Gå till innehåll

Hur uppgradera till Windows 10


CGD

Recommended Posts

Jag har redan uppgraderat min stora dator till Windows 10. Först uppgradera jag bara datorn rätt av och kunde då se vad det nya licensnumret blev. Jag har efter det hämtat hem en Iso fil och från den bränt en Windows 10 skiva. (Vet någon var jag kan hitta en fin bild på en Windows 10 skiva)

Nu är det dags för vår bärbara en Acer Aspire V3 772G. Kan jag då använda mig utav den skiva jag har eller hur måste jag gå till väga. Tänkte göra en helt nyinstallation och helst slippa ifrån uppgraderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29313-windows-10-rtm-uppgradering-och-övriga-frågor/

 

Enklast är att uppgradera först. Övrig info, nerladdning av ISO mm finns i länken ovan.

I Windows 10 används inte nycklar på samma sätt som tidigare Windows, dvs du behöver/ska aldrig ange nyckar i Windows 10.

 

Ang skiva beror det på om det är pro eller home eller en med båda på,

och vilken version du ska använda nu, om det samma som tidigare.

Så det blir väldigt svårt att svara på om du kan använda samma.

 

Men som sagt allt står att läsa i länken ovan.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LGJ, det där kan ju inte stämma.

När jag installerade om min dator från en DVD som jag bränt utifrån en Iso fil så frågas det efter serienummer. Eftersom jag började med att uppgradera min dator så kunde  jag sedan via programmet Speccy få fram det nya serienumret. Men jag tänkte jag skulle slippa uppgradera den bärbara utan köra en nyinstallation av Windows 10 direkt. Så jag följde din länk och ladda hem filen som finns där. Det är först när man kör den filen som frågan om det är för den egna datorn eller en annan dator kommer upp. Eftersom jag redan gjort en DVD för min dator gör jag nu en DVD för en annan dator. Jag trodde först att frågan kom redan när jag ladda hem den första filen. Men frågan är ju ändå, kommer den då att skapa en serienyckel som knyter just den skivan till Acer datorn vid första installationen?

Finns här någon som har installerat Windows 10 från samma skiva?

Du har inte hittat en bra bild på en Windows 10 skiva?

 

När jag letar på Microsofts sida, om Windows 10, så står det att produktnyckeln kan finnas på moderkortet eller på etiketten med äkthetsbeviset. Men på etiketten är det ju Windows 8's nyckel.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LGJ, det där kan ju inte stämma.

När jag installerade om min dator från en DVD som jag bränt utifrån en Iso fil så frågas det efter serienummer. Eftersom jag började med att uppgradera min dator så kunde  jag sedan via programmet Speccy få fram det nya serienumret. Men jag tänkte jag skulle slippa uppgradera den bärbara utan köra en nyinstallation av Windows 10 direkt. Så jag följde din länk och ladda hem filen som finns där. Det är först när man kör den filen som frågan om det är för den egna datorn eller en annan dator kommer upp. Eftersom jag redan gjort en DVD för min dator gör jag nu en DVD för en annan dator. Jag trodde först att frågan kom redan när jag ladda hem den första filen. Men frågan är ju ändå, kommer den då att skapa en serienyckel som knyter just den skivan till Acer datorn vid första installationen?

Finns här någon som har installerat Windows 10 från samma skiva?

Du har inte hittat en bra bild på en Windows 10 skiva?

 

När jag letar på Microsofts sida, om Windows 10, så står det att produktnyckeln kan finnas på moderkortet eller på etiketten med äkthetsbeviset. Men på etiketten är det ju Windows 8's nyckel.

Har installerat mina 3 dator och 4 vänners datorer med en och samma dvd skiva med Windows 10 Pro 64-bit.

Uppgraderat från Windows 8.1 först och sedan en clean install utan att ange något serienummer (man ska hoppa över detta moment).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LGJ, det där kan ju inte stämma.

När jag installerade om min dator från en DVD som jag bränt utifrån en Iso fil så frågas det efter serienummer. Eftersom jag började med att uppgradera min dator så kunde  jag sedan via programmet Speccy få fram det nya serienumret. Men jag tänkte jag skulle slippa uppgradera den bärbara utan köra en nyinstallation av Windows 10 direkt. Så jag följde din länk och ladda hem filen som finns där. Det är först när man kör den filen som frågan om det är för den egna datorn eller en annan dator kommer upp. Eftersom jag redan gjort en DVD för min dator gör jag nu en DVD för en annan dator. Jag trodde först att frågan kom redan när jag ladda hem den första filen. Men frågan är ju ändå, kommer den då att skapa en serienyckel som knyter just den skivan till Acer datorn vid första installationen?

