Gå till innehåll

Nätverk och NAS


Thord

Recommended Posts

Hej alla, jag fortsätter att försöka få till mitt relativt nya nätverk, men det går inte riktigt som jag vill. Jag bytte från Tele2 (Comhem) till fiber nyligen och då införskaffade jag ett Mesh system från Deco X90. Det är mina NASar som ger mig sömnlösa nätter. Min WD Cloud kan jag hitta i utforskaren och har numera access till. Däremot min Synology är inte synlig i utforskaren. Går jag in i Decos app så finns där WD:n, men inte Synologyn. Jag har dock fått till båda NASarna som nätverksplatser. Det jag vill är att få fram IP-adresserna för att då främst Synologyn behöver administreras lite och det går inte utan IP-adress och webbgränssnittet. Jag har provat med högerklick och egenskaper, men hittar inte den info jag söker.

Jag är lite rådvill just nu.

 

Thord

 

image.png.53001e8f40d55794e73546615b7d3643.pngimage.png.a1c5eb7e5fd37b39820ae2455e91d870.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick fram en del IP-adresser och en var till en adress som gav att sidan inte kan nås. Den ligger på ett nummer nära WD Cloud, som då går att öppna. Dock har Deco appen fler IP-adresser än vad Cmd visar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det jag vill är att få fram IP-adresserna för att då främst Synologyn behöver administreras lite och det går inte utan IP-adress och webbgränssnittet"

Det du kan göra är att tilldela önskad enhet en specifik IP-adress som den då alltid kommer att få av routern..

Detta gör man via routerns "DHCP-server" som brukar ha ett relativt förståeligt gränssnitt för detta...

Den enda allmänna beskrivning av hur det går till finns på: https://winguider.se/sa-installerar-du-wifi-router.html längre ned på sidan med rubriken: HUR GER MAN EN ANSLUTEN ENHET EN ”FAST IP-ADRESS”?

Denna kan ev. hjälpa dig då du vill komma åt just en (eller flera) nätverksenheter via dess IP-adress som med denna metod alltid blir densamma (och inte varierande som den annars blir).. Detta tordes hjälpa en hel del kan jag tro...

 

PS! Det är även i routerns DHCP-inställningar där du kan se vilka IP-adresser som tilldelats dina olika nätverksenheter.. DS! 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, WindowsPro sade:

Det du kan göra är att tilldela önskad enhet en specifik IP-adress som den då alltid kommer att få av routern..

Detta gör man via routerns "DHCP-server" som brukar ha ett relativt förståeligt gränssnitt för detta...

Och hur har du tänkt att Thord ska veta vad enhetens MAC-adress är när han inte kommer åt den?
Frågan var ju hur han ska veta vad IP-adressen är nu när routern är ny.

 

Inte heller i detta forum uppskattas marknadsföring av egna produkter:

Citat

§7 Marknadsföring/annonsering i forumet

  1. I forumet tillåts inte utan tillstånd från sajtägaren någon marknadsföring av egna eller andra tjänster och produkter. All marknadsföring sker efter kontakt med sajtägaren.

Har du inhämtat ett sånt tillstånd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Min router listar även tidigare gästers mobiler så en router kan lista sånt som inte längre är anslutet.

Rätt så, men appen för Deco är rätt smart för den visar vad som är online och vad som har varit online. Så jag har rätt bra koll på vad som är aktiv just för stunden.

image.thumb.jpeg.a51ffe8161f12533fd106b5f65073388.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Cecilia sade:

Och hur har du tänkt att Thord ska veta vad enhetens MAC-adress är när han inte kommer åt den?
Frågan var ju hur han ska veta vad IP-adressen är nu när routern är ny.

Ja, det är just det som är problemet. Jag är helt utlåst. Detta var aldrig något problem på Comhem-routern där visades alltid mina två NASar och det var inga problem att med IP-adressen komma åt webbgränsnittet för att kunna logga in som admin på NASen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Synology-enheten ansluten med kabel eller trådlöst till routern?
Kabel är ju mest praktiskt vid felsökning.

Händer det något i routerns lista om du först stänger av och sen sätter på Synology-enheten?

