Gå till innehåll

Två nya hårddiskar var trasiga, 3,5 tums Sata, Interna till stationär dator.


Recommended Posts

Två nya hårddiskar var trasiga, 3,5 tums Sata, Interna till stationär dator.

 

Hur ofta brukar nya hårddiskar vara trasiga?

Kontrollerar tillverkarna av hårddiskar, att hårddiskarna är hela?

 

Jag köpte först en ny hårddisk Western Digital WD10EZEX som var trasig.

De som jag köpte hårddisken av gav mig en ny likadan hårddisk i utbyte mot den trasiga hårddisken och denna hårddisk fungerade.

 

Mindre än en månad efter att jag hade fått min fungerande hårddisk så köpte jag en till ny hårddisk av en annan butik, än den första.

Denna hårddisk var en Seagate ST1000DM010. Denna hårddisk var också trasig.

Den här andra butiken gav mig också en ny likadan hårddisk i utbyte mot den trasiga hårddisken.

Denna hårddisk fungerade.

 

Alltså bägge försäljningsställena byte ju ut de nya trasiga hårddiskarna till nya hela hårddiskar.

Med andra ord, mycket bra kundservice i bägge fallen.

 

Hade jag en massa otur, som inom kort tid lyckades köpa två nya trasiga hårddiskar?

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan ha varit ett överslag i ett ställverk. Även bero på åska. Ett vanligt fenomen på landsbygden. Fel i nätdelen som ger för hög spänning.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga otur. Är det som Doktorn tror borde du som nästa inköp välja ett åskskyddat grenuttag. Det klarar naturligtvis inte ett blixtnedslag i ledningen men det funkar bra för vanliga överspänningar. Om du inte vill googla själv så finns de på t.ex Jula etc.

I övrigt när de gäller de diskar du valt så är de riktigt bra. Jag har personligen precis lika i en NAS sedan flera år tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överslag i ett ställverk orsakar inte fel i en ny disk utan att skada annat i en dator också. 
Samma sak med åska. Åska orsakar inte fel enbart i nya diskar. 
Ett fel i en nätdel, som orsakar överspänning, ger inte enbart fel i en ny disk. Spänningen till en ny disk används till andra delar i en dator också, vilket innebär att även andra delar skulle ta skada.

Allt ovanstående kan inte orsaka fel enbart på nya diskar.

Överslag i ett ställverk, om överslaget förs vidare via elnätet, orsakar skador på nätaggregatet i en dator i första hand.

Fel på diskarna är mer sannolikt orsakat i transporten, om diskarna inte från början var behäftade med fel.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...