Gå till innehåll

Delldatorn låser sig


BertL

Recommended Posts

Min Delldator med Windows 7 har de senaste veckorna börjat låsa sig jämt och ständigt. Tror jag haft datorn i ungefär tre år och det har aldrig hänt förut. Nu händer det var och varannan dag att inget fungerar när jag kommer tillbaka till datorn efter att den fått stå för sig själv någon eller några timmar. Tror att det började efter en uppdatering av Windows. Någon som vet något om detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är det en stationär eller en laptop ?

En möjlighet är att gå tillbaka till fabr. inställningar (om den har gått länge med samma konf ) ?

Kanske kan precisera lite mer ?

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en bärbar Dell M 6600 precision. Installerade några frivilliga uppdateringar som skulle lösa vissa icke uppräknade problem igår. Sedan dess har datorn inte låst sig, så jag sitter ännu och håller tummarna. 

Kan man verkligen ladda ner sådant som CCleaner utan att få med virus? Har dålig erfarenhet av sådant sedan min fru låtit sig luras att ladda ner ett "säkerhetsprogram" som det visade sig nästan omöjligt att bli av med och ett backupprogram som gjorde det mycket svårt att jobba på hennes dator. Själv har jag alltid undvikit sådant utom i helt akuta lägen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa datorn med CCleaner, om du inte gjort det tidigare. Under 3 år har säkert en hel del genvägar och cookisar ansamlats. Programmet är säkert att använda och tar bara bort temporärara filer. Hämta programmet här och välj Slim-versionen:

 

https://www.piriform.com/ccleaner/builds

 

Vad är det för skillnad mellan Slim-versionen och den vanliga versionen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner är ett beprövat program sedan flera år och används av många av oss här på forumet. Slimversionen är utan krussiduller. Den kan du lugnt ladda ner från länken jag angav. Du kan naturligtvis städa bort cookisar och temporära filer med Windows egna inbyggda program, men CCleaner tar bort alla cookisar, det gör inte exempeövis Intenet Explorer, om du använder dess rensning, så blir mycket kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får läsa på hemsidan och göra dig en uppfattning om programmet och även söka lite på Google. Jag använder det en gång i månaden på mina 3 datorer och har så gjort i åtskilliga år. Jag har aldrig fått några som helst problem. Om du vet vad en cookie gör eller fungerar, så fattar du snart vitsen med programmet, likaså temporära filer i tempmapparna. Dina personliga filer och bilder, som du sparar under "Mina Dokument" i olika mappar, berörs inte av programmet.

 

https://www.piriform.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Delldator med Windows 7 har de senaste veckorna börjat låsa sig jämt och ständigt. Tror jag haft datorn i ungefär tre år och det har aldrig hänt förut. Nu händer det var och varannan dag att inget fungerar när jag kommer tillbaka till datorn efter att den fått stå för sig själv någon eller några timmar. Tror att det började efter en uppdatering av Windows. Någon som vet något om detta problem?

 

En vanlig orsak till låsningar är annars överhettning i någon komponent inne i datorn, särskilt om det kommer just när det är varmare än vanligt inne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fläktken går i alla fall och datorn står ju inte i direkt solljus i alla fall, även om det nog kan bli 25 grader i rummet ibland. I alla fall har den inte låst sig sedan jag laddade ner de senaste uppdateringarna, och jag tror "låsningarna" kan ha börjat efter en tidigare uppdatering, så jag fortsätter hålla tummarna. Funderar på att börja med att testa CCleaner på en annan äldre dator, som annars är på väg ut.

Dessutom har jag en tredje dator som jag inte ens får igång; en liten behändig Eee resedator på ca 10 tum. Men går det att renas när man inte får igång datorn?

Redigerad av BertL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläktken går i alla fall och datorn står ju inte i direkt solljus i alla fall, även om det nog kan bli 25 grader i rummet ibland. I alla fall har den inte låst sig sedan jag laddade ner de senaste uppdateringarna, 

 

Man kan inte härröra till uppdateringarna, den uppdaterar hela tiden, med den teorin beror ju alla fel på updates.

CCleaner kan princip inte heller hjälpa dej, det är tomt slag i luften, den tar bort överflödiga (ofarliga) filer.