4 timmar sedan, Thord sade:

Jag fick fram en del IP-adresser och en var till en adress som gav att sidan inte kan nås. Den ligger på ett nummer nära WD Cloud, som då går att öppna. Dock har Deco appen fler IP-adresser än vad Cmd visar.

Någon av dessa som du inte vet vad det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Cecilia sade:

Någon av dessa som du inte vet vad det är?

Nej, jag har nu lyckats spåra alla adresserna. Den jag hoppades skulle vara till NASen som inte gick att "öppna" var adressen till min Sonoshögtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard IP till Synology brukar vara admin/admin 192.168.1.1 

Har du sen ändrat kanske det är dags att reset knappen får jobba lite.

Hursomhelst. Koppla in din Synology ensam till datorn utan router utan nätverk etc. Testa arp -a se om du får något av den.

Om du inte hittar adress.. Konfigurera din dator så att den har 192.168.1.2 sub 255.255.255.255. 

Starta om datorn.

Testa att logga in i din NAS med 192.168.1.1.. om du fortfarande har standard. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Cecilia sade:

1: Och hur har du tänkt att Thord ska veta vad enhetens MAC-adress är när han inte kommer åt den?
Frågan var ju hur han ska veta vad IP-adressen är nu när routern är ny.

 

2: Inte heller i detta forum uppskattas marknadsföring av egna produkter:

Har du inhämtat ett sånt tillstånd?

1: Vet Tord vilka enheter han har uppkopplade mot sin router (vilket man oftast brukar ha koll på) så är det oftast lätt..

I routerns DHCP-server (den som delar ut IP-adresser till varje uppkopplad enhet) så framgår det ofta väldigt tydligt vilken enhet som har vilken IP-adress.. I vissa anges t.ex. datornamn, enhetsnamn etc. utöver mac-adressen.... När han ser den så kan Tord prova att koppla upp sig mot den.. och fungerar det så kan Tord ge enheten en "fast" tilldelad IP-adress så att Tord alltid hittar den....
 

2: Hur kan det överhuvudtaget vara någon form av marknadsföring att hänvisa till en artikel som endast ger information...
Artikeln handlar endast om hur man installerar en router på bästa sätt... 

Varifrån får du för dig att jag säljer routrar??? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, WindowsPro sade:

1: Vet Tord vilka enheter han har uppkopplade mot sin router (vilket man oftast brukar ha koll på) så är det oftast lätt..

I routerns DHCP-server (den som delar ut IP-adresser till varje uppkopplad enhet) så framgår det ofta väldigt tydligt vilken enhet som har vilken IP-adress.. I vissa anges t.ex. datornamn, enhetsnamn etc. utöver mac-adressen.... När han ser den så kan Tord prova att koppla upp sig mot den.. och fungerar det så kan Tord ge enheten en "fast" tilldelad IP-adress så att Tord alltid hittar den....
 

2: Hur kan det överhuvudtaget vara någon form av marknadsföring att hänvisa till en artikel som endast ger information...
Artikeln handlar endast om hur man installerar en router på bästa sätt... 

Varifrån får du för dig att jag säljer routrar??? 
 

1. Det bör du få rätt bra kunskap om genom att läsa inläggen i tråden.

2. Det finns annat på den webbplatsen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet vilka enheter jag har uppkopplade på mitt nätverk för det är inte så omfattande. Så när jag inte kunde hitta Synologyn i Explorer så var det första jag gjorde att gå in på Mesh/Routern för leta IP-adressen, men den finns inte. Med hjälp av autentiseringshanteraren så hittade jag namnet på NASen och då kunde jag ansluta den som nätverksplats (tror jag det heter) så jag kommer åt mina filer. Om autentiseringshanteraren kommer ihåg något gammalt eller nytt vet jag inte. Men någon IP-adress finns inte i autentiseringshanteraren heller.

image.png.7207d152e43a68aff48e238329ba86fb.pngimage.png.e03fc0989cdc78e9ab40f5b768a8a9e9.pngimage.png.07190ce6c2393c3646f81afb1f04d1d0.png

Så här ser listan ut för anslutna enheter på mitt nätverk och då saknas Synologyn och därmed den IP-adress jag letar efter för att kunna administrera NASen. Den behöver tyvärr lite handpåläggning för att vara uppdaterad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tord! 

