Gå till innehåll

Systemavbildning misslyckades Windows 10-22H2


Vinterfiskaren
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Jag misslyckades med systemavbildningen av, Windows 10-22H2 och Windows Vista, med Windows egna system avbildningsprogram i på en gammal dator med BIOS.

 

När jag försökte göra en systemavbildning av Windows 10-22H2 och Windows Vista, på denna gamla dator, så fick jag ett meddelande om för lite ledigt utrymme för systemavbild.

 

Vid installationen av Windows Vista och Windows 10-22H2, så blev Systemenheten bara 50 MB.

 

Jag använde då Windows 10-1909 installationsskiva, och tog bort alla partitioner på hårddisken.

Efter detta gjorde jag med Windows 10-1909 skivan nya partitioner på hårddisken.

Systemenheten blev nu på nästan 600 MB.

Installerade Windows Vista, Windows 10-22-H2 och Zorin Os Lite.

 

Nu gick det bra att göra en systemavbildning av Windows 10-22H2 och Windows Vista med Windows 10-22H2 egna systemavbildningsprogram i min gamla dator som har BIOS.

 

Är det för att den gamla datorn har BIOS, som det misslyckades med att göra en systemavbild av datorns Operativsystem när systemenheten bara var på 50 MB?

 

I nya datorer med UEFI, om jag förstår det rätt kan man har 128 primära partitioner.

Har detta med saken att göra?

 

När jag har gjort partitioner i en dator med BIOS så har de tre första partitionerna blivit primära och alla efterföljande partitioner har blivit logiska.

 

Jag gjorde tidigare en installation med enbart W10-22H2 och fick då en partition på 50 MB före W10-22H2 och automatiskt en större partition efter W-10.

 

Finns det någon som kan förklara hur allt fungerar?

 

Om jag kommer ihåg så blir det lite länkar och bilder nedan. Hoppas det går att förstå mitt eventuella dåliga skrivspråk. Jag hoppas några orkar läsa detta långa inlägg.

Systemavbildning misslyckas - Datormagazin

How to fix windows backup image error 0x80780119 Fix Windows 10 or windows 11 Backup Issues - YouTube

Diskpartitionering – Wikipedia

Saker du bör veta om UEFI och BIOS (tipard.com)

1-Systemavb-Prob-W10-22H2.thumb.jpg.c58232f37fe79be784e571cbe9835f2b.jpg

2-Systemavb-Prob-W10-22H2-2.thumb.jpg.9f4dbcb044e1f88484efd2adfa0000e8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du har pilarna pekande på är enbart en liten partition på disken som hanterar en funktion för systemfiler. Det är en liten partition som tillhör hela avbilden för en Windows-avbild. En komplett avbild av ett Windowssystem tar upp mellan 10-30GB, beroende på version. Är dessutom lite program installerade tar en avbild upp ännu mer plats.

Du kan inte återställa en komplett avbild av Windows på en diskpartition som inte är större än 50MB, eller, som du också har pil som pekar på, 600MB.

Du måste se till att ha minst 20GB ledigt på en disk, allt beroende på hur stor avbilden är.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag försökte spara systemavbilden av W10-22H2 och Windows Vista till en enhet som är på cirka 683 GB och som har cirka 582 GB ledigt utrymme.

Systemavbildens storlek är på cirka 61 GB.

 

Vi missförstod varandra men det lätt att göra när jag är så dålig på att förklara vad jag menar.

 

Jag misslyckades när jag försökte spara en avbild som hade en systemenhet på 50 MB, W Vista på cirka 30 GB och W10 på cirka 31 GB.

Denna avbild försökte jag spara till en enhet som hade cirka 582 GB ledigt utrymme med Windows egna systemavbildningsprogram, men det misslyckades.

 

När jag använde W10-1909 installationsskiva och gjorde om Partitionerna på datorn så att Systempartitionen blev på nästan 600 MB så gick det bra att Installera om alla Operativsystem och

göra en systemavbild av W Vista och W10-22H2 med Windows egna systemavbildningsprogram.

