Gå till innehåll

Ingen uppkoppling


Hockke
Gå till lösning Löst av Hockke,

Recommended Posts

Jag har en app i min mobil som gör det möjligt att starta luftvärmepumpen i min elbil. Problemet är att när bilen står i garaget jag hyr så förhindrar plåtväggarna där signalen från min mobil att nå fram och kupén är kall när jag ska använda bilen.

Kan man på något vis förstärka signalen med nån typ av antenn på utsidan av garaget och vad behövs i så fall på insidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plåt kan vara väldigt bra på att stoppa signalerna i trådlösa nätverk. Det som borde gå är en brygga på utsidan av garaget, en kabel genom väggen och en accesspunkt på insidan. En brygga är en enhet som har trådlöst nätverk på internetsidan och en anslutning för nätverkskabel på andra sidan medan en accesspunkt har tvärtom. Det är vanligt att det går att ställa in om enheten ska fungera som brygga eller accesspunkt.

Under förutsättning då att det gäller ett trådlöst nätverk, alltså att både mobilen och bilen försöker koppla sig till samma router.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte döma kunskapen 1 dygn på forumet. Sitter garaget på samma fas El-skåp, så kan du använda Powerline som du pluggar in hemma och i garaget. Den som är i garaget bör ha Wifi inbyggt. Alternativ som Cecilia nämner.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-12 at 13:46, Hockke sade:

i min elbil

2G/3G/4G då? Första sökträffen gav denna sida:

https://www.repeater.se/4G-repeater

OBS! Jag har ingen erfarenhet av varken den produkten eller den sidan.

Tillägg: Av den sidan ja... den var lite knepig. Här en annan lite längre ner bland sökträffarna:

https://www.gsmforstarkare.se/product-category/gsm-band/4g/

Redigerad av Mikael63
annan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-12 at 13:46, Hockke sade:

... signalen från min mobil att nå fram ...

Jo, det är förstås via din mobil du aktiverar pumpen, men bilen har väl en uppkoppling till mobilnätet för detta och annat du kan hantera via appen. Tror alltså att det är Mikaels tips du ska följa.

En annan finess som då kan finnas är att bilen själv larmar om man t ex kör av vägen. Det kan ju inte fungera med anslutning av bilen till ett lokalt nätverk. Förstår inte varför en bil skulle kunna anslutas till ett lokalt nätverk, fast det kan förstås finnas någon anledning till det också.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...