Finns här någon som har installerat Windows 10 från samma skiva?

Du har inte hittat en bra bild på en Windows 10 skiva?

 

När man uppgraderar till Windows 10 gratis inifrån en befintlig Windows 7 eller 8.1 kommer uppgraderingsprogrammet att konstatera att man har en (troligen) giltig licens för Windows 7 eller 8.1 och därmed är berättigad till en gratis uppgradering. Ett hårdvaru-id som (i huvudsak ?) beror på moderkortet tas fram och i Microsofts system lagras detta hårdvaru-id ihop med informationen om att Windows 10 får aktiveras på en dator med detta hårdvaru-id i samband med aktiveringen av Windows 10.

 

När man sen gör en ren installation av Windows 10 kommer Windows 10 att ta fram hårdvaru-id:et igen och skicka detta som en förfrågan till Microsofts system. Där konstateras det att detta hårdvaru-id finns lagrat och att det är godkänt för Windows 10, vilket medför att Windows 10 blir aktiverat.

 

Därför går det inte att göra en ren installation av Windows 10 först utan man måste börja med att uppgradera.

 

I en gratisuppgraderad Windows 10 finns en produktnyckel lagrad men den är samma i alla gratisuppgraderade Windows 10 av samma typ (Home, Pro, Home N osv).

 

När man hämtar ISO-filen frågas det visserligen efter en produktnyckel men det är till för de fall när man har köpt Windows 10 löst och därmed fått en unik produktnyckel.

 

Det räcker med att man hämtar ISO-filen, gör en DVD/USB-minne en gång för alla ens datorer.

 

När jag letar på Microsofts sida, om Windows 10, så står det att produktnyckeln kan finnas på moderkortet eller på etiketten med äkthetsbeviset. Men på etiketten är det ju Windows 8's nyckel.

Det gäller de fall när man har köpt en dator som levereras med Windows 10 resp. när man har köpt Windows 10 separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller de fall när man har köpt en dator som levereras med Windows 10 resp. när man har köpt Windows 10 separat.

Om man köpt dator som levereras med Windows 10 borde den väl redan vara knuten till hårdvaran precis som när man gratisuppgraderar och därmed inte heller behöva nyckel? Jag har inte läst något om detta utan bara gissar så kan mycket väl ha fel men tycker det känns mer logiskt att det bara är separat köpta licenser som använder nyckel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel uppgraderings info från min länk ovan: (gäller uppgradering  från 8.1)

 

1.  Hämta hem rätt Home eller Pro, x32 eller x64 ISO från MS.  (se bilder)     

 

2.  Lägg en kopia av W10 ISO filen på skrivbordet, dubbelklicka och starta setup filen, välj hoppa över när frågan om nyckel dyker upp 2 gånger.

 

 

Svårare än så är det inte. B) 

(det finns fler sätt, men detta är nog det enklaste)

 

 

 

 

 

Här är ett annat sätt, dock kanske inte enklare för alla.

 

Från Windows 7/8.1 till Clean install med Windows 10 direkt utan att behöva uppgradera först

 

1. Skapa en fil  "GenuineTicket.xml"  i din nuvarande installation genom att:

2. Kopiera filen "gatherosstate.exe" från din windows 10 10240 ISO till installationen som ska uppgraderas.

3. Kör den på din aktiverade  Windows. Det skapas en fil  "GenuineTicket.xml". Spara detta på ett USB-minne eller något.

4. Gör en Clean install med lämplig W10 ISO.

5. När det är installerat se till att din internetuppkoppling är AVSTÄNGD/ Starta om W10.

6. Kopiera  "GenuineTicket.xml"  till  C: \ Programdata \ Microsoft \ Windows \ clipsvc \ genuineticket \ ditt W10 installation och starta om igen.

7. Anslut till nätet, så ska det aktiveras.

 

 

 

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man köpt dator som levereras med Windows 10 borde den väl redan vara knuten till hårdvaran precis som när man gratisuppgraderar och därmed inte heller behöva nyckel? Jag har inte läst något om detta utan bara gissar så kan mycket väl ha fel men tycker det känns mer logiskt att det bara är separat köpta licenser som använder nyckel. 

 

Jag vet inte heller, utan har bara antagit att det fungerar som i Windows 8.x med tanke på det som CGD skrev, dvs produktnyckel på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

janhol, har du fått olika serienummer på datorerna?

