Gå till innehåll

Kryptering


CGD

Recommended Posts

Idag använder jag mig av TruCrypt. Men när jag krypterar en hel hårddisk tar det ju upp två hårddiskplatser (bokstäver som E och F). Finns det någon annat krypteringsprogram som krypterar utan att ta upp två platser?
Jag letar efter ett fristående program, inte Windows Bitlocker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej Cecilia.

Jag har för många hårddiskar. Det jag krypterar är inte utav den digniteten att  det spelar någon större roll. Men när jag lägger av vill jag inte att arvingarna ska ha tillgång till mina brev och sådant som jag inte tycker de behöver veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl så att TrueCrypt och VeraCrypt båda är öppen källkod, så man gjorde väl en kopia av TrueCrypt, bytte namn och uppdaterade dom delarna man tyckte fungerade dåligt i TrueCrypt.

VeraCrypt verkar stödja olika sätt att kryptera hårddiskar, vet du vilken variant du valt? Använder du det som kallas för pre-boot authentication tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag använt PGP sedan 2005, men det var längesedan jag krypterade hela disken. Kommer inte ihåg om det genererade flera diskplatser. Alternativet är att skapa bara krypteringsvalv som jag har idag med både PGP och  cryptoexpert 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hur är det Windows Bitlocker? Om jag väljer att ha en hel hårddisk krypterad fungerar det på samma sätt som VeraCrypt att det tar två diskplatser?
Jag har nu bara hemmawindows och det var länge sedan jag fick lära mig kryptering och då var det Windows 2000 som inte hade Bitlocker. Men jag antar att om jag ställer in kryptering så är det fix och klart så fort jag startar datorn och ingen annan inloggning behövs. Är det besvärlig procedur för att ta säkerhetskopior och lägga tillbaka krypteringen utifall en ominstallation behövs. För det är väl så att krypteringen är knuten till installationen så om någon försöker göra en ominstallation så förblir de krypterade hårddiskarna krypterade.

Jag har inte min botdisk eller systemdisk krypterad utan lös hårddisk som jag kopplar in via en USB docka. Varje gång jag loggar in måste jag starta VeraCrypt och skriva in ett lösenord. Jag valde ett jättelång lösenord som jag gömt i ett vanligt dokument i datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, CGD sade:

Hur är det Windows Bitlocker? Om jag väljer att ha en hel hårddisk krypterad fungerar det på samma sätt som VeraCrypt att det tar två diskplatser?
Jag har nu bara hemmawindows

BitLocker ingår inte i Windows Home.

Här kan du läsa om BitLocker:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/information-protection/bitlocker/bitlocker-overview
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/enhetskryptering-i-windows-ad5dcf4b-dbe0-2331-228f-7925c2a3012d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur mycket filer du vill kryptera, har du kollat på OneDrive - personligt valv? Det är en filyta i OneDrive som är krypterad och kräver extra autentiering utöver ditt vanliga Windows-konto så även om någon kommer åt ditt lösenord efter att du inte är kvar, så kommer dom inte åt ditt valv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ingen kunskap själv om just Samsungs lösning men det finns lättläst information här: https://graphicardx.com/how-does-samsung-ssd-encryption-work/

Vad Samsung skriver: https://insights.samsung.com/2021/06/10/the-importance-of-ssd-security-and-data-encryption/

För 4 år sen var det dålig säkerhet, men det kan ju vara omgjort nu: https://www.tomshardware.com/news/crucial-samsung-ssd-encryption-bypassed,38025.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-05-31 at 18:48, CGD sade:

Hur är det Windows Bitlocker? Om jag väljer att ha en hel hårddisk krypterad fungerar det på samma sätt som VeraCrypt att det tar två diskplatser?

Jag har krypterat diskar med Bitlocker och aldrig sett att Bitlocker skapar två enhetsbeteckningar för diskarna.

Bitlocker finns bara i Windows Pro-versionen (samt Enterprise för företag). 
 

Gällande Bitlocker skapas det en fil som går att använda för att låsa upp disken om man glömmer lösenordet.

Dessutom går det att få Bitlocker att låsas upp genom att använda inloggningen till kontot i Windows. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till er alla.

Windows Pro kan kanske vara något att tänka på till nästa dator. Men likväl blir det nog en ny Samsung SSD också. Idag har jag "bara" två Samsung SSD 840 EVO. Tråkigt att det inte kan bli en uppdatering av SATA gränssnittet så det mer liknar USB med högre hastighet och strömförsörjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, CGD sade:

 Tråkigt att det inte kan bli en uppdatering av SATA gränssnittet så det mer liknar USB med högre hastighet och strömförsörjning.

På sätt och vis kan man säga att gränssnittet M.2 är en uppgradering för SATA. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle man kunna men det finns ju en massa SSD "diskar" ute så tänk om PC också kunde bara lite mer som Mac och komma med nytt. Ett snabbt gränssnitt som SATA men med både ström och data i samma kabel. Kräver förstås även uppgradering av moderkort så det är nog inte att vänta. Hur många M.2 enheter kan du ha i datorn egentligen? Jag kan ha en men den tar två SATA portar i anspråk. Sedan har du ju de som kopplas direkt till PCI Expressbussen.

IT doktorn
Jag ska pröva ditt förslag men jag är lite slö så det kan ta lite tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kan inte hålla med om att Apples datorer är mer utvecklade beträffande hårdvaran än för IBM-kompatibla datorer. Om du vill förändra gränssnittet SATA är det inte längre SATA. Det finns kablar med både SATA-anslutning för datatrafiken och spänningen i samma enhet. Där är kontakten för datatrafiken och spänningen "sammansvetsade" i ett kontaktdon.

För att kunna använda den krävs det en adapter för att koppla ihop spänningen från nätaggregatet till disken. I bärbara datorer är denna lösning redan implementerad. Det beror på att det är mycket enklare att utföra i en bärbar dator då moderkortet utformas speciellt för just den modellen.

Moderkortet jag har (årsmodell 2021) har fyra stycken M.2-anslutningar. Endast en av dessa "stjäl" två SATA-anslutningar om just den M.2-anslutningen används. De övriga tre påverkar inte SATA-anslutningarna.

Det finns expansionskort med PCIe-kontakt som gör det möjligt att ansluta än fler diskar med M.2-kontakt.
Här är det bara att välja och vraka utefter önskemål och behov:

https://www.prisjakt.nu/s/nvme-pcie-adapter/

Redigerad av X-Men
Missade ordet "än" i en mening.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...