Gå till innehåll

Startproblem! Vista>Win7 upgrade


.RIHTT

Recommended Posts

Jag får nog hålla med ovanstående... fast på ett lite mer diskret sätt.

 

Du får uppenbarligen inte ordning på disken överhuvudtaget. Vägarna du tar för att rädda disken känns konstiga och allt annat än rationella. Ska du ha chans att rädda innehållet på disken över huvud taget så ska du nog använda den lilla livstid som disken har kvar att rädda data på den.

 

Skaffa dig en ny disk och låna en Windowsskiva som motsvarar den version som du har licens på. Installera om Windows. Koppla sen in den defekta disken antingen som slav eller via usb (finns adaptrar att köpa... eller om du har ett externchassi). Då kommer du troligen kunna rädda fotografier, dokument och andra filer som du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rekommendation lyder att byta ut hårddisken till en snabbare SSD, exempelvis en Samsung 840 EVO eller en PRO, valfri storlek. Det finns självklart andra varianter att välja mellan också om man så önskar men vad du isåfall erhåller är en betydligt snabbare dator om du varit van vid en tidigare mekanisk hårddisk. Titta efter dem som säljs som "laptopkit", medföljer med dessa en överföringsadapter till usb.

 

Svåra blir bara att lyckas rikta överföringen rätt sen mellan gamla och nya om det görs i ett annat system.

Just Samsungs medföljande program har jag för mig gärna vill spegla samma systemdisk som där programmet installerats. Var ett tag sen man gjorde detta så möjligt man kan ha fel. Finns ju andra program som kan funka lika bra också.

 

Men hur som helst lycka till och kom ihåg & kör försiktigt!

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! Detta inlägg är modererat pga nedlåtande ton.

 

Ta ut disken och backa upp den.. kasta den sedan..

 

Det är mänskligt att anta roller & följa sociala strukturer som uppstår på forum dit folk söker sig för att få känna grupptillhörighet.

Jag hade hoppats folk skulle kunna undvika bli personliga,eller för den delen börja påtala mitt sätt att agera snarare än att hålla sig strikt till problemlösningen. Det är väl inte meningen neka någon hjälp bara för man blir trött på dennes sätt att uttrycka sig.

Att du kommer in här på sidan 2 endast för att klappa Sierra på huvudet, och till synes inte bidra med någonting konkret

är det kanske bäst att du förklarar din situation eller håller dig från min tråd?

Detta gränsar väl till din profession varvid man kan misstänka att du väljer aktivt att inte hjälpa till...

 

 

 

gällande fetstilt i din text:

 

-Hur kan du påstå att jag har inställningen vet bäst, då jag skapar en tråd för att få hjälp?

-jag har inte slängt med syntaxar,utan beskrev i tidsordning vad jag provat då mer information kan underlätta rätt beslut

& det var alltså verktygen  bcdedit/fixmbr/fixboot  som användes...och de jag nämnde

 

 

relevant syntax ser väl snarare ut så här:

 

attrib c:\boot\bcd -h -r -s

 

:rolleyes:   

Vilket du förmodligen vet, jag har väl varit ganska ödmjuk och öppen från första början att jag inte är expert alls i ämnet?

Raketforskare =  civilingenjör i Rymdfart på LTU  hade väl inte hjälp i detta fall...

 

 

 

...Utan lösförståelse:

 

1.Eftersom man kan köra felsäker start av windows som laddar alla system32 filer  t om  classpnp kanske man kan 

dra slutsatsen att disken inte alls är körd.  Och vart hamnar den redigerade bcd filen  annars om inte under aktiv partition\Boot\BCD   tänkte du?

2. Vi tar upp ämnet säkerhetskopiering ganska initialt  i tråden för den som orkat kika.

 

 

Mrs kvasiintellektuell får gärna försvinna ur tråden med sina spydigheter.

 

 

 

 

 

Jag får nog hålla med ovanstående... fast på ett lite mer diskret sätt.

 

Du får uppenbarligen inte ordning på disken överhuvudtaget. Vägarna du tar för att rädda disken känns konstiga och allt annat än rationella.

Läs gärna några inlägg tillbaka där jag upprepar att jag har kopierat innehållet*

och att syftet från början är att *åtgärda bootfelet.

 

Min rekommendation lyder att byta ut hårddisken till en snabbare SSD,Titta efter dem som säljs som "laptopkit", medföljer med dessa en överföringsadapter till usb.

 

Svåra blir bara att lyckas rikta överföringen rätt sen mellan gamla och nya om det görs i ett annat system.

Just Samsungs medföljande program har jag för mig gärna vill spegla samma systemdisk som där programmet installerats. Var ett tag sen man gjorde detta så möjligt man kan ha fel. Finns ju andra program som kan funka lika bra också.

 

Men hur som helst lycka till och kom ihåg & kör försiktigt!

