Gå till innehåll

Svenska språket och sammanslagna ord?


_.M

Recommended Posts

Visst sjutton är tangentbordsgenväg ett ord? Stavningsverktyget i Teams och Edge föreslår två ord, tangentbords genväg. Men till exempel alt f är en tangentbordsgenväg och inte en tangentbords genväg?

Microsoft använder tangentbordsgenväg i sin dokumentation, så det borde vara rätt. Men samtidigt så är det deras stavningsverktyg som föreslår särskrivning. Den föreslår särskrivning på stavningsverktyg också. Och det är väl också ett ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, det är ett ord. Men som i så många andra fall hämtas troligtvis orden från den maskinellt översatta lista som finns i språkpacket på din dator.

Får du inte ett förslag om att lägga till "egna" ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Venoms said:

Får du inte ett förslag om att lägga till "egna" ord?

Sååå... istället för att använda ett rättstavningsverktyg att rätta min stavning, så ska jag använda det för att rätta verktygets stavning? Verkar inte det helt befängt?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, _.M sade:

Sååå... istället för att använda ett rättstavningsverktyg att rätta min stavning, så ska jag använda det för att rätta verktygets stavning? Verkar inte det helt befängt?

Rättstavningsprogrammen kan inte innehålla alla ord. De skapas som en första mall som man själv kan fylla på. Ett av skälen är att det skapas nya ord hela tiden.

Att du rättar rättstavningsprogrammet i det aktuella fallet är delvis rätt. Båda orden finns och används.
Särskrivning är en sjukdom i vårt samhälle. En pandemi som inte går att stoppa. Sidan skrivihop.se gav upp efter ett antal år då de insåg att det är omöjligt att bota denna sjukdom.

Särskrvingar har gått så långt att även SAOL tar upp särskrivna ord som "godkända". Ett bra exempel är ordet "överhuvudtaget". Det är idag godkänt i fyra olika varianter då förekomsten av dem är så vanliga att man givit upp.

Jag har varit i kontakt med Språkrådet vid ett par tillfällen. Svaret från dem är att om en felskrivning av ett ord förekommer i en viss frekvens kommer felskrivningen med tiden att tas upp som korrekt. Den vanligaste förekomsten är i media, t.ex. morgon- och dagstidningar. Journalister, högskoleutbildade personer, är bland de värsta att missbruka det skrivna språket och särskriva.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättstavningsprogrammet kanske inte kan innehålla alla ord, men det behöver det ju inte med sammanslagna ord. Det behöver bara hålla reda på tangentbord och genväg. Sen med en kreativ algoritm så kan det klura ut vad personen försökte skriva.

Microsoft word klarar av tangentbordsgenväg och försöker inte slå i sär dem. Och nu när jag ändrade inställning i Edge till något som kallas Microsoft editor så accepterar denna tangentbordsgenväg också... Eller så har stavningskontrollen slutat fungera.

Tagnetbord? Nej! Stavning fungerar! Så det är helt enkelt standardimplementationen som inte förstår sammanslagna ord. Men att särskrivning inte skulle gå att bota håller jag inte med om. Med moderna verktyg så kan man skapa en stavningskontroll som ser om ord borde vara sammanslagna och markerar som felstavade eller slår ihop automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, X-Men sade:

Särskrvingar har gått så långt att även SAOL tar upp särskrivna ord som "godkända". Ett bra exempel är ordet "överhuvudtaget". Det är idag godkänt i fyra olika varianter då förekomsten av dem är så vanliga att man givit upp

Så vitt jag har förstått så var den äldsta användningen ett uttryck med tre separata ord, över huvud taget. Det finns otroligt många uttryck med huvud enligt SAOB, och de flesta används just inte längre.

Citat
ο) i uttr. över huvud(et) l. över huvud taget, i allmänhet o. d., se ÖVERHUVUD, adv.

Just före 2) på sidan https://svenska.se/saob/?sok=huvud&pz=1 från 1932. Så där finns det inte ens med som ett ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Så vitt jag har förstått så var den äldsta användningen ett uttryck med tre separata ord, över huvud taget. Det finns otroligt många uttryck med huvud enligt SAOB, och de flesta används just inte längre.

Just före 2) på sidan https://svenska.se/saob/?sok=huvud&pz=1 från 1932. Så där finns det inte ens med som ett ord.

I skolan fick jag lära mig att ordet "överhuvudtaget " är ett ord som inte skall särskrivas. Men jag protesterar inte mot ditt inlägg. Det är som Språkrådet svarade, språket ändras ständigt. Beträffande de allt vanligare, att särskriva, är ett gissel.

