Gå till innehåll

Lokalt konto eller de andra


Cacke

Recommended Posts

Innan viruset kom loggade jag in länge på min mail adress när jag skulle in i windows 10 nu loggar jag in bara med namn. Jag vet inte hur jag kommer tillbaka till de första ifall de är någon skillnad.

Vilka säkerhets appar ska man ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cacke sade:

Innan viruset kom loggade jag in länge på min mail adress när jag skulle in i windows 10 nu loggar jag in bara med namn. Jag vet inte hur jag kommer tillbaka till de första ifall de är någon skillnad.

Vilka säkerhets appar ska man ha?

Du kan växla mellan Lokalt konto och Microsoftkonto i Inställningar. Hur du gör kan du läsa om här:

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/växla-till-ett-lokalt-konto-i-windows-10-eb7e78a9-88ee-9bc3-8f06-831b56e339fd
 

Vid användning av Microsoftkonto är du inloggad till alla tjänster som Microsoft ger dig och som du anslutit till. Du kommer åt din e-post hos Microsoft (outlook.com, live.com och hotmail.com) samt Microsoft Store med mera.

Inloggad med Lokalt konto kommer du inte per automatik åt alla dina Microsofttjänster. Jag föredrar Lokalt konto och har vänner som föredrar Microsoftkonto.

Windows Defender brukar räcka för de flesta. Det bästa antivirusprogram som finns är du själv. Bara du kan se till att undvika sidor, länkar med mera för att undgå att få virus och annan ohyra i datorn. Windows Defender och andra antivirusprogram kan ses som säkerhetsbälte och krockkudde (airbag) i en bil. Bara för att du har säkerhetsbälte och krockkudde i bilen betyder inte det att du kan krocka. 
 

Vill du ha mer kontroll och bättre skydd kan du betala för detta. Bitdefender, Avast, Avira, Eset med flera har program som man kan betala för och därmed få mer kontroll över hur programmen skall skydda än vad Windows Defender gör. Generellt räcker Windows Defender för de flesta men som redan nämnt, du som användare är den största risken för att få ohyra i datorn.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
23 timmar sedan, Cacke sade:

Innan viruset kom loggade jag in länge på min mail adress när jag skulle in i windows 10 nu loggar jag in bara med namn. Jag vet inte hur jag kommer tillbaka till de första ifall de är någon skillnad.

Vilka säkerhets appar ska man ha?

Du måste väl veta lite mer om vad som har hänt... Om du tidigare loggade in med ett Microsoftkonto, och detta huxflux har försvunnit, då kan du väl inte ha ett lokalt konto med samma lösenord.. Det låter lite konstigt.. eller har du själv bytt från ett Microsoft konto till ett lokalt?!

Kan du berätta mer om "innan viruset kom".. Hur märkte du av viruset, vad gjorde du för att bli av med viruset, vad var det för virus (brukar anges i loggboken om ditt virusskydd detekterat smittan)
 

Det absolut bästa sättet att hindra skadlig kod, hackare osv. från att skada din dator allvarligt är att göra som det anges i: https://winguider.se/sa-sakras-datorn-bast.html Följer du dessa råd så kan, som sagt, inte skadlig kod (virus, trojaner etc.) längre skada din dator allvarligt längre, då du inte ger den skadliga koden åtkomst till administratörs-rättigheter... Då blir det dessutom mindre kritiskt vilket virusskydd du väljer, utan du kan välja ett som du känner dig bekväm med och förstår hur det skall användas..

Mitt råd är att först gör så som det anges på Winguider-länken, och när du har dessa konton, så återställer du din dator, behåll filer och konton, sedan när återställningen gått klart.. DÅ kopplar du ditt nuvarande konto till ditt microsoftkonto (e-postkonto).
Sedan kan du enkelt skydda ditt microsoft-konto enligt: SÅ ENKELT SKYDDAR NI ERA ONLINE-KONTON FRÅN ATT BLI KAPADE HACKADE)! på: https://winguider.se/tips-och-trix.html Notera att där finns även ett gott råd om hur du skapar säkrare lösenord på ett mycket enkelt sätt.. 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör nämnas att länken som WindowsPro använder i sitt inlägg går till hans hemsida.
WindowsPro marknadsför sin hemsida via forum som detta.

Det finns ett 100% säkert sätt att hantera sin dator: Låt den alltid vara avstängd.

Det finns ytterligare ett sätt att hantera sin dator med långt mycket mindre risk att få den infekterad än det som anges i tråden.
Koppla in nätspänning till datorn. Anslut en skärm, ett tangentbord och mus till datorn. Anslut inget mer. Tangentbord och mus som ansluts får inte var programmerbara för då finns det risk att datorn kan infekteras. Hur detta kan göras kan man se i SVTs dokumentär:

eSport inifrån.