 

Utan Cecilias linje är rätt. blås rent fläkten med starkt tryck, (dammsugare & luft på burk är för klent, och direkt olämpligt, då du flyttar dammet ini fläkten, som kommer stanna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Varför kan inte felet bero på fel i uppdateringen? Alla fel beror naturligtvis inte på uppdateringar, men jag har ett antal gången tidigare varit med om att det varit ett fel i en uppdatering och att felet sedan rättats i en senare uppdatering, så att problemet lösts. I det här fallet har problem inte återkommit efter den senaste uppdateringen, som angavs vara till just för att lösa problem just i den typ av system som jag har. Om problemet inte återkommer kommer jag anta anta att det låg i uppdateringen, om du nu inte skulle visa sig att det inte kan vara så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Varför kan inte felet bero på fel i uppdateringen? Alla fel beror naturligtvis inte på uppdateringar, men jag har ett antal gången tidigare varit med om att det varit ett fel i en uppdatering och att felet sedan rättats i en senare uppdatering, så att problemet lösts. I det här fallet har problem inte återkommit efter den senaste uppdateringen, som angavs vara till just för att lösa problem just i den typ av system som jag har. Om problemet inte återkommer kommer jag anta anta att det låg i uppdateringen, om du nu inte skulle visa sig att det inte kan vara så. 

 

En "felaktig uppdatering" händer ja, men detta leder oftast till blue screen, eller att datorn inte bootar upp riktigt.

Om du tror på updateproblem, så varför tar du inte bort de sista (?) för CCleaner lär ju inte hjälpa dej.

 

Men men, oftast sannolikt så är det värmen såhär års som får bägaren att rinna över, då din dator har stått under tre år och samlat på sej damm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska ta bort uppdateringen som skulle lösa problemen du hade för just för ditt system. Istället för att fixa problemen, har just den uppdateringen skapat problemet, som nu diskuteras. Alltså, försök ta bort den uppdateringen, vilket kanske är lättare sagt än gjort.

 

Kanske är på sin plats att ominstallera, just den dator som nu ställt till det för dig. Något råd, borde löst det hela, av allt jag läst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet har problem inte återkommit efter den senaste uppdateringen, som angavs vara till just för att lösa problem just i den typ av system som jag har.

 

Vad var det för uppdatering?

För några Windows-uppdateringar har väl inte kommit ut sen den 8 juli. Var det något från Dell eftersom du skriver om att det gäller din typ av system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en Windowsuppdatering. När datorn börjat låsa sig efter att den laddat ner vissa viktiga uppdateringar loggade jag in på Windows update och såg att det fanns en rekommenderad uppdatering som skulle lösa icke specificerade problem med datorer med en viss typ av filsystem. Jag installerade den och sedan verkar problemet inte ha återkommit. Idag låste sig datorn en gång, men då var det något som gick snett i Google Chrome, så det var förmodligen inte samma problem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Idag låste sig datorn en gång, men då var det något som gick snett i Google Chrome, så det var förmodligen inte samma problem. 

 

Okej, och i vilket skede låste sej datorn innan menar du?

 

Jag skall svara för dej;

Den kommer att hänga sej just var den befinner sej just då, vid tillfället, när det händer igen.

"Hängde" du med? Nää, jag tror även du fått en "låsning" i din tro :))

 

Det är sällan Win7 tar in updates som skapar häng, så efter tre år kan du blåsa rent fläkten och installera om.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner rensar bort en hel del, det samlas rätt mycket i historiken bara på kort tid, det kan underlätta att rensa lite.

 

haha.. du sitter fortfarande fast i ditt ccleaner som var guds gåva till mänskligheten med Windows intåg i cybern

 

Plastiqen aka Jarru, guu va det bubblar om dej ibland, men inse att du cyklar uppe på läktarn  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har i regel låst sig när den stått för sig själv och puttrat och brummat.

 

Självklart och det är ganska naturligt, på 12 timmar är du kanske aktiv 2 tim. och inaktiveten blir 10 tim.

Sannolikt kommer hängningen ske under vilotiden, då den ändå består av 80%.

 

Så varmgången är den första boven att misstänka. Vill du inte angripa källan att blåsa luft i fläktgallret, som tar 5 sek - så skall du inte göra det. (Vilket skall göras 1-2 ggr året)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag hade tänkt lämna in den för att blåsa fläkten ren oavsett om den fortsätter att låsa sig eller inte. För det är väl inget man kan göra själv?

 

Jo det gör du, eller vem som helst kan, vem har tryckluft i ditt närområde?

Förslagsvis bil -cykel -verkstad, gummi -däck gubben.

 

Spola till 1.40 min på denna tube så ser du hur enkelt det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta hör inte till tråden, @Marion eller Mario,

Testa med ett kvastskaft senare, och blanda för f-n inte mig ihop med andra.

 

Hur i helsike kan ni få till det att kylningen har pajat, klienten kanske har det kliniskt rent.

Undrar vem som är ute och cyklar ? :blink:

 

Jag är rakryggad utan kvastskaft där bak ;)

Gilla du inte Jarru (?) det var en fin "man" - om än lite virrig.

 

To the point, kylningen har inte pajjat, utan gälarna framför fläkten fylls med damm, dessa är sin tur kopplade till heatsinken på GPU/CPU, tills den varma dagen kommer blir detta droppen för flödet.

post-6485-0-50449500-1405866007_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...