Gå till innehåll

Sporadiska problem med viss mjukvara


Recommended Posts

Det här KAN vara något som är relaterat till Linux men jag börjar fundera på om det är något annat, något mer relaterat till nätverk i allmänhet.
Därför i denna forumkategori.

Kort bakgrund:

Warpinator är en mjukvara som teamet bakom Linux Mint utvecklar. (inte deras från början)
Det är en mjukvara för att föra över filer, inget annat, mellan datorer i ett lokalt nätverk. 
Finns versioner för Android och Windows, något jag använder i jobbet, samt för MacOS.
Supersnabbt när det fungerar.


Vid några tillfällen har det inte fungerat bra mellan Android och Windows. Inget jag så att säga har felsökt.

När jag i nutid har meckat med två gamla bärbara datorer, installerat Linux Mint, har det inte lirat mellan dessa, var för sig, och min ordinarie dator, även den med Linux. Inte heller där lagt energi på felsökning.

Så tänkte jag kolla mer på detta.
Man kan köra "i debug-läge" och jag fick då ett felmeddelande som jag sökte på nätet. Hittade då en buggrapport som en annan har postat och jag har även kommenterat där.

Jag har satt upp tre enheter som PC1, min ordinarie dator, PC2, en gammal bärbar, M1, min Android.
Har installerat om mjukvaran i PC1 och M1.
Brandvägg är av i PC1 och PC2.

PC1 och PC2 hittar varandra och etablerar kontakt och det sker/är alltid så. Jag kan inte forcera fram något "avbrott" genom att starta om dator/program. Etablering sker direkt när båda datorerna är okej.

PC2 och M1 hittar varandra och etablerar kontakt och det sker/är alltid så. Jag kan inte forcera fram något "avbrott" genom att starta om dator/mobil/program. Etablering sker direkt när båda enheterna är okej. Däremot bryts kontakten efter någon minut när mobilen har "somnat" men etableras igen så snart mobilen väcks.

PC1 och M1 hittade till en början inte varandra alls. Eller rättare - PC1 listade aldrig M1 och det var även här jag fick fram felmeddelandet via debug.
M1 kunde se PC1 men etablerade inte en godkänd kontakt.
Här har jag då testat allehanda saker, installera om, starta om, starta om båda enheterna, starta om routern osv. men PC1 listade aldrig M1.
Så testade jag att ansluta PC1 till nätverk via kabel. Då lirar det!
Tog då bort den trådlösa nätverksanslutningen, gjorde en ny trådlös anslutning - och då lirar det också!

Så här långt allt väl, således, men problemen fortsätter lika tidigare mellan PC1/M1, dock mer sporadiskt.
Det är här jag har börjat fundera, börjat titta utanför Linux/PC1 efter ev. andra faktorer?

Finns det något "nätverkstekniskt" som skulle kunna ge dessa symtom? Eller likartade symtom? Något att testa?
Innan jag gjorde om nätverksanslutningen kunde jag inte pinga (och få svar) PC1->M1.

Inte jätteviktigt problem men irriterande. Har hamnat på listan där jag mer vill veta orsaken än att bara slippa bekymret.
 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är intressant. Fenomenet uppstår exakt så som du beskriver efter det att version 6 av WIFI protokollet installerades i alla accesspunkter. Detta oavsett om det är Windowsdatorer eller iOS eller Android. Vi kommer efter sommaren även att ha Mac i systemen. Tidigare hette det att "allt" berodde på en uppdatering Microsoft släppt sommaren 2022. Men efter de har gjort diverse fix och trix skulle det fungerat igen men det är nu, eller innan semestern precis som du beskriver.

Jag tror personligen att problemet ligger i WIFI protokollet då alla problem uppstod efter att nya accesspunkter skeppades ut i våra system och äldre som kunde uppdateras blev hanterade. De med version 5 påverkades inte. men när datorerna åkte runt på olika ställen och kopplades upp så blev de påverkade ändå. Jag får vänta och se om det kommer någon definitiv lösning. Jag vet att åtminstone HP är med för att leta efter en lösning

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version 6 - är alltså inte samma sak som IPv6 eftersom du skriver version 5 och mig veterligen finns ingen IPv5?
Hur kan man se vilken version det är då? Jag har inte manuellt uppdaterat något i Telias gateway eller i de extra accesspunkter jag har.