Tack ska du ha.

Jag har inte bestämt mig än alls hur att göra.

Om man ska be en datafirma göra total kloning av disken (och isåfall till vad, min lokala databutik skulle en gång kopiera en vanlig gammal 3,5 men det blir fel när man stretchar ut till en ny större disk så om inte ens de kan göra detta vågar jag inte hoppas på att få en överföring till SSD  som kommer fungera. spec inte med systemdisken )

 

Det kanske blir att köpa ny dator istället.

 

 

 

 Men jag tänker inte ge upp att få igång detta bootfel, utan tänker metodiskt testa fram tills det fungerar.

På technet och andra ställen finns det exempel på folk som dömt ut sina diskar likadant men sen provar med småsaker, byta kablar, plocka bort allt irrelevant från moderkortet, ändra en simpel BIOS inställning för att inaktivera usbenheter och vipps så får de inget I/O  fel längre...

Jag har läst exempel på folk som får tillbaka  I/O felet även med ny disk!  

 

 

Jag har åter igen disken som slave i en stationär dator, och läste med det populära programmet

GetDataBack  for NTFS:

 

e7nqjn.jpg

 

 

 

och jodå, allting finns där. t om  BCD backuperna  jag var inne och trollade med från windowsskivan

som minsann kunde läsa/skriva till disken ifråga. Men det kanske inte alls är ett logiskt fel enligt vissa ändå utan förlorad disk?  ;)

 

Ska låna windows7 skivan snart igen och fortsätta

*har inte provat återställningspunkterna än.

* Inte heller kört en checkdisk med åtgärder.

*behöver som ni ser hjälp mer angående windows och tabellerna som gör att disken inte laddar operativet lokalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tl;dr

nu är detta på väg lite väl långt bort från ämnet, kvarstår ens någon frågeställning eller är detta numera bara en redovisning över vad du gör med en trasig(?) disk?

1. håll dig gärna till ämnet och låt bli att skriva noveller till inlägg
2. skippa personpåhoppen, de flesta (Alla?) som är aktiva i detta forum är det på sin fritid och vad man jobbar med hör inte hit!
3. eftersom du inte kunnat få nån hjälp hittills så skulle jag tro att du har svårt att få någon framöver i detta problem.

Mitt förslag är att tråden rensas och låses.

 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte skriva lite om hur jag har tänkt när jag har läst dina inlägg.

 

Från inlägg 1:

 

Datorn har blivit ganska långsam på sista tiden  , och den stod i säkert 5-10 minuter  helt utan att svara på input och laddade allt grafiskt tjaffs (profilen)

Det är typiskt för en hårddisk som långsamt blir sämre, det blir läsfel så att Windows måste läsa en fil flera gånger innan dess checksumma stämmer.

 

 

Felsäkert läge  laddar en hel del  system23 filer ända till CLASSPNP.SYS

Kan bero på att nästa drivrutin inte är läslig.

 

Inlägg 3:

 

Måste ju vara helt  fel på microcontrollern som ska läsa från disken då !?

Nej, snarare på någon sektor på hårddisken. Om någon krets var trasig skulle det knappast gå att läsa från hårddisken alls.

 

Från inlägg 6:

 

Men jag kör i nuläget  Seagate DiscWizard från en HireensBoot CD...

indikerar read-error på C:/     sector     15xxxxxx

Läsfel alltså, en sektor är trasig och det är en skada på hårddisken som du inte kan laga på något sätt. En noggrann chkdsk kan oftast upptäcka det och markera sektorn som dålig och då ska den inte användas, men den fil eller de filer som ligger där idag är skadade och kan inte användas eller återfås. Direkt meningslöst att klona en sån hårddisk för då kommer de felaktiga filerna att kopieras.

 

Vilket företag har tillverkat hårddisken egentligen?

Du skriver så luddigt om det

 

Tydligen har Toshibas ibland brandade diskar svårt för diagnostik (Fujitsu /Hitachi  )
 

Men jag kör i nuläget  Seagate DiscWizard från en HireensBoot CD...

...

Fanns dos-verktyg för just Toshibadisc på hirens men den indikerar fail på smarttest, quicktest mfl ...  (googlade och det är tydligen normalt!)

Varför köra Seagates testprogram i stället för Hitachis om det är en Hitachi-disk?

Eller är det Toshiba som tillverkat själva hårddisken också eftersom du skriver om verktyg för Toshiba-diskar?

 

 

Satte  disk-mode till compability  (istället för AHCI ) med samma resultat.

Om man ändrar sånt är det väl som gjort för att det inte ska gå att starta Windows.

 

Inlägg 20:

 

2. LiveCD med Hireens  disk-analyzer  (Dos program) kör tester som samtliga dömer ut disken

3. = Men jag kunde senast inatt läsa disken monterad i en annan dator (!) och bläddra
runt bland mina filer som vanligt och kopierat över massor av  filmer,låtar,bilder.

