Gå till innehåll

"Dagens antivirus är förlegade"


Recommended Posts

  • 2 månader senare...

Jag har läst länken och klickat mig vidare. Det jag lärt mig är att GSM samtal kan avlyssnas med radiomottagare (länk) och att man bör använda Antivirus + Antimalware + Antiexploit (forumlänk post 2).

Så jag har installerat gratisversionerna av Malwarebytes Antimalware och Antiexploit på min dator. Ifall man använder Linux så slipper man antivirus/antimalware/antiexploit som jag försått det och då

är det mindre processer igång på ens dator vilket gör att den drar mindre ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast beror inte en del av att Xnix är svårare på att man mindre ofta sitter och kör program ut på internet som ROOT än vad de flesta gör i Windows där många många sitter och kör (gjorde tidigare) t.ex webbläsare som Administratör med fulla rättigheter till systemet. Klart då det är en tacksam attackyta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tvärtom, att det där med VIRUS är överdrivet och att Antivirusprogrammen visst funkar. Jag har använt NOD32 Antivirus sedan år 2001, då jag tror det kom på marknaden och har bara råkat ut för en s.k "Mask" 1995, på den tiden när man inte visste så mycket om datorer och virus eller Antivirusprogram heller, för den delen. Ett Antivirusprogram ihop med SpywareBlaster  fungerar ypperligt och har skyddat mig i alla år.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom OlleBulls otröttliga reklam för Nod32, som förvisso är ett bra Antivirus, så håller jag faktiskt med där.

Ett uppdaterat system, ett bra antivirus och SUNT FÖRNUFT är oftast det som behövs för en hemanvändare. Listan för vad som är sunt förnuft kan nog göras lång... men dom flesta fattar vinken. Lösenordsbyte är också något man borde göra oftare, då många blir drabbade av att tredjepart tabbar sig. Man läser allt för ofta hur diverse företag och sajter får e-postadresser, lösenord och kundregister stulna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera är ett "exploit-skydd" inte helt fel som komplement till antivirusprogrammet. Själv tycker jag EMET är ett utmärkt komplement. Körs i bakgrunden utan att störa.

Alla Windows-användare med MSE/Windows Defender eller annat rent antivirus borde installera EMET.

 

Edit:

Redan i grundkonfigurationen ger den ett bra skydd för Internet Explorer, Microsoft Office, Adobe Reader/Acrobat och Java. Några av de mest utsatta applikationerna alltså.

Personliga webbläsare, torrentklienter och andra program med Internet-access, lägger man själv till i listan över program som skall övervakas och skyddas. Får man problem, tar man bara bort det krånglande programmet igen... om man inte orkar sätta sig in i detaljinställningarna.

 

post-1936-0-68355700-1414929349_thumb.pn

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

Det förstod jag ju att det kommit tidigare, men det var då jag började använda det, skulle jag kanske sagt och ihop med XP. På den tiden bestod det av, som jag kommer ihåg av 3 moduler. På Windows 95, som jag började med 1997 fanns ett medskick på den HP jag då köpte av antivirusprogrammet  McAfee, som jag aldrig begrep mig på och virus var lika okänt. När en ny dator med Windows XP Pro inköptes, hade jag läst och förkovrat mina datorkunskaper, så pass att jag fattade vad jag höll på med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...