Gå till innehåll

Vad har hänt med Edge?


kiwi01

Recommended Posts

Kanske inte helt ovanligt men jag fattar absolut ingenting.
Jag använder Chrome i daglig dags, men har ibland använt även Edge för en kategori webbsidor som banker, andra penninginstitutioner och liknande. De går snabbare att hitta om de är separerade.

Nu är det ett bra tag sedan jag var där sist, men för två dagar sedan tyckte jag att det var dags att titta in.
Klickade på Edge ikonen i aktivitetsfältet – och fick en chock. Jag såg inte ett spår av webbläsaren Edge utan något helt annat, kanske hette det Copilot (?) eller något annat visionärt. Tänkte att om jag klickar där man blir ombedd att klicka för att komma vidare så får jag se vad som händer. Kommer inte ihåg så mycket men på ett ställe blev jag uppmanad att importera uppgifterna från min nuvarande webbläsare, vilket jag absolut inte var intresserad av så det gjorde jag inte.
 Jag tog skärmbild på sidan där jag är nu, få se om jag lyckas bifoga den.

 

En rubrik är Inställningar. Vidare anges: Edge är din standardwebbläsare.  Varför det? Det har den aldrig varit. Vidare talas om Explorer-kompabilitet. Varför? Det är ju åratal sedan jag (vi?) övergav Explorer, jag trodde att den är skrotad.
Eller tänker man att alla som saknar framtidsvisioner ska skjutsas till samma skrothög.

Vad ska jag göra? Jag vill bara bli av med eländet. Jag behöver varken Edge eller Copilot.

 

Skärmbild (357).png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 har rätt. 

Edge uppdaterades nyligen och i samband med detta försökte MS Edge bli din standardwebbläsare (det händer mig också vid varje ny Edgeuppdatering nuförtiden) men det är den inte så länge du inte klickar på "Ange som standard" som syns på din skärmbild. Att du själv har valt Chrome som standardwebbläsare hindrar inte Edge från att försöka få dig att byta.
SkrutanDinAI-drivnacopilot.png.f35fc6ffe1f694636f9cecc2e45f22e8.png
Jag säger inte heller hej då till Googles sökresultat utan nejdå till Bings AI-drivna copilot.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edge har du ju eftersom du visar en bild på dess inställningar. I vänsterkanten av bilden syns den vanliga Edge-ikonen. Hur ser det ut om du väljer den?

Om du vill ha Chrome som standardwebbläsare så startar du Chrome och i dess inställningar ställer in att den ska vara standard.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, kiwi01 sade:

Jag ser ordet Edge men någon webbläsare ser jag inte!!

Menar du när du har sidan med inställningar framme eller någon annan sida?

 

16 timmar sedan, kiwi01 sade:

Vidare talas om Explorer-kompabilitet. Varför? Det är ju åratal sedan jag (vi?) övergav Explorer, jag trodde att den är skrotad.

Men det kan väl fortfarande finnas webbsidor ute  på internet som är skrivna för Internet Explorer. Eller hur?
Är det då inte bra att Edge har ett kompatibilitetsläge för att kunna hantera sådana sidor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Menar du när du har sidan med inställningar framme eller någon annan sida?

 

Men det kan väl fortfarande finnas webbsidor ute  på internet som är skrivna för Internet Explorer. Eller hur?
Är det då inte bra att Edge har ett kompatibilitetsläge för att kunna hantera sådana sidor?

Jag menade sidan med inställningar, det är ju allt jag har. 
Ja, det är bra om det skulle inträffa, men jag ville ha en förklaring till vad som avses.

Såg just att PC för Alla skrev följande 30 okt: Den 1 november blir Microsofts AI-kompanjon Copilot tillgänglig för Microsoft 365-företagskunder. 
Jag är inte företagskund, hade gärna sluppit röran. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså MS Edge-ikonen som försvunnit? Se
https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/microsoft-edge-icon-disappeared.html 
P.S. Man behöver inte vara Microsoftföretagskund för att få AI piloten. Den finns i Bing och den hämtar sökresultaten huvudsakligen från Wikipedia. Man kan "chatta" med den, dvs när man skriver en sökfråga får man sökresultat. Hoppas inte detta jag nu skrivit också är obegripligt för dig.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, kiwi01 sade:

Jag menade sidan med inställningar, det är ju allt jag har. 