 

Jag misslyckades först, med att göra en systemavbildningen när systempartitionen endast var på 50 MB. redigerat 2023-07-05 cirka 9.42.

3-Avbild582GBledigt.jpg.452bb78e86772f85c6be903470e8969b.jpg

4-Avbild582GB-provbild.jpg.c7d448a145b804a1ee43e610f5ae074c.jpg

5-Avbild61GB.jpg.4a2d21bc3a084b455e35a5a3f1335fee.jpg

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Redigerad av Vinterfiskaren
Bytt ut ordet systemavbildningen mot systempartition.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, stort tack för din korta och precisa, exakta förklaring. Jag skulle vara glad om jag kunde formulera mig lika bra som dig i skrift.

 

X-Men, Denna dator är en stationär HP-DC7900 med 8 GB, DDR2 ramminne som jag lekt med i mindre än halvt år. Operativsystemen som finns i datorn är W-Vista, W10 och Zorin OS Lite.

 

Jag ska försöka visa lite bilder på Uppstart menyerna, även om ingen kanske är intresserad,, men jag är intresserad av att visa bilder på detta.

Huvud-Start-Meny-Zorin-Vista-W10.thumb.jpg.ba93a79e5438fde38b28db5f96c854d5.jpg

StartmenyW-VistaW10.thumb.jpg.8138b0dd6e89529c2c092d9d6efd5275.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Cecilia sade:

Som din länk Systemavbildning misslyckas - Datormagazin försöker förklara så måste det finnas en viss mängd ledigt utrymme på varje partition som du vill avbilda och på en startpartition som bara är 50 MB så finns det inte det.

Problemet anges vara löst, men om någon har någon förklaring, eller länk till information, så skulle jag vilja få svar på varför det behövs ledigt utrymme på partioner som avbildas. Gör man en avbild så är det väl dumt att innehållet på partitionen ändras medan avbilden görs. Om inte så skulle väl inget ledigt utrymme behövas.

Så ser jag ingen information om vilket program som används för att göra avbildningen (kanske missade det). Tipset om ledigt kan väl rimligtvis inte avse alla de program som finns för att göra avbilder. En skillnad på förutsättningar skulle också kunna handla om ifall avbildningen görs startad från att datorn bootats från Windows (det i datorn) eller om datorn bootats från t ex ett bootbart usb-minne, eller från en bootbar dvd.

För egen del har jag aldrig fått något felmeddelande om minnesbrist, men har heller inte så fullt på partitionerna, om det skulle ha någon betydelse för Acronis True Image som jag använder. Gör också avbilderna med datorn bootad från externt media.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ChristerE sade:

Så ser jag ingen information om vilket program som används för att göra avbildningen (kanske missade det).

Med tanke på att trådskaparen började med att länka till sidor som handlar om den inbyggda funktionen för systemavbildningar i Windows har jag antagit att det just handlar om den funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ChristerE sade:

Problemet anges vara löst, men om någon har någon förklaring, eller länk till information, så skulle jag vilja få svar på varför det behövs ledigt utrymme på partioner som avbildas. Gör man en avbild så är det väl dumt att innehållet på partitionen ändras medan avbilden görs. Om inte så skulle väl inget ledigt utrymme behövas.

Så ser jag ingen information om vilket program som används för att göra avbildningen (kanske missade det). Tipset om ledigt kan väl rimligtvis inte avse alla de program som finns för att göra avbilder. En skillnad på förutsättningar skulle också kunna handla om ifall avbildningen görs startad från att datorn bootats från Windows (det i datorn) eller om datorn bootats från t ex ett bootbart usb-minne, eller från en bootbar dvd.

För egen del har jag aldrig fått något felmeddelande om minnesbrist, men har heller inte så fullt på partitionerna, om det skulle ha någon betydelse för Acronis True Image som jag använder. Gör också avbilderna med datorn bootad från externt media.
 