Tidigare i kväll var det stopp igen. (Typiskt - just denna gång skulle jag föra över några bilder och inte bara testa)
Då kunde jag på PC1 stänga av och slå på wifi för att det skulle hoppa igång.

Just nu i skrivande stund är det stopp och denna åtgärd på nytt hjälper ej.
Stänger av IPv6 i PC1 (bara för att ha testat det med) - ingen skillnad. Stänger av och slår på wifi - ingen skillnad. Startar om appen i M1 - ingen skillnad.
Stänger av IPv4 i PC1 (bara för att ha testat det med) samt stänger av och slår på wifi - PC1 kan inte ansluta till nätverket. Aktiverar IPV4 igen samt stänger av och slår på wifi - nu är det okej igen. Tills M1 "släcks" och då krävs det sedan en omstart av appen i M1 för att det ska hicka igång igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Version 6 - är alltså inte samma sak som IPv6 eftersom du skriver version 5 och mig veterligen finns ingen IPv5?
Hur kan man se vilken version det är då? Jag har inte manuellt uppdaterat något i Telias gateway eller i de extra accesspunkter jag har.

Med risk för att vara ute och cykla, antar det handlar om de nya namnen på WiFi-standarderna. Men jag antar att "uppgradering" också handlar om hårdvara inte att man bara kan uppgradera ett protokoll. Och vilken standard en accesspunkt eller en trådlös router har brukar ju finnas angivet någonstans på apparaten.

Förstår inte vad Venoms menar med installation av WiFi-protokoll i alla accesspunkter, men i andra stycket står det om nya accesspunkter.

Wi-Fi -nya namn och nya standarder på gång, lär dig mer om Wi-Fi 6 (induo.com)
Skillnaden mellan Wifi 5, wifi 6 eller wifi 6e – välj rätt router - PCforAlla
Wifi 6 - nästa generations trådlösa nätverk! | Kjell.com
IEEE 802.11 – Wikipedia

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Förstår inte vad Venoms menar med installation av WiFi-protokoll i alla accesspunkter, men i andra stycket står det om nya accesspunkter.

Förlåt om det var otydligt. Jag bara skriver så som vi får veta något från vår kommunikationsavdelning.

Om det bara skulle handla om hårdvara, varför skulle de uppgradera gamla accesspunkter? Det borde rimligen handla om mjukvara i dessa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engelska Wikipedia kallar det för generation 4, 5, 6 och 7. Där generation 4 har funnits ute på marknaden i väldigt många år och huvudprotokollet där är 802.11n. Generation 5 har funnits i många år och protokollet är 802.11ac. Generation 6 har väl funnits i några år och protokollet är 802.11ax. Utifall att det går att få fram vilka protokoll som router och datorer stödjer enligt sina specifikationer. Det verkar vara vanligt att generationsnumret står på inställningssidorna i routern.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi#Versions_and_generations

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Venoms sade:

Jag bara skriver så som vi får veta något från vår kommunikationsavdelning.

Om det bara skulle handla om hårdvara, varför skulle de uppgradera gamla accesspunkter? Det borde rimligen handla om mjukvara i dessa fall.

Jo, det verkar troligt att det handlar om mjukvara/firmware. Men informationen från kommunikationsavdelningen bestod både om installation av version 6 av WiFi-protokollet, nya accesspunkter och sådana som kunde uppdateras.

 

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Engelska Wikipedia kallar det för generation 4, 5, 6 och 7. ... Utifall att det går att få fram vilka protokoll som router och datorer stödjer enligt sina specifikationer.

Benämningen protokoll hänger väl här med från kommunikationsavdelningens information (i tidigare inlägg). Men som jag förstår det så pratar man om standarder (som finns i flera generationer) och det innefattar också hårdvara. Har inte hört talas om att man kan uppgradera mjukvara för att det ska bli en ny generation, men uppdatering av firmware kan väl göras för annat i accesspunkterna. WPA2 och WPA3, t ex, är i alla fall protokoll.
IEEE 802.11 – Wikipedia

De olika standarderna (generationerna) tycks utgå i första hand från hastighet i de trådlösa nätverken. Och då är hårdvara en del av det och firmware en annan, som jag ser det.

