Gå till innehåll

Andra antivirusprogram än Microsofts egna antivirusprogram?


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Varför finns det fortfarande andra antivirusprogram än Microsofts egna antivirusprogram?

 

Enligt Internetsidan:

Microsoft Security Essentials – Wikipedia

Så har Microsoft sedan år 2009 haft egna gratis antivirusprogram för privatpersoner.

Om jag räknar rätt så har Microsoft då haft gratis antivirusprogram i 14 år.

Jag har lite funderingar på hur det fortfarande, för andra utvecklare av antivirusprogram kan gå att tjäna pengar på att hålla igång antivirusprogram, när nu Microsoft haft ett egna antivirusprogram så länge?

Det känns som de andra antivirusprogrammen borde ha konkurrerats ut av Microsofts egna antivirusprogram nu år 2023.

 

Kollar jag en exe fil som finns på datorn med VirusTotal på Internet så verkar det som filen kollas av ungefär 70 olika antivirusprogram.

VirusTotal - Home

Jag tycker att det är bra att det finns många olika antivirusprogram att välja på, då konkurrensen eventuellt ger bättre antivirusprogram.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar trots eventuell dålig svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det där förutsätter ju att Microsofts antivirusprogram faktiskt är så bra som dessa begränsade tester säger..

I verkligheten, om du t.ex. tittar på andra datorforum så ser du mängder med människor som alla frågar varför Microsofts antivirusprogram säger sig ha hittat virus i deras dator och där Microsofts antivirusprogram oftast inte har lyckats rensa bort de smittor som har upptäckts..

Studerar du dessa trådar så ser du frekvent uppenbara brister i Microsofts antivirusprogram.

1: Microsofts antivirusprogram hittar i huvudsak mest smittor som redan har installerat sig till datorn (syns bl.a på smittofilernas sökvägar osv.) vilket innebär att Microsofts antivirusprogram INTE har lyckats detektera smittan när den anländer till datorn, utan en lång stung efteråt (då smittan i många fall redan hunnit utföra det dåliga den gör)

2: Microsofts antivirusprogram saknar förmåga att eliminera den skadliga kod som Microsofts antivirusprogram själv har hittat... På sin höjd kan Microsofts antivirusprogram blockera vissa aktiva delar av smittan, men inte blockera eller hantera/eliminera smittan.

Detta är, i min mening undermåligt.

BRA antivirus program klarar av att i mycket hög grad stoppa skadliga saker redan INNAN den har kommit IN i dator.. 
Och BRA antivirus program klarar även av att radera och eliminera samtliga delar av den smitta den ev. hittar som finns i datorn (som lyckats nästla sig in i datorn)

Därför kommer aldrig Microsofts antivirusprogram att konkurrera ut andra, riktiga, antivirusprogram.. dessutom hade Microsoft fått otal stämningar för att de förstör för konkurrerande företag, något som redan skett flera gånger om sedan läng tid tillbaka.. Så de vågar/kan inte skapa ett antivirus som ligger på samma nivå som riktiga antivirus-tillverkares program gör.

Och observera! de fall jag hänvisar till är riktiga fall som vanliga människor råkat ut för och ber andra om hjälp med..
Kliniska tester påvisar ju endast de saker som ingår i testet, med ett begränsat anta smittor (som AV-tillverkaren oftast redan har informerats om INNAN testet inleds..).. och dessa tester säger sällan hur produkten klarar sig i verkliga livet, utan ger endast en grov vink om detta.

Och de flesta andra större antivirus tillverkare har på ett eller annat sätt arbetar med att skapa antivirus program ända sedan tidiga 90-talet.. Så dessa ligger hästlängder för Microsoft i sitt arbete..

Redigerad av WindowsPro
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
3 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Jag har lite funderingar på hur det fortfarande, för andra utvecklare av antivirusprogram kan gå att tjäna pengar på att hålla igång antivirusprogram, när nu Microsoft haft ett egna antivirusprogram så länge?

Det känns som de andra antivirusprogrammen borde ha konkurrerats ut av Microsofts egna antivirusprogram nu år 2023.

Marknaden började mycket riktigt gå ner då och många antivirusföretag valde att rikta in sig mot företag. Jag tror att det var Avast som köpte upp AVG några år senare. De antivirusprogram som finns kvar överlever pga sitt rykte och för att de säljer till olika tilläggsprogram som lösenordshanterare och övervakning av om ens mejladress har kommit i orätta händer.