Programmet som används finns inbyggt i Windows. Det introducerades med Windows 7. Jag har använt mig av det under många år (se en av de bifogade trådarna). Funktionen har diskuterats flitigt i eForum genom åren.
Här är bara två av flertalet trådar:

https://eforum.idg.se/topic/352930-installera-systemavbildning-windows-10/

https://eforum.idg.se/topic/362459-win10-systemavbildning-olika-alternativ/

Jag har inte riktigt fått kläm på vad TS egentligen gör vid installation av Windows och därefter skapandet av avbild samt återställande. Vid installation av Windows skapar Windows de partitioner som behövs. Det går att kringgå skapandet av de små partitionerna för systemet om man vill. På så sätt kan man få Windows installerat på en partition istället för det vanligaste, tre partitioner.

Låter man Windows skapa de partitioner som normalt skapas kommer dessa att få den nödvändiga storleken som krävs. Vid skapande av en avbild, med det i Windows inbyggda program, kommer de systempartitioner som skapas att komma med i avbilden.
När avbilden används för att återskapa avbilden återskapas även systempartitionerna med den storlek som de hade vid avbildandet. 

Fördelen med det inbyggda programmet är att det inte kostar något. Nackdelen är att Microsoft inte utvecklat det sedan introduktionen av Windows 10. Därav parentesen (Windows 7) när man skall starta programmet. 
Av erfarenhet vet jag också att det kan krångla om man använder sig av en avbild som väsentligt skiljer sig i version med återställningsmediat. När man skapat en avbild med det inbyggda programmet får man en fråga om man vill skapa en startskiva för återställningen. Normalt behövs inte det då denna funktion redan finns inbyggd i installationsfilen (.iso) för Windows. Men, om Windowssystemet blivit uppdaterat före skapandet av avbilden, kommer installationsfilen (.iso) att skilja sig i version mellan varandra. Det gör att avbilden kan bli svår, om ens möjlig, att använda. 
 

Jag har genom åren föreslagit de som använt sig av programmet, att skapa ett nytt återställningsmedia när avbilden skapas, om man inte avser att återställa till den ursprungliga versionen. 
Min uppfattning är att det är ett smidigt program. Med Windows 10 och 11 går det dessutom att öppna avbilden och även kopiera från avbilden, som dokument, bilder, musik och annat. Det görs enkelt med Utforskaren. 

Microsoft rekommenderar idag tredjepartsprogram i och med att utveckligen av programmet sedan några år tillbaka inte längre görs. Programmet skulle inte finnas med i Windows 11 men kom med ändå.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade Windows egna systemavbildningsprogram.

Tyvärr så blir startpartitionen på bara 50 MB, när jag på en tom disk gör nya partitioner med W10-22H2 installationsmedia, innan installation av W Vista och W10.

I alla på min gamla HP-DC7900 med BIOS.

 

Om jag gör samma sak som ovan med W10-1909 installationsmedia, så blir startpartitionen på nästan 600 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2023-07-06 at 09:47, Cecilia sade:

Med tanke på att trådskaparen började med att länka till sidor som handlar om den inbyggda funktionen för systemavbildningar i Windows har jag antagit att det just handlar om den funktionen.

Så är det ju, anges t.o.m. i första meningen i tråden. Men det förklaras inte i frågan till Datormagazin och jag ser inte heller att använt program efterfrågas i svaret. Så man skulle kunna tolka det som att ledigt utrymme krävs oavsett program som används, och oavsett om datorn startas med det Windows som man också ska avbilda eller startas från externt media. Ett program nämns, "Minitool Partition Wizard", men det avser att utöka en partition, inte någon avbildning.

(I mitt inlägg om "varför" citerade jag informationen om Datormagazin, och syftade då på att där inte skrevs något om använt program. Kanske lite otydligt, men så var tanken i alla fall.)

Googlade och hittade information om behovet av ledigt utrymme och det om backup (avbildning) med Windows inbyggda program. Ledigt utrymme verkar ha med "shadow copy" att göra.

