Gå till innehåll

iPhonebilder-datum


Anders Åström
Gå till lösning Löst av Anders Åström,

Recommended Posts

Jag har under lång tid slarvat med att överföra bilder från IPhonen till datorn där jag brukar redigera dem i Adobe Premiere Elements och tar nu tag i saken. Vid redigeringstillfället vill jag i filnamnet inkludera datum och ibland klockslag för när bilden skapades. Det datumet och klockslaget är lätt att identifiera när bilderna finns i IPhonen men oavsett, tycks det, vilken metod jag använder för kopiering/export till datorn så blir det i datorn kaos i med datumet (”skapandedatum” stämmer inte med datumet i IPhonen, ett datum för ”ändrad” tillkommer). Någon med den ”rätta” metoden?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i Utforskaren ställer in att visa detaljerad lista, om du inte redan har det, så kan du högerklicka på en av rubrikerna i listan t ex Namn och välja att se fler kolumner. Kolla om någon annan kolumn t ex Fotodatum visar datumet för när bilderna togs i mobilen.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska prova men det första hindret nu är att när jag USB-ansluter IPhonen till datorn så dyker telefonen visserligen upp som en enhet i ”Min dator”-bilden men när jag öppnar den så kommer beskedet att enheten inte innehåller några filer. Den innehåller dock bildfiler med drygt 50GB.

Om inte annat dammar jag av den SanDisk iXpand Go-lagringsenhet som jag använde senast för något år sedan men som nu hade försvunnit från mitt minne.  Till den kan bilder och filmer överföras från telefonen och i nästa steg därifrån till datorn och då tror jag att datum och klockslag bli de som originalfilerna har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag när jag ska importera foton från iPhone.

Efter anslutning av telefonen till datorn, gå in under start och välj foton.

Klicka på importera och välj iPhone.

Markera de foton som ska importeras

Klicka på lägg till objekt.

Välj mapp och klicka på importera.

Nu får man med alla fakta om fotot, som datum, tid, filformat och storlek på fil.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kopierar ett antal bilder/filer enbart för test, via Utforskaren, från mobilen till din externa disk så kommer nog Utforskaren att visa dem i den ordning filerna skapades på den externa disken. Den visningen/sorteringen berättar då inte när bilden togs.

Om du då, efter ha gjort ovanstående test-kopiering, gör som @Cecilia skriver:

12 timmar sedan, Cecilia sade:

Om du i Utforskaren ställer in att visa detaljerad lista, om du inte redan har det, så kan du högerklicka på en av rubrikerna i listan t ex Namn och välja att se fler kolumner. Kolla om någon annan kolumn t ex Fotodatum visar datumet för när bilderna togs i mobilen.

Ser du då inte ett annat datum också? Ett datum som stämmer med när bilden togs?

Om så är fallet får du ha denna visning, sorterad efter Fotodatum, när du senare ska kolla på dina bilder.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-10-31 at 21:29, Anders Åström sade:

... datumet (”skapandedatum” stämmer inte med datumet i IPhonen, ett datum för ”ändrad” tillkommer).

Här lite mer information, om det kan tillföra något.
Filegenskaper... - Windows 10 - Eforum (idg.se)

Den informationen sparas i filsystemet på disken, NTFS i Windows, och där har skapad en betydelse till skillnad från när ett foto tagits (skapats) med en kamera.

Det Cecilia skriver om är metadata, EXIF-data när det gäller foton, och som är information som följer med inne i filerna. Visas metadata i några kolumner i Utforskaren så ser man att det tar lite tid att lista det i mappar med många filer. Utforskaren behöver kolla inne i filerna för att få fram den informationen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format
https://www.pcforalla.se/article/1718493/exif-dold-information-bilder.html

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag tar till mig alla synpunkter med målet att ändra varje bilds namn så att datum och klockslag för när bilden togs ingår i namnet. Jag ska prova med att exportera till den SanDisk iXpand Go-lagringsenhet som jag nämnde i ett tidigare inlägg. 

Redigerad av Anders Åström
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Nu har jag provat att kopiera bilder från Iphonen till USB-minnet "iXpand Flash Drive Go" (appen SanDisk iXpand Drive i telefonen används) och då kan jag identifiera fotograferingsdatumet för de bilder/filmer som har landat i datorn. Högerklick på filen-Information-Fotodatum (bilder), Media skapades (filmer).

Men nu provade jag det här igen. Iphonen USB-anslöts till datorn och den dök upp som en enhet i "Den här datorn". Högerklick där och "Internal Storage" visades och där finns snyggt och prydligt mappar med bilderna/filmerna och i dessa kan fotograferingsdatum identifieras.

Löst får jag väl säga. Tack för all input.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...