Om det bara är en sektor som är fel går det ju normalt bra att läsa alla andra sektorer, så inget konstigt med punkt 3 fast hårddisken är dålig.

 

 

E:partitionen  är lagring och verkar helt intakt, jag kunde dvs utforska den och kopierade över en hel del GB  data
trots en del  CRC felmeddelanden   (Cyclic redundancy check)

...

att min C:/disk  inte är läsbar än  behöver inte vara helt hårdvara-haveri eftersom jag kan läsa data från samma disk men den andra partitionen.
dvs det bör och kan vara ett logiskt fel.

CRC-felmeddelanden är väl typiskt för en disk som mår dåligt. När man får sånt under kopiering är det stor risk för att filerna inte är överförda med exakt det innehåll som de hade från början.

Man kan ofta göra en hel del med en hårddisk som har några dåliga sektorer. Det du märker innebär alltså inte att det är ett logiskt fel utan är rätt typiskt för just en hårddisk med några trasiga sektorer.

 

 

D: enhetsbeckningen bör ju vara  C:systemdisken snarare  men denna såg windows bara som en .RAW
enhet dvs rådata och frågade om det skulle formateras.

Ibland kan det gå att fixa förlorad partitionsinformation med MiniTool Partition Recovery eller TestDisk:

http://www.minitool-partitionrecovery.com/partition-recovery/free-recover-lost-partition.html

http://www.sysresccd.org/  http://www.ultimatebootcd.com/
 

 

Jag dubbelkollade boot priority och startade den XP-datorn  som sedermera fann min 320GB hårddisk
och dess två partitioner:

Om det bara finns de två partitionerna och ingen dold partition enligt diskhanteraren i Windows så finns det ingen återställningspartition. Du kanske tog bort den när du installerade Windows 7 eller vid något annat tillfälle.

 

Jag hoppas att ovanstående klargör lite hur jag, och troligen andra, har tänkt och varför vi har kommit fram till att det är en dålig hårddisk som inte är värd att ha kvar eller hålla på och lägga en massa tid på, vare sig för dig eller oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tl;dr

nu är detta på väg lite väl långt bort från ämnet, kvarstår ens någon frågeställning eller är detta numera bara en redovisning över vad du gör med en trasig(?) disk?

1. håll dig gärna till ämnet och låt bli att skriva noveller till inlägg

2. skippa personpåhoppen, de flesta (Alla?) som är aktiva i detta forum är det på sin fritid och vad man jobbar med hör inte hit!

3. eftersom du inte kunnat få nån hjälp hittills så skulle jag tro att du har svårt att få någon framöver i detta problem.

Mitt förslag är att tråden rensas och låses.

Du missar gärna att användaren Marion började att sjunka till den nivå med personangrepp vilket jag tyvärr valde att ens bemöta

när jag försvarade mig, men visst fortsätt klappa varandra på huvudet.

Det blev obekvämt & då väldigt enkelt att låsa tråden och soppa det under mattan va ?

 

Frågeställning eller inte, De med läsförståelse kan väl från början se att det inte handlar om dataräddning/återskapning (Lämpligtvis hade det ämnet flyttats till Hårdvara & Kringutrustning, inte sant?)

utan att åtgärda ett Bootfel  & hur den specifika varianten med Uppgraderat Vista  förändrar tillvägagångssättet.

 

 

Nej, tycker inte jag, tråden är roande. Han börjar ta ut svängarna nu, flummigt värre.  :D

Tror Mr extension .RIHTT gör sin doktorsavhandling härinne månne.

 

Han blandar ihop begreppet I/O-fel på disken.?!

Som en fordonstekniker skulle härleda punkan till motorn.

 

Han pluggar till Byråkrat gissningsvis. Tråden är bra, to be continued...

Du kan fortfarande inte läsa.

Utveckla fetstilt ,  det vore roande  om något

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från inlägg 1:

Det är typiskt för en hårddisk som långsamt blir sämre, det blir läsfel så att Windows måste läsa en fil flera gånger innan dess checksumma stämmer.

 

Kan bero på att nästa drivrutin inte är läslig.

 

 

 

 

 

Varför köra Seagates testprogram i stället för Hitachis om det är en Hitachi-disk?

Eller är det Toshiba som tillverkat själva hårddisken också eftersom du skriver om verktyg för Toshiba-diskar?

 

 

Om man ändrar sånt är det väl som gjort för att det inte ska gå att starta Windows.

 

 

 

Ibland kan det gå att fixa förlorad partitionsinformation med MiniTool Partition Recovery eller TestDisk:

http://www.minitool-partitionrecovery.com/partition-recovery/free-recover-lost-partition.html

http://www.sysresccd.org/  http://www.ultimatebootcd.com/

 

Om det bara finns de två partitionerna och ingen dold partition enligt diskhanteraren i Windows så finns det ingen återställningspartition. Du kanske tog bort den när du installerade Windows 7 eller vid något annat tillfälle.