Se Part 4 och Part 5.
Fix Windows Backup Failed Not Enough Disk Space 0x80780119 Code - MiniTool Partition Wizard

I Part 4 finns en länk till information om "Volume Shadow Copy Service", hos Microsoft. Har inte läst hela artikeln, men där finns en punkt "The data usually needs to be backed up while the applications that produce the data are still running. This means that some of the data files might be open or they might be in an inconsistent state."
Volume Shadow Copy Service | Microsoft Learn

 

TILLÄGG/RÄTTELSE:
Upptäckte att artikeln om Volume Shadow Copy Service är gammal, från 2014, och avser Windows Vista, Windows 7 och några serverversioner. Hittade en nyare som är i princip samma, där det inte är mycket som skiljer mot den äldre, så det om shadow copy verkar i alla fall vara relevant i tråden. Tar med den också ifall någon hittar inlägget och undrar över den gamla artikeln, som inte innefattar nyare Windowsversioner.
Volume Shadow Copy Service | Microsoft Learn

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

ChristerE, bra Internetlänk, Fix Windows Backup, tycker jag.

Jag försöker redigera och lägga till mera text till detta inlägg. 2023-07-06, Cirka 20.30

 

Jag hade under en kort tid bara ett Operativsystem i datorn.

Jag installerade tidigare endast W10-22H2 på en tom disk och då skapades det automatiskt en partition på cirka 500 MB efter W10, samt den partitionen på 50 MB som lade sig före W10.

 

Alltså det blev tre partitioner. Den första partitionerna (System Reserved 50MB), den andra (C:) och den tredje partitionen (Recovery Partition på cirka 500 MB).

 

Har någon eller några något att tillägga om partitionen Recovery Partition som automatiskt hamnade bakom W10 partitionen vid installation av endast W10 på en tom disk?

 

Som sagt bara ett Operativsystem i datorn under kort tidsperiod.

 

Har Recovery Partitionen något att göra med Windows Systemavbildning att göra?

 

När jag installerade både W Vista och W10 på en tom hårddisk, så bildades ingen Recovery Partition. Eventuellt för att BIOS bara klarar fyra primära partitioner per fysisk hårddisk, om jag har rätt, MBR?

 

System reserved file size 50 MB only - Microsoft Community

 

Redigerad av Vinterfiskaren
Mera text, kom på lite mera och ta upp. Jag bytte ut en punkt, till ett frågetecken efter MBR? 2023-07-07-cirka 8.35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Microsoft ändrade partitioneringen av diskar från och med Windows 10 version 2004 från att skapa en systempartition på 300-600MB till 50MB. Huvudskälet till detta är att tillverkare av datorer bad Microsoft om att minska på partitionerna i och med att datortillverkarna satte i diskar med allt mindre lagringsstorlek. Med lägre lagringskapacitet kan priset pressas på datorer. För att få tillgång till så mycket lagring för övrigt bad de Microsoft att minska storleken till ett minimum. Det kan tyckas vara försumbart att minska partitionens storlek med runt 500MB. På en disk som är mellan 32GB upp till 64GB utgör 500MB en ansenlig yta.
När man använder Windows 10 från och med version 2004 och installerar på en dator med Legacy BIOS kommer systempartitionen att bli 50MB. Mer än så behövs inte för att Windows 10 skall fungera. Windows 11 fortsätter där Windows 10 version 2004 började. 

I och med att partitionen blir 50MB kommer inte det förlegade programmet i Windows, för att skapa en systemavbild, att fungera. Windows inbyggda program för att skapa en systemavbild är gjord för Windows 7 men hänger fortfarande kvar, även i Windows 11.

