Gå till innehåll

Tankar om gammal dator. Vad tycker ni?


CGD

Recommended Posts

Efter det att jag skrev mitt senaste inlägg http://www.alltomwindows.se/forum/topic/28410-windows-81-p%C3%A5-%C3%A4ldre-dator/ har jag varit ute en sväng och samtidigt tänkt på gamla datorer.

 

Vad är en gammal dator?

Nu när XP går ur tiden tänker du att det är säkrast att uppdatera till Windows 8.1. Har du då en dator med moderkort som har chipset Intel 35 går det inte att att installera Windows 8.1 64 bit. .

Men du sitter med en dator som uppfyller alla dina krav. Du kan ha 4 GB RAM samt en fyrkärnig CPU som går i 3 GHz. Du har även en skrivare och en skanner som fungerar utan problem. Men med efter att du installerat Åttan är det stopp. Det finns inga passande drivrutiner. Det finns säker fler tillbehör som ger samma problem. För att inte tala om alla program du köpt! För mig blir det; Acronis True Image Home 2011 samt Plus Pack, Office 2003 (Men jag har en senare Office sen tidigare), PerfectDisk 11, TuneUp Utilities 2009.

Microsoft med många propagerar för att man nu skall byta ut sitt gamla XP mot ett nytt Windows 8.1 men det kan bli en riktigt dyr historia. Till detta skall ju läggas miljöaspekten med att mycket utav allt gammalt slängs.

Dagens datorer är ju så snabba att många egentligen inte behöver mer. Hårddiskarna är så stora att många bara använder en bråkdel.

Så hur länge skall vi som konsumenter kräva att vår utrustning skall fungerar?

 

Ja vad tycker ni.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal dator blir väl, köper en ny idag och i morgon är den gammal? Det uppgraderas väldigt fort i dagsläget (eller)? Så, jag har en från 2009 & är dock nöjd, snabb & tillförlitlig. Beroende på vad man har den till &! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en dator också från 2009, satt in en SSD disk, ökade på minnet, och jag tycker att den fungerar mycket bra ( Klockrent ).

Kostnad för SSD disken och minnet, mellan 1,500 - 2,000:- kommer inte i håg riktigt.

Men det var det värt, tycker jag.

Kör med Windows 8,1, och sedan tagit hem senaste uppdateringen.

Fortfarande nöjd.

 

Mvh

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som svarade här har missuppfattat vad jag menade. Kan ni uppgradera era datorer så har ni ju inga problem. Jag har inte heller så stora problem. Jag tänker gå samma väg som Lasse B. Men jag måste köpa en del nya program vilket kostar mig några ytterligare tusen kronor utöver det som Windows 8.1 kostar. Men det är ju inte alla som har sådan tur.

Frågeställningen som jag undrade lite över vad ni andra tycker är när det inte går att uppgradera datorn längre. Till alla dem som sitter med en dator de är helt nöjda med men ändå blir tvingade till att uppgradera. Det är säker många som idag sitter med en XP dator som helt enkelt inte går att uppgradera med Windows 8. För dessa kan det ju innebära att de måste köpa sig en helt ny dator med alla tillbehör eller fortsätta med Windows XP. Men det avråder ju alla experter ifrån. Det är inte bara en fara för dem själva utan även för alla andra på Nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju faktiskt en individuell fråga... Vi pratar behov osv. Men så länge du anser att du har en fungerande processor så kan man många gånger klara sig bra med en uppdatering i form av minnen, hårddisk osv... men man får då samtidigt ha i åtanke att en ny dator kan inhandlas för 3-4000. Sen får man å andra sidan inte glömma att en P4 på ett bra moderkort mycket väl kan vara bättre på många sätt jämfört med nya budgetprocessorer.

 

Jag har en stationär dator stående här hemma. Den har följt med i många år och har uppgraderats allt eftersom. Och tittar man på den idag så är endast chassit det som fanns med från början. Och under hela tiden som gått har jag uppgraderat ganska smått, rent ekonomiskt men alltid haft en dator som är "Up to date".

 

Vad gäller programvara... ja, där är jag lite mer restriktiv i mina åsikter. Det är ju en annan diskussion egentligen. Man ges inte samma möjlighet att påverka det... vill man fortsätta att använda en uppdaterad programvara så är det bara att betala, oavsett vilken dator och vilket OS man använder. Vill man använda de gamla man betalat dyrt för en gång i tiden så får man ge avkall på uppdateringar osv... alltså en säkerhetsaspekt. Att tvingas till versionsuppgraderingar och de medföljande kostnaderna så är det nog bara att gilla läget.

 

Personligen? Ja, jag måste nog medge att vissa saker blev man ju nästan tvungen att uppgradera. Office är ett lysande exempel. Men annars kan nog snålheten ta över. Jag kan t ex inte längre använda ett betalt program pga det inte stödjer Windows 8. Jag letar upp alternativ som är kostnadsfria... Det kan ta tid att hitta en likvärdig ersättare men det är det värt. Samtidigt måste jag nog påpeka att det inte hänt i mer än några få fall att ett gammalt program inte funkat i W8... enligt mina personliga erfarenheter. Där vet jag att jag får mothugg, men jag upplever att det är inte så illa som det ibland kan verka hos många användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter det att jag skrev mitt senaste inlägg http://www.alltomwindows.se/forum/topic/28410-windows-81-p%C3%A5-%C3%A4ldre-dator/ har jag varit ute en sväng och samtidigt tänkt på gamla datorer.

 

Vad är en gammal dator?

Nu när XP går ur tiden tänker du att det är säkrast att uppdatera till Windows 8.1. Har du då en dator med moderkort som har chipset Intel 35 går det inte att att installera Windows 8.1 64 bit. .

Men du sitter med en dator som uppfyller alla dina krav. Du kan ha 4 GB RAM samt en fyrkärnig CPU som går i 3 GHz. Du har även en skrivare och en skanner som fungerar utan problem. Men med efter att du installerat Åttan är det stopp. Det finns inga passande drivrutiner. Det finns säker fler tillbehör som ger samma problem. För att inte tala om alla program du köpt! För mig blir det; Acronis True Image Home 2011 samt Plus Pack, Office 2003 (Men jag har en senare Office sen tidigare), PerfectDisk 11, TuneUp Utilities 2009.

Microsoft med många propagerar för att man nu skall byta ut sitt gamla XP mot ett nytt Windows 8.1 men det kan bli en riktigt dyr historia. Till detta skall ju läggas miljöaspekten med att mycket utav allt gammalt slängs.

Dagens datorer är ju så snabba att många egentligen inte behöver mer. Hårddiskarna är så stora att många bara använder en bråkdel.

Så hur länge skall vi som konsumenter kräva att vår utrustning skall fungerar?

 

Ja vad tycker ni.

 

Du kan åtminstone skippa kostnaden för TuneUp Utilities för det är meningslöst i Windows 8 och bara stor risk för att det förstör något i stället.

Undrar också om PerfectDisk verkligen behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke som slog mig precis som Cecilia skriver är att plocka inte in onödig programvara in i datorn.

Windows har många bra inbyggda funktioner och är inte alltför känslig om man skulle tabba sig.
Har jämfört med en Intel i3 som är ej trimmad och en P4 något trimmad och P4:an är rappare i funktionerna.
Men det förutsätter också att all maskinvara och drivruter fungerar som det skall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...