Något jag också tycker är beklämmande är alla dessa ord där man sätter ihop ett svenskt ord med ett engelskt. I sportbutiker hittar man inte längre "inomhusskor". De finns inte men väl "indoorsko". 
Promenadskor finns inte heller längre i butikerna. Vill man köpa promenadskor är man hänvisad till modeller inom "walkingsko".  
Butikskedjan Stadium har sina skyltar, som informerar var man hittar i deras butiker, enbart på engelska. 

För många år sedan, när Elgiganten funnits i några år, hade personalen dåligt renommé på grund av bristande kunskap. Elgiganten växte och utökade sina butiker i landet. De sökte fler folk till sina butiker. 
En annons, som Elgiganten blev utskrattade för, hade texten,

"Elgiganten söker förstärkning till sin kassa personal"

Många instämde i att Elgiganten behövde göra ett lyft för att förändra sitt renommé men att deklarera sina brister på ett så tydligt sätt var inte väntat.

Särskrivningar får vi tyvärr leva med. Vad vi kan göra själva är just det som TS vill slippa, rätta rättstavingsprogrammen. I TS fall är det egentligen inte att rätta programmet utan lägga till att de två orden även förekommer som ett sammansatt ord. Precis som de två orden i Elgigantens platsannons, förekommer de som två separata ord liksom ett sammansatt ord. De har dock två olika betydelser.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, X-Men said:

I TS fall är det egentligen inte att rätta programmet utan lägga till att de två orden även förekommer som ett sammansatt ord.

Falskt! Genom att ge feedback till Microsoft så kan dom mycket väl bygga in funktionen för sammansatta ord. Dom har bevisligen gjort det i Word och Microsoft Editor. Och på så vis har man rättat programmet. Om än på lite omväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, _.M sade:

Falskt! Genom att ge feedback till Microsoft så kan dom mycket väl bygga in funktionen för sammansatta ord. Dom har bevisligen gjort det i Word och Microsoft Editor. Och på så vis har man rättat programmet. Om än på lite omväg.

På vilket sätt är det falsk att du lägger till ordet i din ordlista så du slipper få upp ordet som felaktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att man i svenskan, liksom i tyskan varifrån huvuddelen av våra ord kommer, kan skapa så många långa sammansatta ord, så kan det bli många ord du får lägga till i din ordlista., _.M. Som svensk kan man ju skapa nya långa sammansatta ord, vilket är roligt, och  dessa sammansatta ord, kan nog inget ordbehandlingsprogram programmeras till att låta bli att "rätta" till särstavning. Själv stänger jag alltid av rättstavningsfunktionen, där en sådan finns, för att slippa se felaktiga röda understrykningar. Och _.M, jag betvivlar att Microsoft kan bygga in en riktig funktion för svenska sammansatta ord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, X-Men sade:

Särskrivning är en sjukdom i vårt samhälle. En pandemi som inte går att stoppa. Sidan skrivihop.se gav upp efter ett antal år då de insåg att det är omöjligt att bota denna sjukdom.

Hade nog själv inte varit så rakt på sak, men jag kan bara hålla med. Förstår inte att så stor del av befolkningen inte har förmåga att reflektera över t ex det man skriver, kan det vara rätt det här - eller ...?

Så finns ett väldigt enkelt sätt att testa om något ska hålla ihop eller inte. Man uttalar det man skrivit, högt eller tyst för sig själv. Uttalas något som ett ord ska det också skrivas som ett ord (vet inte om det möjligtvis finns något undantag från den regeln).

Många hävdar att särskrivning väl inte är så farligt, man förstår ändå. Och, jo, det gör man i många fall ... men det stör läsrytmen. Ögonen har precis passerat ett särskrivet ord och hjärnan har gjort sin tolkning. Men ... så kan man väl inte ha menat och så får man backa lite i texten.

Tar med några tips bland många sökträffar efter en enkel googling. Förutom det nedan citerade finns mer tips och tänkvärt i artiklarna.


"Det enklaste sättet att undvika särskrivningar är att läsa ordet högt för dig själv. Ifall ordet låter som ett ord, så ska det också skrivas som ett ord."
Så här undviker du pinsamma särskrivningar | Karlssons

"Kassamedarbetare eller kassa medarbetare? Många är osäkra på om vissa substantiv ska stå ihop eller isär. Ett knep kan vara att säga ordet högt.
...
Lyssna själv på skillnaden mellan skumsläckare och skum släckare. I sammansättningen är den första stavelsen huvudbetonad (skum) och den andra bibetonad (släckare)."