Inte meningen att märka ord, men kan bli förvirrande om begreppen blandas ihop (ifall de nu blandats ihop).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Cecilia sade:

I artikel som Cecilia länkar till skrivs det om "wireless network protocols based on the IEEE 802.11 family of standards" och "Different versions of Wi-Fi are specified by various IEEE 802.11 protocol standards", m m. 
I den första meningen baseras de trådlösa protokollen på IEEE-standards, i den andra så specificeras de olika versionerna på IEEE protokoll (protocol standards).

Innan numreringen kom till (0 upp till 7) så uppfattar jag att dessa standards var de olika generationerna.

Jag hänger inte riktigt med här ... (men kanske bara är trött i huvudet efter spänningen i VM-matchen mellan sveriges damer och usas), tror jag släpper det här med protokoll ett tag nu.

Men tror fortfarande att det inte räcker med bara en uppgradering för att få en ny generation.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ChristerE sade:

Jag hänger inte riktigt med här ... (men kanske bara är trött i huvudet efter spänningen i VM-matchen mellan sveriges damer och usas), tror jag släpper det här med protokoll ett tag nu.

Men tror fortfarande att det inte räcker med bara en uppgradering för att få en ny generation.
 

Nu skall vi se om jag förstått vad det är du vill veta. Kanske jag är "ute och cyklar" 

När du skriver "uppgradering" utgår jag från att du tänker på en uppfixning av en enhet för trådlös uppkoppling som innebär någon form av mjukvara/firmware för att få en ny generation. En enhet, som t.ex. router, accesspunkt eller nätverkskort för trådlös uppkoppling, kan inte (än idag) uppgraderas med någon mjukvara/firmware för att stegas upp till en nyare generation. Begränsningen ligger i hårdvaran. 
Om enheten är gjord för att klara Wi-Fi 4 (802.11n) så går det inte att få denna enhet att fungera som Wi-Fi 5 (802.11ac) om inte hårdvaran byts ut. Det finns ingen mjukvara som kan fixa detta utan enbart hårdvaran. 

Ett sätt att fixa en snabbare överföring är att använda två sändare/mottagare (MIMO) i en enhet. På så sätt använder man två kanaler för överföring mellan enheterna. Det kräver dock att båda enheterna som skall kommunicera har denna funktion. 
Återigen är det hårdvara vi talar om och inte mjukvara. 

Jag vet inte om protokoll avser de specifikationer som varje generation har men utgår från det. Generellt så har nyare generationer bakåtkompatibilitet med äldre generationer men de går inte att uppgradera till senare generationer om inte hårdvaran byts ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, Cecilia sade:

Är det någon skillnad beroende på om datorer och mobil ansluter till 2,4 eller 5 GHz?

 

7 timmar sedan, Mikael63 sade:

Testar det igen!

Nej, den åtgärden hjälper inte och just nu lutar det åt att det är Androiden som bråkar...

Tillägg: Nej, kan inte skylla på den. Nu lirar det inte mellan PC1 och PC2

image.png.df90ee19e15ce712c53c89f767f6ff2c.png

Ska under morgondagen även "koppla in" jobbardatorn med Windows.

 

Redigerad av Mikael63
inte Android
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, X-Men sade:

Nu skall vi se om jag förstått vad det är du vill veta. Kanske jag är "ute och cyklar" 

Cyklandet kommenterade jag vid svar efter Venoms information om installation i alla accesspunkter av version 6 av WiFi-protokollet, och Mikaels följande inlägg. Gjorde ett antagande, inget jag ville veta.

6 timmar sedan, X-Men sade:

När du skriver "uppgradering" utgår jag från att du tänker på en uppfixning av en enhet för trådlös uppkoppling som innebär någon form av mjukvara/firmware för att få en ny generation.

Korrekt, och du bekräftar att det också behövs ny hårdvara, det jag gett uttryck för (efter kommentarer tidigare i tråden).

Brukar få tänka till om jag ska använda uppdatering eller uppgradering i olika situationer, men det verkar ha blivit rätt här i alla fall.
Uppgradering | IDG:s ordlista
Uppdatering | IDG:s ordlista

Så kanske jag krånglade till det med kommentarerna om protokoll, men har förhoppningsvis ingen större betydelse för diskussioner kring och problemlösning av Mikael63s beskrivna fenomen.


