbläsare men om man som jag vill ha IE så är det IE10 som gäller fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaaa, IE 11 installerade jag för minst ett ½-år sedan (om jag minns rätt?) men felet med Ny Teknik-siten har bara uppträtt den senaste veckan. Dessutom har vi en dator till i huset, visserligen av nyare årsmodell men med Win 7 och IE 11. Där går det utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton 360. Brandvägg finns väl både där och i Windows? Hursomhelst har jag inte rört något sådant. En länk till CCleaner fick jag ju här och har kört det. Det enda märkbara var att jag förlorade min "stående" inloggning på Google och YouTube samt Bredbandsbolaget.

Jag kan tillägga att jag kör Norton Live Update varje gång jag startar datorn. Varje onsdag gör jag en sökning efter uppdateringar på Windows Update. Rent reflexmässigt svarar ju datorn att det finns inga uppdateringar. Jag kör sökningen ändå och då har det funnits "typ" 14 uppdateringar! Det är inget ovanligt att det är så.

NVIDIA Geoforce är också lite underlig. Datorn, en Dell Studio är 6 år gammal, tror jag? När den var ny behövde jag uppgradera drivrutinerna för grafikkortet en gång. Under 5 år hände sedan inget ting trots att jag sökte uppdateringar då och då. Det senaste halvåret har det kommit 3 - 4 uppdateringar. Någon kom via Dell uppdateringar för någon månad sedan. Den senaste installerade jag häromdagen när jag började felsöka i det här. Alltså efter att felet började visa sig.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Städar man cookisar med CCleaner, är det normalt att man får göra vissa inloggningar som du nämner, det är ju det som är vitsen med programmet. Windows ska erbjuda uppdateringar automatiskt, andra tisdagen i månaden om det är inställt så. Man måste naturligtvis själv alltid vara med på ett hörn och dölja de uppdateringar man inte behöver, annars kommer dom ju ständigt tillbaka. Verkar kanske mer, som att denna dator du har dessa fel på som du nämnt, behöver ominstalleras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton 360. Brandvägg finns väl både där och i Windows? Hursomhelst har jag inte rört något sådant. En länk till CCleaner fick jag ju här och har kört det. Det enda märkbara var att jag förlorade min "stående" inloggning på Google och YouTube samt Bredbandsbolaget.

Jag kan tillägga att jag kör Norton Live Update varje gång jag startar datorn. Varje onsdag gör jag en sökning efter uppdateringar på Windows Update. Rent reflexmässigt svarar ju datorn att det finns inga uppdateringar. Jag kör sökningen ändå och då har det funnits "typ" 14 uppdateringar! Det är inget ovanligt att det är så.

NVIDIA Geoforce är också lite underlig. Datorn, en Dell Studio är 6 år gammal, tror jag? När den var ny behövde jag uppgradera drivrutinerna för grafikkortet en gång. Under 5 år hände sedan inget ting trots att jag sökte uppdateringar då och då. Det senaste halvåret har det kommit 3 - 4 uppdateringar. Någon kom via Dell uppdateringar för någon månad sedan. Den senaste installerade jag häromdagen när jag började felsöka i det här. Alltså efter att felet började visa sig.  

 

Det vore inte första gången som Norton ställt till med något så att det blir problem med att nå vissa sidor.

 

Pröva med att avinstallera Norton (se till att aktivera Windows-brandväggen) och pröva sen med att kolla på Ny teknik och SVT Play. Oavsett hur det går installera sen Norton igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...