Sen finns det ju de som inte klarar sig med Microsofts antivirus eftersom de surfar runt hej vilt och klickar på vad som helst.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Varför finns det fortfarande andra antivirusprogram än Microsofts egna antivirusprogram?

Enligt Internetsidan:

Microsoft Security Essentials – Wikipedia

Så har Microsoft sedan år 2009 haft egna gratis antivirusprogram för privatpersoner.

Om jag räknar rätt så har Microsoft då haft gratis antivirusprogram i 14 år.

Du måste skilja på Microsoft Security Essentials och Windows Defender.

Microsoft Security Essentials är känt för att vara lika bra mot virus som ett durkslag är att fylla vatten i. 
Windows Defender som finns i Windows 10/11 är långt mycket mer kompetenta än de tidigare versionerna av Security Essentials. Idag föreslår jag inga av mina vänner och bekanta att betala för, eller välja ett kostnadsfritt alternativ så länge de bara vill ha skydd och inte har lust att ha mer kontroll själva.

Jag betalar för mitt säkerhetsprogram men bara av det skälet jag anger ovan. Mitt intresse ligger i att kunna ha kontroll på vad som sker på ett helt annat sätt än de flesta vill. Jag trivs väldigt bra med Eset medan andra trivs bättre med Norton, Kaspersky, BitDefender, Avast med flera. De flesta säkerhetsprogram ger ett bra skydd men inte fullgott skydd.

När jag får frågan hur det kommer sig att man ändå får virus i datorn brukar jag säga, "Bara för att du har krockkudde och säkerhetsbälte i bilen betyder inte det att du kan skadas om du krockar". En olycka förhindras inte bara för att man har allsköns skydd. Det värsta hotet för att få en infektion i datorn är användaren!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jag tycker ni alla har skrivit bra, tydliga och lättlästa inlägg till ämnet: Andra antivirusprogram än Microsofts egna antivirusprogram?

När jag via Internetsidan virusTotal viruskollar en exe fil så verkar det som ungefär 70 olika antivirusprogram viruskollar filen.

Finns det fler eller färre än 70 olika antivirusprogram som fungerar till Microsoft Windows olika Operativsystem för privatanvändare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Vinterfiskaren sade:

Tack jag tycker ni alla har skrivit bra, tydliga och lättlästa inlägg till ämnet: Andra antivirusprogram än Microsofts egna antivirusprogram?

När jag via Internetsidan virusTotal viruskollar en exe fil så verkar det som ungefär 70 olika antivirusprogram viruskollar filen.

Finns det fler eller färre än 70 olika antivirusprogram som fungerar till Microsoft Windows olika Operativsystem för privatanvändare?

Jag är tveksam till att det finns så många som 70 olika tillverkare av antivirusprogram. Räknar man in alla varianter som finns blir de många. 
Symantec, som ligger bakom Norton, har minst 4 olika varianter av Norton.

BitDefender har fler än 6 olika varianter av skydd. 

Eset har också fler än 6 olika varianter av skydd.

Skall vi räkna in alla sådana kan vi kanske komma upp i ett 70-tal.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antivirusprogram fungerar ofta olika bra i olika länder eftersom olika skadliga program cirkulerar i olika delar av världen. Därför är inte alla antivirusprogram som finns relevanta för oss i Sverige utan vi bör välja ett program från Europa- och USA-områdena och inte något som är gjort för Kina som exempel.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Varför finns det fortfarande andra antivirusprogram än Microsofts egna antivirusprogram?

X-Men skriver om att tillverkarna har flera varianter av skydd. Här en artikel som förutom att innehålla ett test så beskrivs vad för slags skydd som kan vara intressant att ha.

Se bl a texterna under följande två rubriker.
Från antivirus till internetsäkerhet
Från internetsäkerhet till komplett säkerhet

TEST: Bästa antivirus- och säkerhetsprogram för Windows (2023) - PCforAlla

Själv använder jag Bitdefender Total Security. I den finns en funktion "Säker betalning" (Safepay) som ger ett extra lager av skydd när jag t ex är uppkopplad mot internetbanken. Inte unikt för Bitdefender men ett exempel på utökat skydd som diverse paket innehåller.
Hur du använder Bitdefender webbläsare Safepay

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...