Gå till innehåll

Spara favoriter


bonusvita
Gå till lösning Löst av e-son,

Recommended Posts

I internet explorer så är det väldigt enkelt att spara favoriter/länkar, de hamnar i en specifik mapp bland mina dokument som är tillgänglig via utforskaren bland annat.

Dessa favoriter/länkar är klickbara och då öppnas det upp ett webbläsarfönster till destinerad adress. Jag kan ta med mig dessa favoriter eller enstaka länkar till andra datorer och öppna upp dem där, oavsett vad den datorn har för standard-webbläsare. Jag kan se i mappen favoriter på varje länk vad den heter och vart den är adresserad.

Det är på grund av denna enkelhet med favoriterna, som är den främsta och troligtvis enda orsaken till varför jag har kvar IE på min dator.

Jag använder mig främst av Google Chrome som webbläsare, men även av Mozilla Firefox.

Problemet med dessa program är att de sparar sina favoriter i nån form av databasfil, som är svår att hitta och svår att ta med till andra program. Och om jag vill säkerhetsspara mina favoriter och lägga dem på en destinerad plats av eget val, ja då får jag en databasfil, som kräver att jag har samma program på nästa dator för att kunna öppna upp den filen.

Varenda gång jag skall formatera om, eller jag vill redigera bland mina favoriter, så är det enklare om jag gör det via IE. Vilket innebär att jag får importera filerna från min standard webbläsare tillbaka till IE och hantera dem där.

Men jag skulle vilja ha ett program som fungerar på precis samma sätt med sina favoriter som IE gör, men samtidigt är så enkelt och simpelt skönt som GC är.

Ett program där det finns en massa appar som kan stänga av reklam t.ex och andra grejer.

Sedan så har IE en annan skön funktion. Och det är att man kan där visa fältet favoriter till vänster i det öppna fönstret och att man där kan redigera varje länk. Detta visningsfönster existerar inte överhuvudtaget i GC eller MF, utan där blir enkelheten jobbig och svår och i slutändan tråkig.

Så även denna funktion skulle jag vilja önska i en annan webbläsare!

Men finns det någon sådan webbläsare? Och vad är din uppfattning om just det programmet, inte bara om favoriter utan om allting annat också som finns i specifikt program/webbläsare?

 

Som du kanske förstår, så önskar jag inte vilja använda mig av IE som standard webbläsare, så det förslaget är bara dömt till att misslyckas.

Jag vet inte om jag har postat denna fråga i rätt forum, om det är fel, så kan väl nån moderator flytta posten till rätt ställe!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox:

Bokmärken - Visa alla bokmärken

Importera och säkerhetskopiera - Exportera till HTML-fil

Då får du en fil som kan öppnas i alla webbläsare och sen kan du klicka på länkarna där för att komma till webbsidorna, utmärkt om man är på en lånad dator som man inte vill påverka.

 

Vid ominstallationer är det bättre att välja:

Importera och säkerhetskopiera - Säkerhetskopiera (innan)

Importera och säkerhetskopiera - Återställ - Välj fil (efteråt)

Eller använd ett program som säkerhetskopierar hela profilen i Firefox, bokmärken, inställningar, tillägg, t ex MozBackup.

 

Bokmärken i sidofältet får du fram så här:

Alt-tangenten för att få fram menyn

Visa-menyn - Sidofält - Bokmärken

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Dessa favoriter/länkar är klickbara och då öppnas det upp ett webbläsarfönster till destinerad adress. Jag kan ta med mig dessa favoriter eller enstaka länkar till andra datorer och öppna upp dem där, oavsett vad den datorn har för standard-webbläsare. 

Jag flyttar Favoriterna mellan olika datorer genom inloggning med mitt Google-konto i Chrome, samma sak vid ominstallation, kan inte bli enklare än så, men det löser inte problemet med att flytta Favoriterna mellan olika webbläsare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att exportera favoriterna till en html fil är rent värdelöst, men ja det är en variant.

Jag söker efter ett exakt likadant förfarande som IE har med sina favoriter.

Vilket innebär att jag behöver inte ha ett webbläsarfönster öppet, t. ex för att kunna se favoritlänken, byta namn på den eller flytta den till annan mapp.

Jag kan ta enstaka länkar och ta med mig dem till en annan dator och där öppna upp dem i vilken som helst webläsare.

Det enda sättet jag löser det medtagandet på i GC är att jag kopierar länkadressen in i ett dokument och tar med mig det dokumentet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så långsamt att leta bokmärken som ligger som separata filer så frågan är väl hur länge som IE kan komma att göra det. Det är alltså osannolikt att du kan hitta en annan webbläsare som gör på det sättet.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag tycker om den lösningen, och det är väl därför jag har så svårt att uppdatera mig. Föredrar egentligen windows 98 och windows xp med allting som var med de programmen.

Tyvärr går ju livet vidare, och de gamla funktionerna som man har kommit att älska har förnyats eller bytts ut mot annat. Och det är svårt att följa med i den utvecklingen.

Windows 7 jag nu har, är med största protest. Vill inte uppgradera mig ytterligare, problemet är att alla andra programutvecklare och såna som bygger hemsidor älskar den utvecklingen, vilket gör att om man vill följa så är man tvingad till de nya grejerna...

 

Typiskt, det är som vanligt,,, mao... :(

 

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kikar i kategorin Programtips här på forumet efter något som kallas "bookmarks manager" så vill jag minnas där ska finnas ett par alt. som kan köras på datorn och vaska fram favoriter från olika webbläsare. Kan va utdaterade vid de här laget eller övergått till betalprogram någon utav dem. Den andra lösningen som isåfall återstår är ju att använda en utomstående lagring av bokmärken på någon av alla dem ställen som finns på nätet. Fördelen blir ju då möjligheten att kunna synkronisera sparade favoriter mellan olika enheter och webbläsare.

 

Personligen har jag själv aldrig gillat tanken med lämna ut egen information, använder inte dropbox eller liknade heller.

Sen är ju Internet Explorer ganska behändig också vad gäller prenumerera på feeds på sidor som man besökt.

En av dem få grejer som fortsatt fungera efter Google bestämde sig för lägga ner google reader  :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
...Svårare dock om man vill köra åt andra hållet.

 

Inte alls! Samtliga de stora webbläsarna kan exportera/importera favoriter via en html-fil. Exportera från den ena och importera i nästa... busenkelt.

Vill man krångla till det kan man använda Transmute.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls! Samtliga de stora webbläsarna kan exportera/importera favoriter via en html-fil. Exportera från den ena och importera i nästa... busenkelt.

Vill man krångla till det kan man använda Transmute.

Det är ju inget som någon av dem större aktörerna vill göra nån större reklam utav.

Har ju blitt sådär i dessa hårda tider, i stort sett alla vill knyta sina användare till sig.

 

T.o.m jag som ofta använder både Chrome och diverse Chromium varianter hade nästan inte en aning om detta. Nu ska man inte sticka under stol med att insticksprogram också kan ställa till de ibland så gränssnitt förändras. Men tycker den inställningen satt jävligt långt in bland menyerna för fungera tillräckligt funktionellt. Gäller att man kommer ihåg tricket så man inte glömmer de till nästa gång igen  :D

 

Schemaläggaren kombinerat med FreeFileSync och det går säkert att åstadkomma en kul grej av alltihop.

Detta om man vill hålla sina bokmärken uppdaterade mellan flera webbläsare.

 

Om allting hamnar i kronologisk tidsföljd sen...ett annat kapitel  :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...