Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

Sir_N

Kan inte hämta Gmail med T-bird

Recommended Posts

Hej!

En bekant fick problem med att det plötsligt inte  gick att hämta mail (IMAP) med Thunderbird, det föregicks av meddelande om misstänkt olovlig inloggning på kontot. Det har hela tiden gått bra att logga in via webbmail.

Nu har jag inte sett vad som hänt hela tiden, men ett av meddelandena är enligt bif "Säkerhetsundantag".

Sedan kom "Meddelande från kontot". Vi har provat olika alternativ som föreslås på länken i bilden: http://support.google.com/mail/accounts/bin/answer.py?answer=78754 Men inget har hjälpt.

Nu plötsligt kommer meddelande enligt "Ett fel inträffade". (E-postadressen xxxx@kotten.ac är min bekants andra e-postadress och även e-postadress för återställning hos google.)

Hon har bytt lösenord på sitt googlekonto, webbmail fungerar fortfarande ok.

Jag har avinstallerat Thunderbird, raderat kvarvarande T-bird-mappar och filer samt gjort en nyinstallation av T-bird.

Jag har själv ett gäng gmail-adresser, men aldrig haft några sådan problem.

Tacksam om du har en hint om vad som kan göras!

Sir_N

post-1185-0-77105500-1422099857.jpg

post-1185-0-20529900-1422099896.jpg

post-1185-0-01012300-1422100709.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så din bekant har efter löseordsbytet hämtat ett nytt applösenord på Gmails webbsida och skrivit in det i Thunderbird?

Vad står det när ni klickar på Visa i den första av dina bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Cecilia, long time...

> Så din bekant har efter löseordsbytet hämtat ett nytt applösenord på Gmails webbsida och skrivit in det i Thunderbird?

Nej, hon har nog valt ett själv... Hon kör Windows Vista, appar är väl nåt som berör Win8? Eller?

>Vad står det när ni klickar på Visa i den första av dina bilder?

Minns inte, skall kolla det. Men jag vet inte om den rutan dyker upp längre...

Sir_N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det det här du avser:

Den enda domän som finns är ju @gmail.com...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, detta:

If you've turned on 2-Step Verification for your account, you might need to enter an App password.

Detta är viktigt också:

Make sure your mail app isn't set to check for new email too frequently. If your mail app checks for new messages more than once every 10 minutes, the app’s access to your account could be blocked.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag vet, så har hon ingen tvåstegsverifiering, skall kolla det i morgon. Default hämtningsintervall är 10 min i Thunderbird.

Gmail och Thunderbird hade ju fungerat i flera år och vägrade plötsligt, det tycks ha uppstått efter de meddelanden hon fick ang misstänkta inloggningar av någon annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min dator använder jag "imap.googlemail.com", SSL/TLS och port 993 för inkommande mail och "smtp.googlemail.com", STARTTLS och port 587. Men jag har läst de rekommenderar SSL/TLS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är löst!

Det var inställningen för "Mindre säkra appar" som det hängde på, se bild. Man skall alltså välja "Aktivera". Vid en slarvig läsning kan man missförstå detta med Aktivera och Inaktivera, lite av dubbla negationer. Det hade varit tydligare med JA rep NEJ...

Denna inställning infördes tydligen den 15 juli 2014.

http://support2.microsoft.com/kb/2984937/sv

Sir_N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Liknande innehåll

• Av JoWa
      Mozilla Thunderbird

Portabel version (PortableApps.com)
    • Av eklov
      Gmail är fortfarande svårt att komma fram till från min "egendomän.se" i Office365. Jag skrev en fråga med samma rubrik 2017 utan att någon svarade. Jag har Outlook 2010 och har leveransbekräftelse och läskvitto på. Nu har jag gjort en avidentifierad pdf av  "oleveransmailet"  och bifogar det här. Gmail/Google skall man vända sig till, men det är väl inte möjligt? Finns det någon som kan hjälpa mig med att sända mail till adresser med @gmail.com på slutet? Min "egendomän.se" har inte https://.

Gmail-fel.pdf
    • Av eklov
      På senare tid verkar inte @gmail.com vilja ta emot mail från mitt konto hos Outlook365. Jag har ett eget domännamn.se och har konfigurerat Outlook2010 att begära läskvitto och serversvar. Jag har även ett eget gmail-konto (tvunget, då jag har en android-telefon). Dit kan jag maila. Kan innehavare av gmail-konton konfigurera sina konton så de nekar vissa domäner att skicka. Kan det hänga ihop med att Google anser att domäner utan https:// inte kan sända mail?
    • Av Ängegärd
      HEjSann & hallå!!!
      Önskar/hjälp tips på tillägg till Thunderbird för backup av e-postkonton. Är ute efter någon som tar backup på inställningar osv. Någon???
      TACKsam för hjälp!!!
    • Av Sir_N
      Jag brukar annonsera om föreningsaktiviteter på föreningens webbsida och dessutom skicka ut mejl till medlemmarn i vissa fall.

Då brukar jag bara kopiera text och bild(er) på webbsidan och klistra in dem i ett nytt mejl i Thunderbird. Det har funkat i flera år, när jag i går gjorde samma sak, så blev endast ren text (plain text).

Jag har kollat igenom inställningarna och ser inget avvikande. Under kontoinställningar är det valt HTML, jag har inte angett någon mottgare när jag klistrar in, så det är inte "mottagaren accepterar inte html" som stökar till det.

Känns som om någon av de senaste uppdateringarna är orsaken, jag har inte ändrat något i mejlprogrammet på sistone.

Någon som märkt något liknande eller har ett förslag på lösning?

/Sören
    • Av Ängegärd
      HEjSann & hallå!!!
      Har fått problem med Tillägget "Thunderbird Conversations" till Thunderbird. Den gemensama inkorgen visar inte längre alla e-post konton som finns upplagda i Thunderbird.

Har provat att avinstallera Thunderbird Conversations utan framgång. Har oxå provat att avinstallera Thunderbird och Thunderbird Conversations utan framgång.

Installerade tillägg för utom Thunderbird Conversations
      Adblock Plus
      Contact Tabs
      Firesizer
      gContactSync
      ThunderCal

Tacksam för hjälp/idéer på vad som kan vara tok!