Hur låter en särskrivning? | textfixarna

"Det hela är mycket enkelt: är det en sak är det ett ord. Punkt. Det finns ingen större hemlighet än så. En sak = ett ord.
...
Om man till exempel skriver “kyckling lever” har man talat om att djuret i fråga är levande. Kycklingen är en sak och att den lever är en annan. Totalt två grejer som man uttalar med en liten paus emellan: kyckling (pyttepaus) lever."

Allt du behöver veta om särskrivning — Pia Gyllin

"Sammansatta ord ska alltid skrivas ihop på svenska. Varför göra fel när det är så lätt att göra rätt?
...
Det är inte heller särskilt svårt att avgöra vad som är sammansatta ord och vad som är flera ord. Det hörs nämligen tydligt när man säger ordet."

Svenska språket: Särskrivningar (oru.se)

Artikeln är bakom betalvägg, men vid googlingen visades följande bland sökträffarna.
"Och om ord ska skrivas ihop eller isär är i de flesta fall inget problem att avgöra. Den enkla regeln är att om något låter som om det vore ett ord – alltså hur stavelserna i ordet betonas – då skrivs det också som ett ord."
Orden som ska skrivas ihop - Språktidningen särskrivningar (spraktidningen.se)

Gjorde ny sökning och testade med hela första meningen i det här ovanför citerade och hittade samma stycke också hos en bloggare. Snott texten tänkte jag, men det fanns källhänvisning. Tar med även detta exempel p g a det övriga i artikeln.
"Och om ord ska skrivas ihop eller isär är i de flesta fall inget problem att avgöra. Den enkla regeln är att om något låter som om det vore ett ord – alltså hur stavelserna i ordet betonas – då skrivs det också som ett ord."
Björns tanke- och fotoverkstad: Särskrivningar, eller? IHOP eller ISÄR (bjornolof.blogspot.com)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, ChristerE sade:

... men det stör läsrytmen.

Kom på att också ta med några citat om läsrytm, som stöd för mitt påstående.


"De stör nämligen läsrytmen eftersom läsaren måste stanna upp, gå tillbaka och tolka om."
Särskrivningar – korrekturfel som irriterar | Språkkonsulterna (sprakkonsulterna.se)

"Särskrivningar, stora bokstäver mitt inne i ord eller udda användningar av skiljetecken stör ögat och läsrytmen."
SvD | Bloggarkivet | No logo

"Försökte även förklara att för mig, när jag läser en text med särskrivna ord, så blir min läsrytm väldigt hackig eftersom det där mellanrummet mellan två ord som ska sitta ihop gör att jag uppfattar dem just som två olika ord och inte som ett enda som det ska vara."
Botemedlet mot särskrivningar - Sida 3 (familjeliv.se)

"Särskrivningar ger framför allt en ojämn läsrytm och överlämnar till läsarna att föra samman innehållet eftersom mellanrummet mellan orden anger att det ska vara en kort paus:"
FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)

"Särskrivning ger förstås upphov till betydelseförvirring i en del fall, men det största problemet är att den stör läsrytmen. Särskrivning tvingar läsaren att stanna upp, om än så kort, och tänka efter mer än nödvändigt."
Sära skrivningar? | Sida 3 | Utsidans forum

"I många fall är särskrivningen inte ett problem, annat än att den stör vår läsrytm och kanske tvingar oss att tänka två gånger för att vara helt säker på vad skribenten menar."
Språkit språkar: oktober 2015 (sprakitasa.blogspot.com)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, mbgtmari said:

jag betvivlar att Microsoft kan bygga in en riktig funktion för svenska sammansatta ord.

Vissa naiva stavningskontroller tittar på individuella ord och jämför med en lista för att klura ut om det är ett felstavat ord. Lite mer avancerade har ett sätt att räkna fram om ett ord är felstavat och vilket ord det antagligen är så man kan få förslag. Ett steg upp är stavningskontrollen i Word som kan ta hänsyn till omkringliggande ord och ge förslag på att man skrivit grammatiskt fel. Även om jag är osäker på om det fungerar på samtliga språk.

Men nu med de moderna språkmodellerna i det som populärt kallas AI, så kan man titta på hela meningar, få en djupare förståelse för vad som skrivs och hitta ord som borde skrivas ihop. Och med Microsofts engagemang inom området så känns det ganska troligt att något sådant kommer dyka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...