 

Jag hoppas att ovanstående klargör lite hur jag, och troligen andra, har tänkt och varför vi har kommit fram till att det är en dålig hårddisk som inte är värd att ha kvar eller hålla på och lägga en massa tid på, vare sig för dig eller oss.

Hej!

Äntligen någon som har kapacitet att samordna händelser i tidsordning någorlunda snarare än de jönsar som

mest har perifer kunskap och fördriver tid här av sociala skäl.

 

 

1.Datorn upplevdes som långsam vid det tillfället, men  startfelet kom efter en felaktig avstängning.

2. Det är en Toshiba disk vilket jag redogör för i inlägg #6      (Då det enligt källor brukar vara brandade Fujitsu & Hitachi )

 

På en HireensBootCD  Liveskiva  ligger testet Toshiba Hard Disk Diagnostic 2.00b

som jag körde där samtliga test slog ifrån ganska direkt*

 

*vilket flera personer upplever även med nya friska diskar

 

 

i precis samma inlägg faktiskt tar jag upp detta

(#6 här )

 

Jag har ju dock aldrig förnekat att det är fel på disken, utan är fullt medveten om att det finns skadade sektorer.

Detta får användarna Marion mfl  skriva i versaler på en hel A4  några gånger tack.

 

 

Som du ser på bilden finns det 3 partitioner  (den på 1,46GB lär vara  Windows recovery environment partition. )

och det har skapats en bcd_backup + loggfiler direkt under rootmappen på C:

Jag är nyfiken då du nämnde nästa drivrutin efter classpnp.sys , kan det vara någon specifik därefter som krånglar ? 

 

 

Jag får försöka med MiniTool Partition  Recovery som du nämner.

 

Och kommer fortsätta hålla på med den, men skall givetvis bespara er besväret i fortsättningen. Inte heller kommer jag hjälpa andra/eller meddela en eventuell lösning.

Denna tråd, Löst? Haha knappast.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra ett testprogram från 2006 som inte stöds längre, som Toshibas disktest, kan ju förstås ge fel utslag på nyare diskar.

Som TVeblen skriver på http://www.sevenforums.com/hardware-devices/197741-hard-drive-diagnostic-tool-toshiba.html föreslår jag senaste versionen av Hitachis testprogram i stället: http://www.hgst.com/support/downloads

 

Har du kört något program typ HD Tune (Pro-versionen behövs inte)?
http://www.hdtune.com/

Siffrorna från Health-fliken kan ge ledtrådar.

 

1,46 GB låter väl lite för en återställningspartition tycker jag, för de brukar väl vara minst 5 GB, det skulle kunna vara en partition för diagnosprogram.

Enligt bilden av GetDataBack så är alla partitioner NTFS och ingen RAW och då gör nog inte MiniTool Partition Recovery någon nytta.

 

Vad är syftet med att försöka få igång Windows på en dålig hårddisk, varför vill du lägga så mycket tid på det?

En hårddisk som har dåliga sektorer brukar bara få fler och fler vilket leder till nya problem.

 

 

 

Frågeställning eller inte, De med läsförståelse kan väl från början se att det inte handlar om dataräddning/återskapning

Från inlägg 6:

 

I helhet så kan väl ingen missa att jag önskar försöka
rädda data
reparera windowsinstallationen *

 

 

Den länken leder till en tråd där en enda person skriver det, men det är inte klargjort att disken verkligen är hel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tråd, Löst? Haha knappast.

Sorry... jag fick intrycket av det i ett av dina tidigare inlägg, att ytterligare åsikter inte är önskvärda.

Alltså... många av oss försöker komma omkring det faktum att de försöker åtgärda problemet... alltså få en fungerande bootbar windowsdisk. DU ska naturligtvis ha en eloge för att du försöker. Sen kan jag hålla med om att vissa har en förmåga att överdramatisera sina inlägg ganska duktigt. Och vad mig anbefaller... keep it on! Ryt tillbaka! Men för guds skull... rata inte ner på de som håller en god och artig ton mot dig.

En mycket vis och kunnig man gav mig ett tips här inne en gång... "mata inte trollen". Även om det är jäkligt svårt att låta bli så ÄR det verkligen det bästa tipset. Bara ignorera det du upplever som trams. INgen ser dig som oartig för att du inte svarar ett sådant inlägg.

Mvh // Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har ju dock aldrig förnekat att det är fel på disken, utan är fullt medveten om att det finns skadade sektorer.

Detta får användarna Marion mfl  skriva i versaler..

 

Ajdå, innebär detta att projektet är över (?) som sagt jag tyckte den var intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...