 

Det borde ju egentligen vara helt omöjligt att göra en installation av Windows 10 på en nyformaterad hårddisk. Hur kan Windows 10 installationen veta att du överhuvudtaget har haft en giltig Windowsinstallation tidigare. Däremot om man gör en uppgradering med en skiva man har så blir ju förutsättningarna annorlunda. När man laddat ner MediaCreationTool och kör detta program får man ju direkt frågan om det är för uppgradering av datorn du använder eller om det är för en annan dator. Så om jag då anger att det är för en annan dator och laddar ner den Iso filen och sedan bränner ut den till en DVD (eller USB) så kan man använda den DVD:n till att uppgradera en annan dator men ej till en komplett nyinstallation.

 

LGJ, genererar "GenuineTicket.xml ett serienummer för just den skivan då?

 

Den Windows 8.1 skiva jag köpte gav mig rätt att installera Windows på olika datorer, dock bara en i taget. Den skiva jag nu gjort den måste väl ge mig samma rättigheter. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"CGD"    LGJ, genererar "GenuineTicket.xml ett serienummer för just den skivan då?

 

Nej , i Windows 10 används inte nycklar för att aktivera utan Windows 10 aktiverar genom att läsa av hårdvaran. (se info nedan)

 

 

 

"CGD"     Den Windows 8.1 skiva jag köpte gav mig rätt att installera Windows på olika datorer, dock bara en i taget. Den skiva jag nu gjort den måste väl ge mig samma rättigheter. Eller?

 

Nej, du får inte samma rättigheter och kan inte flytta W10 till annan dator efter gratis uppgradering    (det blir ju ny hårdvara)

Aktivering på Windows 8.1 och Windows 10 är inte alls samma eftersom nycklar ej används i Windows 10. (se nedan)

 

 

 

Info om Windows 10 aktivering  HWID    (Hardware Identification)
Hårdvaruidentifiering, en säkerhetsåtgärd som används av Microsoft för aktivering av Windows-operativsystemet.
Som en del av produktaktiverings systemet är att ett unikt HWID nummer genereras när operativsystemet installeras första gången.
HWID identifierar maskinvarukomponenter som systemet utnyttjar, och antalet meddelas Microsoft.
Var 10 dag och vid varje start av operativsystemet kommer det att genereras ett annat HWID nummer och
jämför det med originalet för att se till att operativsystemet fortfarande körs på samma enhet.
Om de två HWID siffrorna skiljer sig alltför mycket då kommer operativsystemet stängas tills Microsoft aktiverar produkten.

Har man bytt någon hårdvara och inte blir aktiverad så kontakta Microsoft per telefon, det brukar fungera.
Nyckeln utlöser endast den nya aktiverings mekanismen, och har ingen annan funktion

 

 

Det är samma generic  nyckel i alla windows 10 ISO och det är inget som du ska/kommer att använda.

Och du ska absolut inte försöka skriva in några gamla 8.1 nycklar i Windows 10.

 

Så ta och glöm nycklar nu tack, all aktivering sker med hjälp av "Hardware Identification"

 

 

Windows 10 pro:               VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

Windows 10 home:           YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7    eller    TX9XD-98N7V-6WMQ6-BX7FG-H8Q99

 

 

Har du ytterligare funderingar så läs min info igen och helst en extra gång till för säkerhets skull. :D

 

Lasse

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,ja det var ju inte så gratis precis då. Kunde lika gärna ha haft kvar min Windows 8.1. Jag blir ju ändå tvungen att köpa en ny skiva när jag snart tänket köpa ny CPU och nytt moderkort samt nya minnen. Kanske kan jag installera min Windows 8.1 skiva och sedan uppgradera på samma sätt som jag gjort nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,ja det var ju inte så gratis precis då. Kunde lika gärna ha haft kvar min Windows 8.1. Jag blir ju ändå tvungen att köpa en ny skiva när jag snart tänket köpa ny CPU och nytt moderkort samt nya minnen. Kanske kan jag installera min Windows 8.1 skiva och sedan uppgradera på samma sätt som jag gjort nu.

 

Har du licens till W8.1 så kan du helt klart göra detta under förutsättning att du gör det innan den 29 juli 2016.

Efter att ha kört in W8.1 UPPGRADERAR du och sedan en Clean Install.

 

Detta funkade för mig när jag bytte till en ny SSD HD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du licens till W8.1 så kan du helt klart göra detta under förutsättning att du gör det innan den 29 juli 2016.

Efter att ha kört in W8.1 UPPGRADERAR du och sedan en Clean Install.