Genom att ansluta datorn till nätspänning, skärm, tangentbord och mus, inget annat, har man minimerat risken att få ohyra till ett absolut minimum. Inga säkerhetsprogram eller särskilda inställningar krävs. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Länken pekar till en ren informations sida.. Där det finns information om bl.a. hur man skapar säkrare lösenord på enklaste sätt, som är både lätta att komma ihåg och lätta att skriva in.. Så lätta att tom. barn kan använda metoden.. (Hur ofta ser du sådana lösenords tips? Aldrig! Alla "tips" på internet kräver att du har 30+ tecken i lösenordet osv. helt orimliga krav för annat än tekniker..)

Där finns information om hur du lått kan skydda dina konton från att bli kapade.. (Hur ofta ser du sådana tips? som INTE blandar in teknikprodukter)

Där finns information om ALLA steg du behöver ta till för att gratis ladda ned senaste Windows 10/11 direkt från Microsoft till din USB-pinne på ett korrekt sätt. Inkl. tips om hur du hittar rätt tangent att tillfälligt starta datorn mot USB-pinnen (Hur många är det inte som felaktigt i BIOS/UEFI ändra 1:a bootenhet till USB-pinnen.. så datorn alltid startar mot USB-pinnen?? Alldeles för ofta

Osv.

Det är ren information som inte kräver några köp eller liknande så du skjuter ganska högt över målet med ditt inlägg..
 

Att man inte skall logga in med ett administratörskonton är vitt känt bland tekniker sedan urminnes tider, men totalt ouppmärksammat bland privatpersoner..

https://www.pcworld.com/article/2098648/one-tweak-can-make-your-windows-pc-virtually-invulnerable.html "An attacker can typically only execute malicious code in the context of the currently logged in user, and if that user is a standard user without access to critical system functions, and with no ability to run unknown software without explicit administrator permission, most threats would be rendered harmless." 

https://www.tomsguide.com/us/standard-accounts-stop-malware,news-18326.html "Most malware can do only as much damage as the active user is permitted to do, and malware that infects standard users can't install, alter or delete other software packages. In other words, limiting your own abilities also limits what malware can do."

Så varför skall man skrämma privatpersoner till att tvingas ha sin dator avstängd, i rädsla för att inte "få virus", när alla relativt enkelt kan maximera det grundskydd datorn har, och helt GRATIS tom. 

I min mening så är det bättre att ge korrekt och lätthanterlig information än att tramsa runt med att påstå att folk måste "ha datorn avstängd" och liknande...

Jag har aldrig länkat till någon "köp här"-länk oavsett vilka webbplatser jag länkar till.. så jag hoppas att vi slipper detta tramsande från och med nu! 
Eller vad säger du, X-men!

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar vi och återvänder till trådens ämne.

On 2023-04-03 at 08:19, Cacke sade:

Innan viruset kom loggade jag in länge på min mail adress när jag skulle in i windows 10 nu loggar jag in bara med namn. Jag vet inte hur jag kommer tillbaka till de första ifall de är någon skillnad.

Vilka säkerhets appar ska man ha?

Det är alltså inte en allmän datorsäkerhetsfråga.

Cecilia
Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-04-03 at 10:23, X-Men sade:

Du kan växla mellan Lokalt konto och Microsoftkonto i Inställningar. Hur du gör kan du läsa om här:

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/växla-till-ett-lokalt-konto-i-windows-10-eb7e78a9-88ee-9bc3-8f06-831b56e339fd
 

Vid användning av Microsoftkonto är du inloggad till alla tjänster som Microsoft ger dig och som du anslutit till. Du kommer åt din e-post hos Microsoft (outlook.com, live.com och hotmail.com) samt Microsoft Store med mera.

Inloggad med Lokalt konto kommer du inte per automatik åt alla dina Microsofttjänster. Jag föredrar Lokalt konto och har vänner som föredrar Microsoftkonto.

Windows Defender brukar räcka för de flesta. Det bästa antivirusprogram som finns är du själv. Bara du kan se till att undvika sidor, länkar med mera för att undgå att få virus och annan ohyra i datorn. Windows Defender och andra antivirusprogram kan ses som säkerhetsbälte och krockkudde (airbag) i en bil. Bara för att du har säkerhetsbälte och krockkudde i bilen betyder inte det att du kan krocka. 
 