Det där låter som om ett fel gått trasigt!
Hur är Synologyn kopplad till nätverket/din dator?? Via Wi-Fi eller via kabel till routern..

Har du någon nätverksmappning till Synologyn på din dator (som du t.ex. har till R: "Foto_kontor")?

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synologyn och WD MyCloud är kopplade på samma sätt med nätverkskabel via en switch till "Routern". Båda datorerna är kopplade med nätverkskabel. Du ser på bilden ovan två steg under R: att där finns nätverksplatserna Synologyn och WDMYCLOUD. På samma bild ser du även att det bara är WDMYCLOUD som syns under Nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke bakom mitt förslag är att om dina två NASar har samma ip-adress som standard blir den ena helt blockerad på grund av konflikt. Därför om du bara har en i direkt från en dator.. behöver inte vara den du normalt använder, kopplar upp enligt anvisning så kan du ställa om så att du får rätt subnät och en fungerande ip-adress.

Såvida inte din NAS är trasig så fungerar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Venoms sade:

Min tanke bakom mitt förslag är att om dina två NASar har samma ip-adress som standard blir den ena helt blockerad på grund av konflikt. Därför om du bara har en i direkt från en dator.. behöver inte vara den du normalt använder, kopplar upp enligt anvisning så kan du ställa om så att du får rätt subnät och en fungerande ip-adress.

Såvida inte din NAS är trasig så fungerar detta.

I och med att jag kommer åt filer på båda NASarna så har svårt att se att någon skulle vara blockerad. Om det nu skulle vare en adresskonflikt skulle det inte bli så att ibland kommer jag åt WD:n och ibland Synologyn? Bara en fundering.

Kan jag koppla upp en NAS direkt mot en dator och komma åt webbgränssnittet? Det har jag aldrig gjort.

 

Edit: jag tittade på videon nedan och den säger då att jag behöver komma åt webbgränssnittet som inte kommer åt just nu så att koppla NASen til en dator känns inte som ett alternativ.

 

Redigerad av Thord
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla inställningar i NASen är standard så borde du kunna följa vilken manual som helst från Synology som medföljer den. Att koppla den direk gör saken enkel om det är besvärligt på ett nätverk då den är helt ensam i ett redan känt adressområde och subnät. Men som jag sa, bara ett förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte som så med nätverksanslutna enheter att det är via mac-adressen som kommunikationen egentligen sker.

För att komma så långt behövs en ip-adress som så att säga guidar trafiken rätt. På samma sätt som ett telefonnummer behövs för att man ska kunna prata med varandra via telefon. Routern delar ut adresser till de enheter som så att säga är villiga att acceptera en viss utdelad adress. Finns tjuriga enheter som envisas med att själv bestämma en adress så går det oftast bra. Så länge som det bara finns EN sådan adress. Om  det finns två eller fler enheter som vill ha samma adress blir det knepigt. Lika knepigt som om jag och Venoms skulle ha samma telefonnummer. För vissa nätverksprylar finns en "tillhörande" mjukvara. En sådan mjukvara kan gå ut på nätverket och leta reda på "sina" enheter oavsett vilken ip-adress de har, eller har fått. Mjukvaran använder alltså andra kriterier, kanske en känd area av mac-adresser, eller annat, för att etablera kontakt, en kontakt som kanske behövs just för att kunna ändra en ip-adress. Om en sådan mjukvara har etablerat kontakt, och där ip-adressen så att säga är giltig i nätverket, kanske även operativsystemet kan haka på detta ? (Gissar bara) Kanske är det därför som en enhet visas på ett ställe i utforskaren men inte den andra enheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte med Synology Assistant och den säger sig hitta en Sonology NAS på den adress som den fick av den gamla routern. Men när då Assistant ska återställa NASen så blir det felmeddelande och det blir inte fullbordat. Just nu håller jag på och kopiera filerna från Synologyn till WDMYCLOUD och det tuffar på så jag tror inte jag har en trasig NAS utan det är förmodligen jag som har varit och petat någonstans där jag med min ringa kunskap inte skulle ha varit och peta, men det läste problemet jag hade då. När filerna har förts över kommer jag att försöka med en reset av NASen. Det är någon dag kvar på kopieringen. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...