På den sidan till vänster ser det ut så här:

bild.png.bb58eef8c623fd79bc37b2f7f3ad25c0.png

Längst till vänster har du en vertikal rad med ikoner. Ser du att ikonen som föreställer ett kugghjul är vald, har en vit fyrkant kring sig?
Det innebär att du har valt sidan/fliken/funktionen Inställningar. För att välja en annan sida/flik/funktion så får du klicka på en av de andra ikonerna. Eftersom jag inte använder Edge så vet jag inte men jag skulle tro att ikonen ovanför som är delvis blå står för den sida/flik/funktion som är själva webbläsarfunktionen i Edge.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mbgtmari sade:

Det är alltså MS Edge-ikonen som försvunnit? Se
https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/microsoft-edge-icon-disappeared.html 
P.S. Man behöver inte vara Microsoftföretagskund för att få AI piloten. Den finns i Bing och den hämtar sökresultaten huvudsakligen från Wikipedia. Man kan "chatta" med den, dvs när man skriver en sökfråga får man sökresultat. Hoppas inte detta jag nu skrivit också är obegripligt för dig.

Nej det är inte ikonen som har försvunnit. Det är Edge som är borta.

Nej, det du skriver är inte obegripligt för mig. Men de borde inte ha blandat mig i detta, just när jag för en gångs skull verkligen hade behövt en helt vanlig simpel edge. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar det irriterande reklaminslaget i min förra länk. Den här länken har ett mindre synligt ovidkommande reklaminslag
https://www.thewindowsclub.com/edge-browser-disappeared-icon-gone-missing
Vad händer om du skriver Microsoft Edge i sökrutan på skrivbordet?
Jag har litet svårt att förstå att Edge har försvunnit för ikonen syns ju (markerad) på din skärmbild där nederkanten visar ditt skrivbord. Hursomhelst så innehåller ovanstående länk tips på vilka metoder du kan pröva för att få tillbaka MS Edge.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, mbgtmari sade:

Beklagar det irriterande reklaminslaget i min förra länk. Den här länken har ett mindre synligt ovidkommande reklaminslag
https://www.thewindowsclub.com/edge-browser-disappeared-icon-gone-missing
Vad händer om du skriver Microsoft Edge i sökrutan på skrivbordet?
Jag har litet svårt att förstå att Edge har försvunnit för ikonen syns ju (markerad) på din skärmbild där nederkanten visar ditt skrivbord. Hursomhelst så innehåller ovanstående länk tips på vilka metoder du kan pröva för att få tillbaka MS Edge.

 

Det är ju det jag säger, ikonen Edge finns på aktivitetsfältet på skrivbordet, men öppnar jag den ser jag inte spår av webbläsaren utan en massa text - 
inte bara co-pilot utan mycket mycket annat över flera sidor  som jag tyvärr inte kommer ihåg. 

 

Jag ska titta på din länk, tack för den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade Windowsdatorn och kollade in Edge. Jag använder den för mer arbetsrelaterade system, tidsskrivning osv. och bryr mig därför inte om utseende osv.

Men jag tror att @kiwi01 har råkat få andra visningar, annat utseende av Edge, än vad som är, eller var, "normalt.

Om kan kollar på detta Copilot har jag en knapp längst till höger i Edge.

image.thumb.png.5323d44e6869d64778431d900d8e195e.png

 

Eftersom man kan söka i inställningarna sökte jag på copilot och kom då hit

image.thumb.png.01f287d15ea558438419d77d64d89f7b.png

Där kan man stänga av (visning av) copilot.

 

Sedan ser det ut som om @kiwi01 har aktiverat lodräta flikar, eller annat lodrätt, jag har inte den visningen på. Jag ska försöka återskapa utseendet som i första bilden i denna tråd...