Vill du ha mer kontroll och bättre skydd kan du betala för detta. Bitdefender, Avast, Avira, Eset med flera har program som man kan betala för och därmed få mer kontroll över hur programmen skall skydda än vad Windows Defender gör. Generellt räcker Windows Defender för de flesta men som redan nämnt, du som användare är den största risken för att få ohyra i datorn.

Går de att hitta sitt Microsoftkonto i windows eller var kan jag logga in på de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, X-Men sade:

Ett Microsoftkonto är ett konto som har e-postadress med ändelsen @hotmail.com, @live.se eller @outlook.com. 

Nja, man kan använda godtycklig mejladress för att skapa ett Microsoft-konto och man kan logga in på sidan https://account.microsoft.com/account för att nå dess inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej man kan inte se när man skapade sitt Microsoftkonto med sin e-postadress som användarnamn eller sitt lokala konto med sitt förnamn som användarnamn men de tidpunkterna spelar väl ingen roll. Om du bara loggar in med namn (och lösenord), som du skrev i ditt första inlägg, så har du ett lokalt konto. I ditt senaste inlägg skrev du att du också har ett Microsoftkonto (i samma dator, förmodar jag). Det går ju bra att ha både lokalt konto och MS-konto i samma dator, enligt X-Mens första inlägg och länk. Ska du använda vissa Microsofttjänster måste du logga in i datorn med ditt Microsoftkonto. Går inte det?

Du har väl inte samma lösenord till de båda kontona? I så fall föreslår jag att du byter till ett annat lösenord på Microsoftkontot. Microsoft vill ju så gärna att vi ska använda Microsoftkontot så det bör ju gå lättast att ändra på lösenordet i det.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Cacke sade:

alla dessa lösenord och användarnamn, 

vilka appar finns som kunde spara lösenord, användarnamn, pinkoder samt sidorna som de tillhör?

och skapa nya?????????

 

Det finns en uppsjö av program för hantering av lösenord. Alla har sina favoriter.
Här är en länk till ett axplock. Det finns långt fler så läs med öppna ögon och leta mer information om andra hanterare innan du bestämmer dig.

https://www.pcforalla.se/article/1711647/kom-ihag-losenord.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag använder KeePass i datorn och Keepass2Android i mobil/platta. Programmen har ingen egen server i "molnet" utan man får synkronisera den krypterade databasfilen via Dropbox eller någon annan vanlig molnleverantör.

kan man synka de till onedrive för de har jag haft mer än 13 år 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du konfigurerar Keepass i datorn så att dess databasfil ligger i en mapp som OneDrive synkar så blir även databasfilen synkad till molnet av OneDrive. Sen finns det tillägg som man kan installera som gör det mer automatiskt men jag har inte prövat någon, se sidan https://keepass.info/plugins.html.

Keepass2Android kan hantera även OneDrive.

Artikeln https://www.pcworld.com/article/443886/use-keepass-in-both-windows-and-android.html beskriver lite hur man kan arbeta med de två programmen/apparna.

De utvecklas av några som gör det på sin fritid så de kan vara lite mer besvärliga att använda än de kommersiella programmen men man slipper tjat om att man ska uppgradera till en betalversion.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-04-14 at 08:58, Cacke sade:

alla dessa lösenord och användarnamn, 

vilka appar finns som kunde spara lösenord, användarnamn, pinkoder samt sidorna som de tillhör?

och skapa nya?????????

 

Det finns ju inbyggt i Windows, om du använder ett Microsoftkonto... Då kan du lagra lösenorden i krypterad form i såväl webbläsaren (Iallafall i Edge) och i Autentiseringshanteraren.. 

Har själv aldrig använt något 3.e parts lösenordhanterare.. 

(byter du dator och loggar in med samma MS-konto så kan du verifiera datorn för att "få över" dessa till din nya dator.. GRATIS!)

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, WindowsPro sade:

Det finns ju inbyggt i Windows, om du använder ett Microsoftkonto... Då kan du lagra lösenorden i krypterad form i såväl webbläsaren (Iallafall i Edge) och i Autentiseringshanteraren.. 

Har själv aldrig använt något 3.e parts lösenordhanterare.. 

(byter du dator och loggar in med samma MS-konto så kan du verifiera datorn för att "få över" dessa till din nya dator.. GRATIS!)

Märk att TS efterfrågar en app.

Men för att fortsätta frågan om webbläsares möjligheter. Lösenord kan både skapas och lagras i Chrome och Firefox, krypterat.

Även hos Chrome och Firefox kan samlingen av lösenord föras över / synkroniseras till en annan enhet när konto har skapats och verifiering har skett. Gratis.

How Chrome protects your passwords

How Firefox securely saves passwords

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...