 

Detta funkade för mig när jag bytte till en ny SSD HD

 

Det är betydligt svårare med att byta moderkort. Det räknas nästan som att byta dator vilket inte byte av HD, minnen och annat gör.

 

Edit:

 

Det kan ev gå att telefon aktivera om problem uppstår med aktiveringen, vad jag har läst så ska Windows 10 också vara typ "snällare" vad det gäller att byta hårdvara.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är betydligt svårare med att byta moderkort. Det räknas nästan som att byta dator vilket inte byte av HD, minnen och annat gör.

 

Edit:

 

Det kan ev gå att telefon aktivera om problem uppstår med aktiveringen, vad jag har läst så ska Windows 10 också vara typ "snällare" vad det gäller att byta hårdvara.

 

Problemet är väl att aktivera W8.1 om detta inte är en retail.

När detta är aktiverat ska inte W10 bli något problem eller hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara helt säker så köpte jag en retail version av Windows 8.1 och installerade det först i min förra dator. När jag sedan skaffade mig en ny dator där allt utom några hårddiskar var helt nytt så blev jag faktiskt tvungen att ringa upp Microsoft men vid en senare ominstallation var det fritt fram igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att aktivera W8.1 om detta inte är en retail.

När detta är aktiverat ska inte W10 bli något problem eller hur.

 

 

Om du har en riktig W81. retail nyckel och uppgraderar till W10 så är aktiveringen ändrad till   HWID.

Då kan du inte flytta W10 till annan dator samt att byta moderkort kan ev bli svårt, men det går troligen att lösa via telefon.

Även om MS kallar sina W10 nycklar för retail så är det ju i praktiken oem nycklar eftersom dom aktiverar mot hårdvaran och inte nyckeln.

Du byter en W8.1 retailnyckel som du kan flytta till annan dator och får en W10   HWID  aktivering som du inte kan flytta till annan dator, när du uppgraderar.

Har man då betalat flera tusen kronor för sin W8.1 retail nyckel så är det en väldigt dålig affär.

 

Så gratis är inte alltid gratis. (Microsoft ger aldrig bort något gratis) B)

 

Edit 1:

Ska man installera W10 på annan dator så går det givetvis att börja om igen dvs installera W8.1 och sen uppgradera med W10 igen före den 29/7 2016.

Vad som händer efter det har jag ingen aning om.

 

 

 

Edit 2:

If you upgraded to Windows 10 using the free upgrade offer and then made significant hardware changes to your device,

such as replacing the motherboard, Windows 10 might no longer be activated.

For help on how to activate your device, contact customer support

 https://partner.support.services.microsoft.com/sv-se/contact/menu/software/windows/setup/

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt en begagnad elevdator från en skola. Den är installerad med W7 Enterprise. Verkar som att det inte ska gå att uppdatera till W10 med den versionen samtidigt som jag läste i nåt nät forum att nån uppdaterat till Windows 10 Pro iallafall. Skulle duga med vanliga Home versionen för min del. Någon som lyckats och hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt en begagnad elevdator från en skola. Den är installerad med W7 Enterprise. Verkar som att det inte ska gå att uppdatera till W10 med den versionen samtidigt som jag läste i nåt nät forum att nån uppdaterat till Windows 10 Pro iallafall. Skulle duga med vanliga Home versionen för min del. Någon som lyckats och hur?

 

 

Windows 7 Enterprise kan endast volym aktiveras.(ca 2 gånger per år då varje aktivering mot godkänd server ger 180 dagar)

Windows Volym versioner ingår inte i gratis uppgradering till Windows 10.

Så ingen laglig väg att kunna få gratis Windows 10 från din W7 Enterprise version.

 

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq

 

https://www.microsoft.com/en-us/licensing/existing-customer/FAQ-product-activation.aspx

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt en begagnad elevdator från en skola. Den är installerad med W7 Enterprise. Verkar som att det inte ska gå att uppdatera till W10 med den versionen samtidigt som jag läste i nåt nät forum att nån uppdaterat till Windows 10 Pro iallafall. Skulle duga med vanliga Home versionen för min del. Någon som lyckats och hur?

Vad står det för produktnyckel på datorn, tvivlar på att den levererats från tillverkaren med en entrépriser licens utan troligen en PRO eller Home.

Har du en sådan nyckel på datorn så kan du försöka få tag på ett media antingen via nätet finns en sida där du kan ladda ner media, kommer inte ihåg vilken då jag inte behövt använda den, eller från IT avdelningen på skolan du köpt datorn från.

Installera den och uppgradera sedan till Win 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...