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag ska försöka återskapa utseendet som i första bilden i denna tråd...

Ja jag tror det. Jag har mörkt tema och jag har synligt bokmärkesfält.

Det som visas till vänster är lodräta flikar men de är inte "pinnade".
1 Aktuell flik som är öppen är inställningar.
2 är webbsidan hos Microsoft Edge alltså https://www.microsoft.com/sv-se/edge/download?form=MA13FJ Det är den sk. favicon för sidan som visas där och inte ikonen för själva programmet Edge.
3 Är "Ny flik"
4 Ger valet att inaktivera lodräta flikar. Kanske det som ger upphov till den största förvirringen?

ksnip_20231108-164355.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mikael63 sade:

men de är inte "pinnade".

Om man "pinnar" dessa blir det lite mer begripligt:

 

ksnip_20231108-165215.png

ksnip_20231108-165329.png

 

För att stänga av:

image.png.edd7759cf2dfc658560b2cefa11620cd.png

 

Jag använder, i webbläsaren Vivaldi, lodräta flikar men till höger.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du jobbat, det blir en hel del för mig att läsa...!!!

av en händelse behövde jag gå in på e-post Outlook (den som kom med Windows. De har "hållit på och tjatat" om att testa nya Outlook. Har inte velat prova men satte igång och rensade bort en massa poster, Microsoft har ju sen en tid tillbaka gett ut en skvallertidning, det handlar om kändisar, man antyder något men läser man så har det ju inte hänt något alls värt att skriva om. 95% av mina inkomna mejl är sånt, 2-3 mejl i veckan är seriösa. Skäms de inte? Jag rensade bort en stor mängd av dessa mejl, och i all hast bestämde jag mig att testa nya Outlook, det skulle ju vara så enkelt att gå tillbaka. Jag loggade sedan ut, men någon tid senare ville jag kolla upp hur det ser ut.
Jag klickade på den vanliga Outlook ikonen på aktivitetsfältet, men den gick inte att öppna över huvud taget.  Såg att det blinkar en bit bort , den hade fått en helt ny ikon. Innehållet och utseendet då? Enbarmligt tråkigt! Helt bedrövligt. 
En detalj oroar mig. Jag har månadsprenumeration på Microsoft (tidigare på årsbasis). Jag får förnyelsebekräftelse efter varje månadsskifte, i samma meddelande står alltid "klicka här" som leder direkt till mitt Microsoftkonto. För ett par sedan upptäckte jag att länken leder till ett tidigare, uppsagt konto, inte alls till min nuvarande prenumeration. 
I två veckor försökte jag på alla sätt komma på hur jag ska komma till det aktiva kontot, testade olika kontonamn, begärde nya lösenord mm men förgäves. Men sen slog en tanke mig. Jag hade sparat den allra första mejlade betalningsbekräftelsen från 2015. Länken i den leder direkt till det aktuella kontot. 
Jag ger mig den på att länken nu är saboterad! Jag kommer inte kunna sova i natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du få ro i själen skall du köra Firefox som webbläsare och Thunderbird för Epost😁

Kommer nog bli mer reklam framöver i Windows. Sen Youtube? som vill vi skall betala för att slippa reklamen, helt sjukt med reklam?

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, IT doktorn sade:

Vill du få ro i själen skall du köra Firefox som webbläsare och Thunderbird för Epost😁

Kommer nog bli mer reklam framöver i Windows. Sen Youtube? som vill vi skall betala för att slippa reklamen, helt sjukt med reklam?

 

Och Meta vill at vi ska betala för att slippa reklam på Instagram och Facebook. Det kommer snart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-09 at 00:11, IT doktorn sade:

Vill du få ro i själen skall du köra Firefox som webbläsare och Thunderbird för Epost😁

Kommer nog bli mer reklam framöver i Windows. Sen Youtube? som vill vi skall betala för att slippa reklamen, helt sjukt med reklam?