Microsoft utvecklar inte programmet längre och rekommenderar själva användning av ett tredjepartsprogram. Det är också skälet till att det idag står "Windows 7" inom parentes när det visas i Kontrollpanelen.
För att kringgå begränsningen kan man skapa en batchfil (om man inte manuellt vid start av installationen partitionerar disken som önskat) som körs per automatik vid installationsstart. Där kan man tilldela partitionen den storlek man önskar, t.ex. 600MB, för att kunna fortsätta använda det inbyggda programmet i Windows för att skapa en systemavbild. 

För datorer med UEFI skapas andra storlekar av de nödvändiga partitionerna. På en GPT-formaterad disk skapas det dessutom en dold partition på 16MB. Denna partition syns inte i Diskhanteraren. För att se denna partition krävs ett tredjepartsprogram (eventuellt kan partitionen ses med hjälp av DiskPart i Windows). 

Redigerad av X-Men
Korrigerade 16GB till 16MB samt rättade ordet Mer
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, X-Men sade:

För datorer med UEFI skapas andra storlekar av de nödvändiga partitionerna. På en GPT-formaterad disk skapas det dessutom en dold partition på 16GB. Denna partition syns inte i Diskhanteraren. För att se denna partition krävs ett tredjepartsprogram (eventuellt kan partitionen ses med hjälp av DiskPart i Windows). 

Undrar om det är en 16 MB dold partition, tycker 16 GB låter orimligt stort för denna dolda partition.
För övrigt intressant information i inlägget, men undrar om 16 GB kan stämma.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ChristerE sade:

Undrar om det är en 16 MB dold partition, tycker 16 GB låter orimligt stort för denna dolda partition.
För övrigt intressant information i inlägget, men undrar om 16 GB kan stämma.
 

Ber om ursäkt för felskrivningen! Har korrigerat GB till MB. 16MB är det korrekta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, X-Men sade:

Har korrigerat GB till MB. 16MB är det korrekta.

Lätt hänt att det blir fel fast man vet vad det ska vara. 😀

Blev nyfiken och googlade, hittade följande som väl handlar om dessa 16 MB (eller inte ...).
Microsoft Reserved Partition - Wikipedia

Hittade också detta, som väl inte beskriver dessa 16 MB men som tipsar om hur man får fram information som inte Diskhantering visar.
The truth about Windows 10's hidden drive partition - YouTube

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ChristerE sade:

Lätt hänt att det blir fel fast man vet vad det ska vara. 😀

Blev nyfiken och googlade, hittade följande som väl handlar om dessa 16 MB (eller inte ...).
Microsoft Reserved Partition - Wikipedia

Hittade också detta, som väl inte beskriver dessa 16 MB men som tipsar om hur man får fram information som inte Diskhantering visar.
The truth about Windows 10's hidden drive partition - YouTube

 

Jag har redan nämnt kan man använda ett tredjepartsprogram eller DiskPart för att kunna se den dolda partitionen på 16MB, som inte visas i Diskhanteraren.


image.jpeg.11daf84732d632195da0847f998d99b1.jpeg

Bilden ovan visar min systemdisk i min huvuddator. Det är en dator som kör UEFI av senare snitt. Disken är formaterad som GPT.
Windows 11 är installerat. Det enda jag gjort med disken är att "kapa" en del av den för att kunna använda den delen för att spara på saker tillfälligt. Den delen kallar jag "SSD-spara". 
När jag installerade Windows 11 såg jag till att dela disken en enda gång. Därefter valde jag att använda den större delen för att installera Windows 11. Jag överlät till installationsprogrammet att skapa de nödvändiga partitioner inom den delen samt formatera de partitioner på det sätt som installationsprogrammet själv vill.

Bilden ovan visar hur min systemdisk ser ut när jag använder Diskhanteraren (den nedre delen) samt hur partitionerna ser ut när jag använder DiskPart (den övre delen i bilden), som även det programmet finns i Windows 11 (starta Kommandotolken och skriv Diskpart). 
Bilden visar alla partitioner, även de dolda och i detta fallet den omnämna partitionen på 16MB.

Inget tredjepartsprogram behövs om man inte vill installera något sådant.