TILLÄGG:
Tror jag missförstod där - Kanske jag är "ute och cyklar" - därav mitt första svar i inlägget. Men du menade nog dig själv där. Ja, ja ... 😀

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Benämningen protokoll hänger väl här med från kommunikationsavdelningens information (i tidigare inlägg). Men som jag förstår det så pratar man om standarder

Jag håller helt med om att protokoll inte är rätt ordval utan att standarder är betydligt bättre.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, ChristerE sade:

Cyklandet kommenterade jag vid svar efter Venoms information om installation i alla accesspunkter av version 6 av WiFi-protokollet, och Mikaels följande inlägg. Gjorde ett antagande, inget jag ville veta.

Jag ber om ursäkt för mitt inlägg. Det är uppenbart att jag "var ute och cyklade". Du vill inget veta och det skulle jag förstått. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, X-Men sade:

Jag ber om ursäkt för mitt inlägg. Det är uppenbart att jag "var ute och cyklade". Du vill inget veta och det skulle jag förstått. 

Inget att be om ursäkt för. Och som jag nu tror så avsåg din kommentar om "ute och cyklar" dig själv, inte en referens till mitt antagande om "de nya namnen på WiFi-standarderna" som jag först antog. Så vi är väl kvitt kan man säga ... om jag nu inte är ute och cyklar. 😁

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2023-08-06 at 20:24, Mikael63 sade:

Ska under morgondagen även "koppla in" jobbardatorn med Windows.

Jo.. har inte kunnat långtidstesta då jag till största delen av tiden är uppkopplad med jobbardatorn, (PC3) via VPN men jag har kunnat konstatera att det fungerar lite som det vill även med Windows (PC3).

Då skulle man ju kunna tänka sig att det enbart är Warpinator, eller det protokoll som används, men just nu är det tvärnit mellan PC1 och M1 medan övriga verkar lira. Då går det inte heller att från M1 komma åt en utdelad mapp i PC1 (samba) och det är en av anledningarna till att jag misstänker att det är något mer övergripande problem men hela nätverket.

Tillägg, en timme senare:

Nu lirar allt igen och det utan att något har startats om eller liknande...

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 timmar sedan, Venoms sade:

Skönt att det löste sig så lätt 😀

Nja, det skulle vara betoning på Nu.
Allt har lirat tidigare med, flera gånger, för att nån timme senare inte göra det.

Tillägg, 7 h senare:
Kopplar från VPN, PC3. Kollar status vilken blir:
PC2<>PC3 OK
PC3<>M1 OK
Resten inte OK

Testar då att koppla in nätverkskabel till PC1, som enda åtgärd, inga omstarter av enheter eller program. Status då blir:
M1 tycker det är OK med PC1, PC2, PC3
PC1 anser att det bara är M1 ansluten
PC2 anser att det bara är M1 och PC3 ansluten
PC3 anser att det bara är PC2 och M1 ansluten

Så här långt ser jag inget samband med att det är wifi som är boven då PC1 nu har trådad anslutning.

Här skulle jag då kunna testa att låta M1 agera hotspot men antar att den då blir "jävig" i sammanhanget. Hmm..

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu dags för nytt inlägg. Har redigerat ovanstående lite under kvällen..

Jo, med M1 som hotspot *) såg det ju ut att fungera, som sig brukar. Till en början...
M1 kunde då inte själv vara med men PC1-PC2-PC3 hittade alla varandra.
Så som det brukar se ut, som sagt. Men efter att ha tappat kontakten med M1/hotspot (jag åkte i väg ett ärende) så uppträder samma ologiska "kopplingar".

Så långt gånget skulle jag själv påstå att det är protokollet, som Warpinator nyttjar, som ger denna instabilitet. Om det inte vore för andra kontaktsvårigheter, som ex. ping och utdelade mappar. Då behöver det i så fall vara minst två av varandra oberoende fel?

Jag har en teori kvar. Den dator som oftast uppvisar "symptom" är PC1. Om det beror på att just den är problematisk eller om det bara är så att jag oftast märker problem där eftersom det är den dator jag använder mest, i dessa sammanhang, vet jag ju inte. Kan det vara så att PC1 har problem som medför att kommunikationen mellan andra enheter "stockas"? Finns ens den möjligheten teoretiskt? Eftersom samma symtom uppträder oavsett trådlös eller trådad nätverksförbindelse torde OS,et återstå.
Men! Om det nu är PC1 som orsakar trafikkaos borde det lira med övriga, om PC1 helt enkelt stängs av? DET får bli nästa åtgärd.

 

*) en liten reservation här. M1 var i sin tur ansluten till ett trådlöst nätverk, när den agerade hotspot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...