 

Tyvärr så äter firefox sjukt mycket minne! (Har alltid gjort och kommer troligen alltid att göra...)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-08 at 20:03, kiwi01 sade:

Ser att du jobbat, det blir en hel del för mig att läsa...!!!

av en händelse behövde jag gå in på e-post Outlook (den som kom med Windows. De har "hållit på och tjatat" om att testa nya Outlook. Har inte velat prova men satte igång och rensade bort en massa poster, Microsoft har ju sen en tid tillbaka gett ut en skvallertidning, det handlar om kändisar, man antyder något men läser man så har det ju inte hänt något alls värt att skriva om. 95% av mina inkomna mejl är sånt, 2-3 mejl i veckan är seriösa. Skäms de inte? Jag rensade bort en stor mängd av dessa mejl, och i all hast bestämde jag mig att testa nya Outlook, det skulle ju vara så enkelt att gå tillbaka. Jag loggade sedan ut, men någon tid senare ville jag kolla upp hur det ser ut.
Jag klickade på den vanliga Outlook ikonen på aktivitetsfältet, men den gick inte att öppna över huvud taget.  Såg att det blinkar en bit bort , den hade fått en helt ny ikon. Innehållet och utseendet då? Enbarmligt tråkigt! Helt bedrövligt. 
En detalj oroar mig. Jag har månadsprenumeration på Microsoft (tidigare på årsbasis). Jag får förnyelsebekräftelse efter varje månadsskifte, i samma meddelande står alltid "klicka här" som leder direkt till mitt Microsoftkonto. För ett par sedan upptäckte jag att länken leder till ett tidigare, uppsagt konto, inte alls till min nuvarande prenumeration. 
I två veckor försökte jag på alla sätt komma på hur jag ska komma till det aktiva kontot, testade olika kontonamn, begärde nya lösenord mm men förgäves. Men sen slog en tanke mig. Jag hade sparat den allra första mejlade betalningsbekräftelsen från 2015. Länken i den leder direkt till det aktuella kontot. 
Jag ger mig den på att länken nu är saboterad! Jag kommer inte kunna sova i natt.

Det är innehålls-leverantören som ansvarar för innehållet i "sina" artiklar.. Vilket innehåll du är intresserad av anger du i inställningarna (ovala knappen "Anpassa")!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo reklamen skall dom ju leva av.

Svar till WindowsPro. Visst kräver Firefox mer minne, men inga större problem. Kör själv på 4Gb ram veka datorer i tester och har även nya datorer mellan 8-64Gb. Det är en skröna att döma Firefox. Har det på dom flesta datorer och anser den som den bästa Webbläsaren. Chrome som den snabbaste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här skriver jag som fortsättning på mitt eget inlägg ovan ”postad onsdag vid 20.03”

 

Som jag redan nämnde ser ”Nya” Outlook helt bedrövlig ut.
Som om jag själv eller vem som helst på en dator rad för rad har skrivit ner ämnesrubrikerna dag för dag. Som enda grafik längst ut till höger finns en papperskorg och flagga.

Ambitiöst?

Jag ville absolut byta tillbaka till ”gamla” Outlook pga den fantastiska grafiken, men också för att jag hoppades hitta direktlänken till mitt Microsoftkonto , men tyvärr fungerar det inte.

Jag letade förgäves efter informationsmail från Microsoft om kommande/pågående nyheter men det finns inte.
Däremot dagliga nyhetsmeddelanden som denna:

 Det bästa från MSN Sverige (Start veckla ut)

”Man attackerade och tvångsklippte kvinnor…”   Bästa???

"Bauer ska flytta". Gissa vem och vart?

Nyhet är att även Bing nu skickar liknande nyhetsmail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, kiwi01 sade:

Jag ville absolut byta tillbaka till ”gamla” Outlook pga den fantastiska grafiken, men också för att jag hoppades hitta direktlänken till mitt Microsoftkonto , men tyvärr fungerar det inte.

Inte om du gör så som det beskrivs här heller?
https://support.microsoft.com/sv-se/office/flytta-från-den-nya-förhandsversionen-av-outlook-för-windows-ec102b39-5727-418e-ae1f-a1805434640c

Redigerad av Mikael63
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...