MiniTools Partition Wizard är ett program jag använder i första hand om jag behöver ett tredjepartsprogram. Dels för att jag tycker det är bra, dels för att det finns en kostnadsfri version. Det kan hämtas här:

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Jag vill med detta, bara visa att det går utmärkt att visa de partitioner som är dolda vid användning av Diskhanteraren utan krav på att installera ett tredjepartsprogram för att få fram den informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, X-Men sade:

Jag har redan nämnt kan man använda ett tredjepartsprogram eller DiskPart för att kunna se den dolda partitionen på 16MB, som inte visas i Diskhanteraren.
...
Jag vill med detta, bara visa att det går utmärkt att visa de partitioner som är dolda vid användning av Diskhanteraren utan krav på att installera ett tredjepartsprogram för att få fram den informationen.

Och jag tipsade om ett Youtubeklipp som förklarar och visar att partitioner inte alltid har så mycket ledigt utrymme som Diskhanteraren visar.

"Hittade också detta, som väl inte beskriver dessa 16 MB men som tipsar om hur man får fram information som inte Diskhantering visar.
The truth about Windows 10's hidden drive partition - YouTube"

Från disken på en av mina datorer.

image.png.e3bb4e001f3a7d9309620c5ce3a65001.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ChristerE sade:

Och jag tipsade om ett Youtubeklipp som förklarar och visar att partitioner inte alltid har så mycket ledigt utrymme som Diskhanteraren visar.

För att se hur mycket ledigt utrymme som finns på en disk kan man använda Utforskaren. Även den finns i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, X-Men sade:

För att se hur mycket ledigt utrymme som finns på en disk kan man använda Utforskaren. Även den finns i Windows.

Så i Utforskaren kan man se hur mycket ledigt det faktiskt är i partitioner där det i Diskhantering felaktigt anges 100 % ledigt (se mitt förra inlägg)? Hur gör man för att se det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-07-14 at 14:57, X-Men sade:

Ämnet är OT. En ny tråd är lämplig.

Jo, det blev OT efter några inlägg, och här är den nya tråden.
https://www.alltomwindows.se/topic/33981-utforskaren-vs-diskhantering/


"OT-ämnet" kan sägas börja i mitt inlägg från i torsdags kväll där jag tog med ett Youtubeklipp om partitioner som i Diskhantering felaktigt anges vara 100 % lediga. Det inlägget citerades sen i ett inlägg vars innehåll jag inte har något att invända mot. Men jag ser inget samband med inlägget som citerades, förutom en artikel som jag antog beskriver den t.o.m. i Diskhantering dolda partitionen på 16 MB, alltså inget om HUR man kan se den. Därav mitt följande inlägg som igen kommenterar Youtubeklippet. Och ett svar på detta blev sen att Utforskaren kan visa vad som finns i de partitioner som Diskhantering anger vara 100 % lediga. Och jag undrade då hur det går till.
 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Kanske var detta ämne avslutat, kanske är det olämpligt av mig att tjata om detta igen, men jag vill ändå göra ett inlägg till trots att detta kanske är uttjatat.

 

Det går fortfarande bra för mig 2023-10-12 att göra en Systemavbildning i Windows 10, med Windows egna Systemavbildningsprogram, av Operativsystemen Windows Vista och Windows 10 trots att Systempartitionen har cirka 509 MB använt av hela utrymmet på 579 MB.

Alltså det finns endast cirka 70 MB ledigt på Systempartitionen och ändå fungerar det bra att göra en systemavbildning av datorns två Windows Operativsystem.

Sist när detta ämne var uppe på forumet så fick jag uppfattningen att det skulle bli problem att göra en Systemavbildning med Windows egna Systemavbildningsprogram om Systempartitionen var för full.

Jag har inte provat att återställa Operativsystemen Windows Vista och Windows 10 från en Systemavbildning med denna dator, så jag vet inte om detta fungerar.

Systemavbild2023-10-12-b.thumb.jpg.4190dcf13e63235b89d874a7aa0481e8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...